موضوعات وبسایت : سوالات آیین نامه اصلی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

حرکت در سربالایی

حرکت در سربالایی

نویسنده : علیرضا | زمان انتشار : 20 بهمن 1399 ساعت 23:31

یکی از مهمترین نگرانی های رانندگانی که به تازگی کار با خودرو را آغاز کرده اند، چگونگی رانندگی در سربالایی ها می باشد. این موضوع زمانی دلهره آورتر می شود که بدانیم جاده ای که قصد تردد از آن را داریم همراه با ترافیک سنگین بوده و یا دارای پیچ و خم های فراوانی می باشد. در حقیقت رانندگی در چنین شرایطی حتی برای رانندگان با تجربه نیز سخت است و رانندگان کم تجربه تر نیاز دارند که نکاتی را در خصوص رانندگی در سربالایی ها بدانند. در این مطلب قصد داریم به معرفی و بررسی یک سری از مهمترین نکات رانندگی در سربالایی ها پرداخته تا قدری رانندگی در چنین شرایطی را بتوان تسهیل بخشید.

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

رانندگی در سربالایی چگونه است؟

Uphill-Drive.jpgهمانطور که اشاره کردیم، رانندگی در سربالایی های تیز، پر پیچ و خم و همراه با ترافیک، برای رانندگان تازه کار ممکن است یک کابوس به شمار آید. علاوه بر رانندگان، خودروها نیز معمولا در چنین شرایطی دچار مشکل شده و حتی رانندگان با تجربه نیز از اینگونه رانندگی بیزار هستند. بهر حال گاهی رانندگی در چنین شرایطی اجتناب ناپذیر بوده و باید آن را انجام داد. در ادامه برخی از مهمترین نکات رانندگی در سربالایی ها را ذکر خواهیم نمود و در مطالب آینده نیز شرایط رانندگی در سراشیبی ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

همانطور که می دانید اصول رانندگی با خودروهای دنده اتومات و دنده دستی تقریبا یکسان است اما در برخی شرایط، همچون رانندگی در سربالایی ها، کار با این خودروها کمی متفاوت بوده و نیاز به کمی تخصص دارد. ما رانندگی در سربالایی را در دو کلاس متفاوت خودروهای اتوماتیک و خودروهای دنده دستی بررسی خواهیم نمود و نکات مهم رانندگی با این خودروها را معرفی می کنیم.

Auto-gear.jpg

رانندگی در سربالایی ها با خودروی اتوماتیک تفاوت هایی با خودروهای دستی دارد

رانندگی در سربالایی با خودرو دنده دستی

  • بطور معمول از آنجا که سربالایی های تند باعث وارد آمدن فشار به خودرو می شوند، در این شرایط توصیه می شود همواره از دنده های سنگین تر استفاده کنید. دنده 1 برای سربالایی های بسیار تند، دنده 2 برای سربالایی های متعادل تر، دنده 3 و 4 برای جاده های سینه کش و رو به بالا.
  • %D9%86%DB%8C%D9%85-%DA%A9%D9%84%D8%A7%DA%86.jpgاگر مجبور به توقف در سر بالایی شدید، حتما ترمز دستی را بکشید.
  • در هنگام حرکت از حالت سکون در سربالایی می توانید از فن نیم کلاچ استفاده کنید. در این حالت دنده را روی شماره 1 قرار داده و پای خود را مقداری روی کلاچ بالا می آوریم تا خودرو آماده حرکت گردد. سپس پای خود را از پدال ترمز برداشته و سریعا روی پدال گاز می گذاریم. پدال را زیاد فشار نداده و به آرامی شروع به حرکت می کنیم.
  • اگر فن نیم کلاچ برای شما سخت است، می توانید از ترمز دستی استفاده کنید. در این حالت بدون اینکه ترمز دستی را رها کنید، ابتدا خودرو را در دنده 1 قرار داده و سپس به آرامی کلاچ را رها کرده و همزمان گاز بدهید. پس از آن به آرامی ترمز دستی را رها کنید تا خودرو به حرکت بیفتد.
  • اگر ترمز دستی شما کار نمی کند و شیب سربالایی که در آن پارک کرده اید بسیار زیاد است، بهتر است پای راست خود را به صورت افقی روی ترمز و گاز قرار داده و سپس در همان حالت پدال گاز را فشار دهید. به آرامی کلاچ را رها کرده و گاز را بیشتر فشار دهید تا خودرو برای حرکت آماده شود. سپس به آرامی پای خود را از روی ترمز کنار زده و پدال گاز را محکمتر فشار دهید تا خودرو به عقب باز نگردد و به مسیر خودش ادامه دهد.
  • در هنگام رانندگی در سربالایی ها همواره به درجه آمپر آب توجه داشته باشید. در این شرایط معمولا خودروها زودتر داغ کرده و جوش می آورند.
  • قبل از تردد از جاده های سربالایی، حتما از سلامت کلاچ و ترمز های خود اطمینان حاصل کنید.
  • در هنگام رانندگی در سربالایی های طولانی، سعی کنید کولر خودرو را روشن نکنید.

رانندگی در سربالایی با خودرو دنده اتومات

  • Auto-hold.jpgدر شرایطی که سربالایی تندی را پیش رو دارید و یا در ترافیک هستید، اتومبیل را از حالت اتومات خارج کرده و به حالت دستی ببرید. معمولا برخی از خودروها برای این امر از دنده های 1 و 2 دستی استفاده کرده و برخی نیز با علائمی مثل + و – دنده ها را به صورت دستی تغییر می دهند که خودرو را در یک دنده نگاه می دارند.
  •  اگر خودروی شما از نوع پیشرفته و جدید باشد، به طور اتوماتیک سربالایی را تشخیص داده و نیازی به قرار دادن دنده در حالت دستی نخواهد بود.
  • اگر مجبور به توقف در سربالایی شدید، خودرو را در حالت Auto Hold قرار دهید تا در هنگام حرکت به عقب برنگردید.
  • در خودروهای قدیمی تر و فاقد ترمزهای الکتریکی و اتوماتیک، اگر مجبور به توقف در سربالایی شدید نیاز است که همزمان پای راست خود را روی پدال گاز فشار داده و پای چپ خود را از روی ترمز بردارید تا خودرو به آرامی شروع به حرکت نماید.
  • در هنگام رانندگی در سربالایی ها همواره به درجه آمپر آب توجه داشته باشید. در این شرایط معمولا خودروها زودتر داغ کرده و جوش می آورند.
  • قبل از تردد از جاده های سربالایی، حتما از سلامت ترمز های خود اطمینان حاصل کنید.
  • در هنگام رانندگی در سربالایی های طولانی، سعی کنید کولر خودرو را روشن نکنید.

موارد گفته شده، از جمله مهمترین مواردی است که در هنگام رانندگی در سربالایی ها باید به آن توجه داشت. رانندگان عزیز که در این رابطه تجربه دارند می توانند از طریق بخش دیدگاه ها اطلاعات خود را با دیگران در میان گذاشته تا دیگران نیز بتوانند از تجارب آن ها استفاده ببرند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: smart-car.ir



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر