موضوعات وبسایت : سوالات آیین نامه اصلی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

خلاصه کتاب آیین نامه رانندگی 1401

خلاصه کتاب آیین نامه رانندگی 1401

نویسنده : علیرضا | زمان انتشار : 02 اسفند 1400 ساعت 12:45

جهت درج تبلیغات با قیمت مناسب در این سایت میتوانید به آی دی تلگرام زیر پیام دهید

@AlirezaSepand



در این پست یک مطلب با عنوان خلاصه کتاب آیین نامه رانندگی 1401 را مطالعه خواهید کرد.

نکات مهم در آیین نامه رانندگی را مرور کنیم.

شما در امتحان آیین نامه رانندگی به راحتی می توانید قبول شوید به شرط آنکه  نکات مهم آن را بدانید و از آن مهمتر بتوانید از تجربیاتی کسانی که در آیین نامه قبول شده اند استفاده کنید.

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

این نوشته سعی دارد تا نکات مهم و کلیدی آیین نامه رانندگی را در کنار تجربیات افراد موفق، به زبانی ساده به شما ارائه دهد. البته فراموش نکنید خوب است به سراغ آن دسته از افرادی هم بروید که در امتحان آیین نامه رانندگی نمره قبولی را نگرفته اند؟

می پرسید چرا ؟ خب ساده است برای اینکه اشتباه آنان را تکرار نکنید.

به عنوان یک راننده ی خوب باید با مقررات و آیین نامه رانندگی آشنا باشید تا بتوانید زبان جاده را به راحتی بفهمید.

آیین نامه رانندگی و بوق خودرو

یکی از نکات مهم که در آیین نامه رانندگی به آن پرداخته شده است. بوق خودرو شماست. بوق خودرو باید استاندارد باشد. صدای بوق نباید به گونه ای باشد که آلودگی صوتی را منجر شود.

بوق باید صدایی یکنواخت و متعارف داشته باشد تا با شنیدن آن راننده و عابر پیاده هوشیار شوند نه اینکه سکته بکنند.

در کجا ها سبقت اکیدا ممنوع است؟

یادتان باشد هر جا که دید ندارید، سبقت گرفتن ممنوع است. در آیین نامه رانندگی در این سه مورد سبقت اکیدا ممنوع است:

  • سرپیچ ها، چون زاویه دید راننده کم است.
  • ۵۰ متر بعد و قبل از پیچ ها
  • ۱۰۰ متر قبل از ورودی تونل، درون تونل و اگر در روی یک پل در حال رانندگی هستید. در طول پل سبقت اکیدا ممنوع است.(توجه به خطوط وسط جاده داشته باشید، خط ممتد به معنای ممنوعیت سبقت می باشد.)

همچنین بدانید، در  فاصله ۱۵۰ متری پیچ ها دور زدن ممنوع است.

%D8%AE%D9%84%D8%A7%D8%B5%D9%87-%D9%86%DA%A9%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D9%87%D9%85-%D8%A2%DB%8C%DB%8C%D9%86-%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%B1%D8%A7%D9%86%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C.jpg

فراموش نکنید اگر می خواهید گردش به چپ داشته باشید، بر طبق قوانین آیین نامه رانندگی، وسط خیابان نمی توانید این کار را انجام دهید. درابتدا ۵۰۰ متر مانده به محل گردش، راهنمای راست بزنید و در مکانی ایمن در سمت راست متوقف بشوید سپس راهنمای چپ زده و با توجه به رعایت حق تقدم گردش به چپ را انجام دهید.

بر طبق آیین نامه رانندگی هرگاه تقاطعی را دیدید که هیچگونه علایم راهنمایی ندارد ، ابتدا توقف کامل داشته باشید و سپس با احتیاط عبور کنید.

در آیین نامه رانندگی توقف در کجا ها اکیدا ممنوع است؟

در ۱۵ متری  این مکان ها  توقف اکیدا ممنوع است: میدان ها، تقاطع ها، شیرهای آتش نشانی، چراغ راهنمایی، ورودی و خروجی ادارات آتش نشانی و ابتدا و انتهای پیچ ها .

از چراغ فلاشر چه زمانی استفاده کنیم ؟

هر زمان احساس کردید خطری در جلو وجود دارد و رانندگانی که در پشت سر هستند باید سرعت خود را کم کنند و محتاط براند از فلاشر استفاده کنید. هر زمان که احساس کردید خودرو دارای مشکلی است  و امکان بروز حادثه وجود دارد از فلاشر برای اطلاع سایر رانندگان استفاده کنید.

آیین نامه رانندگی در شب

رانندگی در شب به علت دید کمتر همیشه مشکل تر از روز می باشد. آیین نامه رانندگی به شما می گوید که  اگر شب هنگام در یک جاده ی دوطرفه، در حال رانندگی هستید.

باید بدانید که نور بالا حرکت کردن باعث می شود دید راننده لاین مخالف و همچنین راننده ی جلویی هم مسیر خود را مختل کنید ، پس برای اینکه راننده مقابل را متوجه خود کنید یک نور بالا بزنید و برای اینکه دید و حواس راننده جلو و هم مسیر خود را مختل نکنید، از نور پایین در فاصله ۱۵ متری استفاده کنید.

آیین نامه رانندگی در سرما

حالا بیایید در سرما و یخبندان رانندگی کنیم. نکته ی اول، یادتان باشد اگر جاده لیز و یخبندان باشد، هر زمان که ترمز جهت توقف کامل می گیرید ماشین مسافت بیشتری را طی می کند تا بایستد.

این میزان معمولا ۱۰ برابر حد نرمال آن است. در آیین نامه رانندگی گفته می شود که در شرایط عادی،  به اندازه طول یک اتومبیل از خودروی جلویی فاصله داشته باشید.

اگر در جاده ی لغزنده به دلیل یخ زدگی، برف و باران ترمز گرفتید و خودرو شروع به سر خوردن کرد، حتما و بلافاصله ترمز را رها کنید، در غیر این صورت احتمال  انحراف و چپ کردن وجود دارد.

همواره به یادداشته باشید در جاده های  خیس و لغزنده باید فاصله بیشتری با خودروی جلویی داشته باشید که حداقل، توجه فرمایید حداقل به اندازه ۴ ثانیه باید باشد.

رانندگی در هوای گرم هم قانون خود را دارد. هوای گرم باعث می شود سطح اصطکاک آسفالت و لاستیک کم شود. این امر باعث می شود تا کنترل اتومبیل بخصوص هنگام ترمز و گردش در پیچ  ها دشوارتر شود.

از این رو در هوای گرم مراقب پیچ ها، لاستیک خودرو و ترمز کردن های خود باشید. حالا اگر هوا معتدل و خنک و بهاری می باشد ولی باز هم چنین مشکلی را دارید، ماشین را متوقف کنید و باد لاستیک را چک کنید، احتمالا کم باد است .

حالا که از ماشین پیاده شده اید بیایید لاستیک ها را هم چک کنیم. آیین نامه رانندگی می گوید که حداقل عمق عاج لاستیک ماشین شما باید ۱٫۶ میلی متر باشد.

همواره باید باد لاستیک کنترل شود تا لاستیک ها طول عمر خوبی داشته باشند و در عین حال از بروز حادثه جلوگیری شود. یادتان باشد اصطکاک و عوامل طبیعی یکی از دلایل ساییدگی لاستیک است. نقص در فرمان و تنظیم نبودن چرخ ها نیز می تواند منجر به این امر می شود.

آیین نامه رانندگی و نقاط کور کامیون

هنگامی که با کامیون مواجه می شوید از صدا و هیبت این کوه آهنی  نترسید و هل نکنید. فقط کافی است در نقاط کور راننده کامیون قرار نگیرید تا او بتواند شما را ببیند. در ضمن فاصله طولی خود را با کامیون حفظ کنید تا دید خودتان مختل نشود.

هنگام رانندگی به خودرو های امدادی راه بدهید. خودروهای امدادی حق عبور از ایستگاه ها و خطوط ویژه را دارند اما نمی توانند از مکان های ممنوع عبور کنند.

مراقب تاکسی و اتوبوس ها باشید.در اینگونه خودروها همیشه مردم در حال سوار و پیاده شدن می باشند. بخصوص در تاکسی ها به یکباره وسط خیابان توقف می کنند و از آن بدتر در ماشین باز می شود و از آن خطرناک تر مسافر پیاده می شود، همیشه شش دانگ حواستان به این دو مورد و همچنین عابرین پیاده باشد.

گاهی اوقات عابرین پیاده از جاهایی وارد خیابان می شوند که قدرت بدنی آنها بابت عبور از میله  های بلند و تیز وسط بلوار باعث حیرت می شود؛ تند، تیز و چابک و با یک پرش در کسری از ثانیه در وسط خیابان حاضر می شوند.

نکات قابل توجه در نگه داشتن کلاچ:

کاهش کنترل خودرو، به دلیل قطع ارتباط نیرو محرکه با چرخ ها

افزایش سرعت خودرو در سراشیبی و احتمال چپ کردن خودرو

هدایت اتومبیل و در نتیجه گرفتن ترمز سخت تر خواهد شد

قابلیت تعویض دنده

همواره به یاد داشته باشید مدارک خود به کسی غیر از پلیس تحویل ندهید.

در مسیرهای صاف و مستقیم چراغ شبرنگ ها از فاصله ۷۰ متری و در پیچ ها و بزرگراه ها از فاصله ۱۵ متری باید قابل رویت باشند.


منبع: testdriving.ir



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر