موضوعات وبسایت : سوالات آیین نامه اصلی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

خروج از پارک مورب

خروج از پارک مورب

نویسنده : مینا علی زاده | زمان انتشار : 07 اسفند 1399 ساعت 11:43

جهت درج تبلیغات با قیمت مناسب در این سایت میتوانید به آی دی تلگرام زیر پیام دهید

@AlirezaSepand



در این پست یک مطلب با عنوان خروج از پارک مورب را مطالعه خواهید کرد.

جریمه پارک مورب یکی از کدهای تخلف رانندگی است که احتمالا در مورد آن چیزهایی شنیده اید. پارک مورب یکی از انواع پارک‌هایی است که در کتاب آموزش رانندگی نیز به آن اشاره شده است. اساسا اگر این پارک به طور کلی غیر قابل قبول بود، حتما در این کتاب اشاره ای به آن میشد و حتما آموزشی در مورد آن داده نمیشد. به طور کلی در مورد پارک مورب اینگونه می گویند که این مدل از پارک مخصوص خیابان‌هایی است که می خواهند حجم پارک در خیابان را افزایش دهند. معمولا در خیابان‌هایی که پارک مورب ممنوع نباشد، خط کشی مورب پارک وجود دارد. توجه داشته باشید که پارک مورد در خیابانی که پهنای خوبی ندارد، نه تنها نمی تواند کمک کننده باشد، بلکه دردسرهای بسیار زیادی را به دنبال خواهد داشت. تصور کنید که در چنین خیابانی در دو طرف خیابان، خودروها به صورت مورت پارک کرده باشند؛ در چنین حالتی نه تنها حجم ترافیک افزایش می یابد، بلکه احتمال وقوع تصادف نیز بالا می رود. برای شناخت تمامی کدهای تخلف و قوانین راهنمایی و رانندگی می توانید از نصب اپلیکیشن فرمون ایکس بهره مند شوید.

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

rjaqckbcjy8z.jpeg

واقعیت این است که هرچه در لیست تخلفات راهنمایی و رانندگی به دنبال کدی برای جریمه پارک مورب گشتیم، به مورد دقیقا مشابهی برخورد نکردیم. به عبارت دیگر در قانون راهنمایی و رانندگی صراحتا عنوان نشده است که جریمه پارک مورب فلان کد را دارد و برای آن N مقدار جریمه خودرو در نظر گرفته شده است. اما بررسی‌های دقیق‌تر نشان داد که گرچه قانون راهنمایی و رانندگی مشخصا برای پارک مورب غیرمجاز جریمه‌ای را در نظر نگرفته است، اما صراحتا اعلام کرده است که هر نوع توقفی که منجر به سد معبر یا اختلال در عبور و مرور شود، در کلانشهرها 30 هزار تومان جریمه به همراه خواهد داشت. یا اینکه توقف وسایل نقلیه در جهت مخالف وسایل نقلیه دیگر در کلان شهرها 20 هزار تومان جریمه به دنبال خواهد داشت. این دو مورد در جدول تخلفات رانندگی گرچه صراحتا به پارک مورب غیرمجاز اشاره نمی کند، اما به طور ضمنی اشاره دارد که پارک مورب نیز شامل این ماده قانون می شود. بنابراین می توان اینگونه نتیجه گرفت که جریمه پارک مورب در کلانشهرها 30 هزار تومان است و از این مبلغ نمی تواند بیشتر باشد.

البته بد نیست همین جا به تجربه بسیاری از کاربران در مورد جریمه شدن در معابری که به هیچ وجه پارک ممنوع نبوده است هم اشاره کنیم. در واقع کم نیستند کاربران ترافیکی که با وجود رعایت کامل توقف و پارک خودرو، باز هم بی دلیل و غالبا به صورت سلیقه ای جریمه می شوند. رفع این مشکل عنایت تمام و کمال مسئولان را می طلبد که به طور دقیق روی این موضوع تمرکز داشته باشند.

un7nmg1mrlzf.jpeg

وقتی جریمه پارک مورب در لیست جرایم راهنمایی و رانندگی وجود دارد، سوال مهمی که پیش می آید این است که در چه صورتی با پارک مورب جریمه نمی شویم؟ برای پاسخ به سوال باید قوانین پارک مورب را به خوبی بدانیم و فقط در مکان‌هایی که پارک مورب مجاز است، از این شکل از پارک خودرو استفاده کنیم. در صورتی که در خیابان عریضی بیش از 10 خودرو به صورت مورب پارک کرده باشند، اگر به صورت عمودی خودروی خود را پارک کنید، اشتباه کرده اید. اما به هر حال باید به خوبی بررسی کنید و در صورت نبود خطر به صورت مورب خودرو را مورب پارک کنید. توجه داشته باشید پارک مورب استاندارد پارکی است که هر چهار درب خودرو به راحتی باز شود و سرنشینان بتوانند بدون دردسر از خودرو پیاده شوند. البته منظورمان این نیست که درب خودرو کاملا و تا انتها باز شود. همین که درب خودرو طوری باز شود که سرنشینان بدون زحمت و بدون دردسر پیاده شوند، کافی است. به عبارت تخصصی تر باید حدود نیم متر از هر دو طرف فاصله وجود داشته باشد. توجه کنید که در پارک مورب لازم نیست با جدول فاصله زیادی داشته باشید، زیرا اساسا خودرو به صورت دنده عقب از پارک بیرون می آید. در صورتی که در جلوی خودرویی به صورت مورد پارک می کنید (یعنی دو پارک مورب روبه روی هم)، حتما حداقل یک متر با خودروی روبه رو فاصله داشته باشید. حتما خودرو را طوری به شکل مورب پارک کنید که سر خودرو رو به جدول باشد و نه خیابان.

معمولا در اکثر پارکینگ فروشگاه‌های زنجیره ای و بازارهای تره و بار از این روش پارک استفاده می شود. فراموش نکنید که شما هرگز مجاز نیستید که در اتوبان‌هایی که محل پارک اضطراری دارند، به روش مورب پارک کنید؛ در غیر این صورت باید منتظر دریافت جریمه پارک مورب باشید.

8s36a8crytlk.jpeg

به جز پارک مورب، پارک به صورت عمودی متداول ترین نوع پارک خودرو است که حتما در تمام معابر دیده اید. آنچه باید در پارک کردن خودرو به آن توجه داشته باشید این است که حتما قوانین پارک ممنوع را رعایت کنید و در مکان‌هایی که قانون صراحتا اعلام کرده است که پارک کردن خودرو ممنوعیت دارد، پارک نکنید. اگر این مکان‌ها را نمی شناسید یا فراموش کرده اید، پیشنهاد می کنیم مروری روی کتاب آموزش رانندگی خود داشته باشید یا از سایت های آموزش رانندگی کمک بگیرید. پارک کردن در منتهی‌علیه سمت راست در هر محوری اولین نکته ای است که باید به آن توجه کنید. به همین دلیل است که تمام خودروها برای خارج شدن از پارک از راهنمای سمت چپ استفاده می کنند. اینکه در هر خیابانی حتی خیابانی که عرض زیادی دارد، دوبله پارک نکنید، دومین نکته مهمی است که همواره باید به آن توجه داشته باشید. به طور کلی در صورتی که پارک شما برای دیگر خودروها و حتی عابران پیاده و مناطق مسکونی و ... مزاحمت ایجاد کند، جریمه می شوید و باید جریمه خود را پرداخت کنید.

zblp0jbc6wzi.jpeg

اکنون که در مورد جریمه پارک مورب همه نکات را می دانید، عقلانی این است که حتما در شرایطی که پارک مورب مجاز شناخته می شود، خودرو را مورب پارک کنید. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که به هر حال به دلیل اینکه در پارک مورب بخشی از خودرو به سمت محور تردد سایر خودروها قرار دارد، همواره احتمال بروز حادثه وجود دارد. لذا پیشنهاد ما این است که تا جایی که امکان دارد از پارک به صورت عمودی استفاده کنید تا درگیر دردسرهای این چنینی نشوید.

در صورتی که نسبت به میزان جریمه خودروی خود شک دارید، با برنامه خلافی خودرو می توانید نسبت به استعلام خلافی خودروی خود اقدام کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: virgool.io



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر