موضوعات وبسایت : سوالات آیین نامه اصلی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

تابلو به سرعت گیر نزدیک می شوید

تابلو به سرعت گیر نزدیک می شوید

نویسنده : علیرضا | زمان انتشار : 21 بهمن 1399 ساعت 00:59

ایسنا/خراسان رضوی از سرعت خود بکاهید به سرعت‌گیر یا سرعتکاه نزدیک می‌شوید؛ این از جمله تابلوهای هشداردهنده‌ای است که در خیابان‌های کاشمر زیاد به چشم می‌خورد.

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

از سرعت خود بکاهید به سرعت‌گیر یا سرعتکاه نزدیک می‌شوید؛ این از جمله تابلوهای هشداردهنده‌ای است که در خیابان‌های کاشمر زیاد به چشم می‌خورد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)– منطقه خراسان، دست‌اندازهایی که در هر کارگروه ایمنی ترافیک شهری و جاده‌ای شهرستان کاشمر چند نمونه از آن برای کوچه، خیابان، میدان، بلوار و... به تصویب می‌رسد. البته بستن بسیاری از کوچه‌ها هم شده کارِ دیگر این روزهای کارگروه ترافیک که بعضاً داد اعضای همین کارگروه را هم درآورده است.

در واقع استفاده از سرعت‌گیر به عنوان یکی از مهم‌ترین راه‌های کنترل سرعت خودروها در دستور کار مسئولان ترافیک این شهر قرار گرفته به طوری که در کمتر کوچه و خیابانی می‌توانیم برویم که سرعت‌گیر وجود نداشته باشد که البته بسیاری از این سرعت‌گیرها غیر فنی بوده و خود عاملی برای تصادفات هستند.

کسی این سرعت‌گیرها را دوست ندارد

برخی از مسئولان فکر می‌کنند اگر سرعت‌کاه نصب کنند معضل حل می‌شود، در حالی که به عقیده نگارنده تنها صورت مسأله پاک شده است.

بسیاری از مردم کاشمر از وجود سرعت‌گیرهای بسیار در سطح شهرستان انتقاد دارند. چند روز قبل یکی از شهروندان کاشمری در تماس با دفتر خبرگزاری ایسنا در کاشمر از ایجاد سرعت‌کاه‌های متعدد و پرشمار غیر استاندارد در خیابان‌های این شهر انتقاد کرد.

وی یکی از رانندگان کاشمری بود که معتقد است؛ تعداد سرعت‌گیرها در برخی از خیابان‌ها بسیار زیاد است و مجبوریم که توقف‌های بسیار زیادی داشته باشیم و این موضوع برای ما مشکل‌ساز است.

وی اضافه کرد: سیستم کمک‌فنر خوردو با این تعداد بالای سرعت‌گیرها که برخی از آنها غیر استاندارد هستند با مشکل مواجه می‌شود و نیاز است که اقدامات لازم برای بهسازی این سرعت‌گیرها صورت بگیرد.

کار ما شده نصب سرعت‌گیر و بستن میلان

در همین خصوص، رئیس شورای شهر کاشمر با انتقاد از نصب بسیار سرعت‌گیر در این شهر گفت: متاسفانه ما فقط صورت مسئله‌ها را پاک می‌کنیم به طوری که در هر کجا تصادف می‌شود سریع یا میلان را می‌بندیم و یا بریدیگی و اقدام به نصب سرعت‌گیر می‌کنیم.

سید حسین حسینی با اشاره به اینکه تمامی این سرعت‌گیرها با مصوبه کارگروه ایمنی ترافیک شهری و جاده‌ای شهرستان کاشمر است، بیان کرد: شیوه‌ای که ما در پیش گرفته‌ایم قطعاً درست نیست.

وی افزود: به جای اینکه فرهنگ‌سازی کنیم و علائم راهنمایی و رانندگی را در ذهن مردم جا بیندازیم خودمان به وسیله همین مصوبات مردم را از اجرای قوانین و مقررات دور می‌کنیم.

حسینی با انتقاد از اینکه تا کی می‌خواهیم در سطح شهر سرعت‌گیر نصب کنیم و بعد از مدتی برداریم، از مسئولان مربوطه خواست به فکر مردم هم باشند.

وی با تاکید بر اینکه اگر میلانی مسدود می‌شود و یا سرعت‌گیری نصب می‌شود باید از روی اصول باشد، اما ما فقط بریدگی‌ها را می‌بندیم بدون اینکه فکر بعد از آن را بکنیم، عنوان کرد: اینکه اخیراً گفته‌اند بلوار طولانی بسیج هم باید بسته شود فکر مردم را هم کرده‌اند.

رئیس شورای شهر کاشمر با بیان اینکه با این اقدامات قطعاً مردم ناخواسته مجبور به تخلف می‌شوند، از کسانی که اقدام به تصویب این مصوبات می‌کنند خواست در این موارد اصولی فکر کنند.

وی گفت: هرچند نصب سرعت‌گیر هزینه بسیاری دارد، اما همه آن هزینه‌ها برای شهرداری نیست بلکه مردم هم متقبل هزینه می‌شوند.

حسینی با بیان اینکه اگر جای بریدگی اشتباه است جای آن را عوض کنید و با نصب چراغ چشمک‌زن و علائم بیشتر فرهنگ‌سازی کنید، گفت: من این شیوه را که فقط بریدگی یا میلان را ببندیم قبول ندارم.

وی با اظهار تاسف از اینکه هیچگاه نیامده‌ایم فرهنگ‌سازی کنیم، اظهار کرد: چرا در جلسات در خصوص نصب تابلوی بیشتر و فرهنگ‌سازی، اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی بیشتر مردم صحبت نمی‌شود؛ چرا غیر از نصب سرعت‌گیر و بستن بریدگی‌ها کار دیگری در این جلسات نمی‌شود.

حسینی با انتقاد از اینکه نصب سرعت‌گیرها طبق مهندسی ترافیک نیست و بر اساس خواسته‌های خود اعضای جلسه تصمیم می‌گیرند، گفت: در کجای سطح شهر، کوچه و میدان است که تا کنون دست‌انداز نصب نکرده باشیم.

وی در ادامه با بیان اینکه تا وقتی کارگروه ایمنی ترافیک شهری و جاده‌ای شهرستان کاشمر شهرداری را مکلف به نصب سرعت‌گیر و بستن میلان کنند، امکان هزینه برای خرید دوربین، نصب چراغ چشمک‌زن و تابلوی بیشتر در سطح شهر نیست، افزود: بدون شک تا زمانی که فقط سرعت‌گیر بخواهیم تصویب کنیم به دنبال تابلو علائم و خرید دوربین راهنمایی و رانندگی نخواهیم رفت چون مشکل را مقطعی حل کرده‌ایم.

حسینی افزود: اعضای کارگروه در سطح شهر نیستند که دلخوری‌های مردم را از این سرعت‌گیرها ببینند مردم از شورا و شهرداری دلخور هستند و فکر می‌کنند این کارها را خودمان انجام می‌دهیم در صورتی که مصوبه شورای ترافیک است.

نصب سرعت‌گیر توهین به شعور راننده است

در ادامه رئیس راهنمایی رانندگی کاشمر در گفت‌وگو با ایسنا نصب سرعت‌گیر را توهین به شعور راننده دانست و گفت: متاسفانه برای آن چند نفری که قوانین را رعایت نمی‌کنند مجبور به نصب سرعت‌گیر و یا بستن بعضی از میلان‌های نزدیک به میادین هستیم.

سرگرد علی دلیری با بیان اینکه ما پیمانکار شهرداری نیستیم که نصب سرعت‌گیرها بخواهد برای ما سودی داشته باشد در صورتی که خود ما هم از بالای همان‌ها تردد می‌کنیم، افزود: در میدان شهید غلامی (شهربانی) در سال 93 دو فوتی داشتم که با اقدامات انجام شده میانگین سرعت از 80 کیلومتر به 50 کیلومتر کاهش یافته است.

وی همچنین از شهرداری خواست جرائم را فقط به خرید دوربین‌های نظارتی در داخل شهر اختصاص دهند.

دلیری اظهار کرد: برای کنترل بیشتر در بلوار سید مرتضی نیازمند چهار دوربین نظارتی هستیم.

هیچ‌کدام از سرعت‌گیرها استاندارد نیست

در همین رابطه، شهردار ریوش با انتقاد از نصب سرعت‌گیرهای زیاد در سطح شهر بیان کرد: هیچ‌کدام از سرعت‌گیرها استاندار نیست.

امین‌الله مقصود با بیان اینکه در قانون چیزی به نام سرعت‌گیر استاندارد نداریم، افزود: بر اساس نظریه کارشناس رسمی دادگستری هر مانعی که به هر نوع در خیابان و جاده اضافه شود خلاف بوده و شخصی که اقدام به این کار کرده متخلف است.

وی با اشاره به اینکه اصلاً این سرعت‌گیرها استاندارد نیست، گفت: در کدام قانون برای نصب سرعت‌گیر مطلبی هست.

مجبور به نصب سرعت‌گیر هستیم

در ادامه معاونت فرماندهی نیروی انتظامی کاشمر در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه به لحاظ مهندسی ترافیک باید ببینیم آیا در بلواری مجاز به احداث دور برگردان هستیم یا نه، سپس به ایجاد و یا جمع کردن آن اقدام کنیم، گفت: تلاش ما بر کاهش تخلفات، آسیب‌ها و تصادفات است.

سرهنگ حسین هوشنگی با اشاره به اینکه فرهنگ‌سازی یکی از اقداماتی است که باید انجام دهیم، افزود: ما باید راه‌هایی که می‌شود با اجرای آنها تصادفات را کاهش دهیم، تجزیه و تحلیل کنیم.

وی با بیان اینکه ما هم سرعت‌گیر زیاد را هم قبول نداریم، چون معتقدیم به فرهنگ‌سازی کمک نمی‌کند، عنوان کرد: با همه این اقدامات اما بعضی بریدگی‌ها خسارات بسیاری را در بردارد که باید بسته شوند.

هوشنگی با اعلام اینکه هرچند نصب سرعت‌گیر هزینه‌های زیادی برای شهرداری دارد، اما مجبوریم، تصریح کرد: اگر اعضای کارگروه ایمنی ترافیک شهری و جاده‌ای مخالف نصب سرعت‌گیر و بستن بلوار هستند پیشنهادات خود را برای کاهش تصادفات به ما ارائه دهند تا اجرایی کنیم.

آنچه ضرورت دارد توجه به این نکته است که همکاری و هماهنگی همه دستگاه‌های اجرایی عضو شورای ترافیک، در بهبود و کاهش مسائل ترافیکی و تصادفات مهم و اثرگذار است و حل مشکلات ترافیکی مختص به یک اداره یا نهاد خاص نبوده، بلکه مشارکت و همکاری همگان را در فرهنگ‌سازی می‌طلبد و آنچه به مردم و جامعه آرامش می‌بخشد، تصمیم درست و بهینه مسئولان و رعایت قانون از سوی همه است.

انتهای پیام

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: www.isna.ir



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر