موضوعات وبسایت : سوالات آیین نامه اصلی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

قوانین نصب سرعت گیر

قوانین نصب سرعت گیر

نویسنده : علیرضا | زمان انتشار : 07 اسفند 1399 ساعت 14:41


دستورالعملها و ضوابط احداث سرعت کاه یا سرعتگیر


شاید این پست بتواند کلیه ضوابط و دستور العمل های مربوط به احداث سرعتگیر  یا سرعت کاه را گرد هم بیاورد. سعی خواهیم نمود این پست را بروز نگه داریم. آنچه مسلم است احداث سرعتگیر یا سرعتکاه برای کاربران راه خوشایند نیست  و طی نمودن مسیر با سرعت دلخواه لذت بخش‌تر خواهد بود.

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

اما گاهی در برخی نواحی به جهت کنترل و عدم وقوع حوادث ناگوار ناگزیر نسخه درمان به سمت احداث سرعتکاه خواهد رفت. همانطور که در دستورالعملهای ذیل به آن اشاره شده احداث سرعتکاه به عنوان آخرین راهکار جهت ایمن سازی و آرام سازی ترافیک بوده لذا بایستی حال که به عنوان یک راهکار آن را اجرا می نماییم حداقل ضوابط و الزامات آن رعایت شود تا ضمن ارتقاء ایمنی محور باعث بر هم ریختن روح و روان کاربران راه نشود.

احداث سرعتگیرهای غیر استاندارد با بلندی زیاد یا بدون تجهیزات  ایمنی یا عدم آشکار سازی نه تنها نقش ارتقاء ایمنی راه را به درستی بازی نمیکند بلکه خود نیز باعث خسارات مالی و حتی جانی خواهد شد. این که ما  چرا در برخی از مسیرها دست به گریبان آخرین راهکار یعنی سرعت کاه شده ایم چالشی است که چند سوی آن مشخص است. و این موضوع را ان شاالله در کانال به عنوان چالشی دیگر مطرح خواهیم کرد و دیدگاه های شما عزیزان را خواهیم دید. در صورت داشتن توضیحات تکمیلی برای موضوع پست از طریق فرم تماس یا آی دی تلگرام مطلب خود را برای ما ارسال کنید.

 دیدگاه نشریه ۲۶۷ جلد سوم :

لازم است بدانیم این تابلو در نسخه های قدیمی نشریه ۲۶۷ موجود نیست و در ویرایش  مورخه ۱۳۹۰.۷.۷ به نشریه اضافه گردیده است.

الف – نوع تابلو : اخطاری – ابنیه فنی

ب- نام تابلو :نزدیک شدن به سرعت گیر

پ: جنبه قانونی تابلو :

تابلوهای اخطاری به منظور آگاه ساختن رانندگان از خطرات احتمالی نصب میگردد. بدیهی است که کلیه عواقب و مسوولیت های ناشی از عدم توجه به این تابلوها بر عهده متخلف می باشد.

اندازه و محل نصب :

اندازه و کاربرد و فاصله تابلوهای اخطاری با توجه به سرعت حرکت وسایل نقلیه (دقت شود این جدول برای کلیه تابلوهای اخطاری صدق میکند و جهت کسب اطلاعات بیشتر به بند ۲-۱-۳ جلد سوم نشریه ۲۶۷ مراجعه فرمایید).

در جاده های اصلی و بزرگراه به هیچ عنوان از سرعتگیر استفاده نمی شود. زیرا ممکن است در صورت عدم رویت آن ، تعادل وسایل نقلیه و راننده بهم بخورد و منجر به تصادف شود.

نحوه نصب :

این تابلوها باید همراه با یکی از صفحات متمم فاصله تا خطر یا سرعت توصیه شده به کار روند.

آشکار سازی سرعتگیر :

هر سرعت گیر باید با خط کشی سرعتگیر مشخص گردد و در صورت عدم رویت سرعتگیر در شرایط محیطی ،‌نصب تابلو اخطاری در دو سمت مسیر توصیه می شود.


دیدگاه دستورالعمل ابلاغی مورخه ۱۳۸۶.۵.۱۶سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در خصوص ساماندهی و ایمن سازی مناطق مسکونی و تقاطع ها و مدارس حاشیه راهها :

دستورالعملی که در آن جهت آرام سازی  ترافیک در محدوده های مناطق مسکونی ،‌ تقاطع ها و مدارس حاشیه راهها از تجهیزات ایمنی از قبیل چشم گربه ای ،‌ کاهش دهنده سرعت پلاستیکی (سرعتگیر) به ارتفاع ۲.۵ سانت و عرض ۳۰ سانت و خطوط عرضی استفاده می نماید.که در این دستورالعمل کاهش دهنده سرعت را اینگونه شرح میدهد:

کاهش دهنده سرعت :

عبارت است از برآمدگی هایی در عرض راه و در مقاطع مشخص شده در این دستورالعمل که به منظور کاهش سرعت وسایل نقلیه نصب میگردد کاهش دهنده سرعت باید زرد رنگ و از جنس ABS اصلاح شده قابل انعطاف یا ASA یا P.P بوده و با اتصال پیچ و مهر و چسب دو جزئی مناسب نضب شده باشد و همچنین دارای مقطع (ارتفاع ،‌شیب و عرض) مطابق شکل باشد . ضمنا کاهش دهنده سرعت باید به سمت ترافیک دارای المانهای بازتاب دهنده شیشه ای با عرض ۱۰ سانتیمتر و با فواصل ۲۵ سانتیمتر از یکدیگر باشد.

مشخصات پیچ رول و پلاک ترافیکی مناسب جهت نصب سرعتگیرهای پلاستیکی استفاده از پیچ به قطر ۱۱ میلیمتر و طول ۱۰سانتیمتر است که حدود ۷سانتیمتر آن رزوه بوده و می توان آن را با آچار نمره ۱۹بست. لازم به ذکر است نمره مته مناسب سوراخکاری آسفالت ۴ شیار نمره ۱۶ می باشد.

در این دستورالعمل پلان های ایمن سازی و آرام سازی ترافیک برای انواع راه با ذکر فواصل محل نصب پیش بینی شده است . که به نظر بنده عاری از اشتباه هم نیست.

لینک دانلود دستور العمل ۱۳۸۶.۵.۱۶


دیدگاه دستورالعمل ابلاغی مورخه ۱۳۹۰.۱۰.۱۳سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در خصوص ایمن سازی سرعتکاه های آسفالتی در راههای فرعی :

در این دستورالعمل سازمان راهداری به دلیل مخاطره آمیز بودن سرعتکاه در کاهش غیر منتظره سرعت ها در راههای برون شهری آن را نامناسب ارزیابی کرده و فقط برای موارد خاص مثل عبور راه فرعی از مناطق مسکونی یا بافت شهری  که توسط دهیاری ها و سایر ارگانها احداث گردیده است . در راستای کاهش مخاطره آمیز بودن سرعت کاه‌های غیر استاندارد حداقل الزامات مورد نیاز را برابر کروکی و جدول زیر ارائه کرده است .

چیدمان علائم و موقعیت سرعت کاه آسفالتی در راههای فرعی به منظور کاهش مخاطرات نسبی تا زمان انجام اقدامات اساسی ایمنی :

نحوه استقرار و طرح تابلوها برای قبل از یک سمت در شکل زیر ارایه شده است . از آنجا که این نوع سرعت کاه عمدتاً در نواحی با سابقه تصادفات قبلی اجرا گردیده اند لذا  استفاده از نوار حاشیه شبرنگ فسفری برای تابلوهای اخطاری کاهنده سرعت با تابلوی متمم ۲۰۰ متر قبل از آن الزامی بوده و حتی الامکان لازم است این علائم در هر دو طرف سواره رو نصب گردند.

مشخصات اجرایی سرعت کاه آسفالتی با مقطع سینوسی و سینوسی اصلاح شده بر اساس مختصات ارائه شده است. لازم به توضیح است که موارد مذکور برای موقعیت با سرعت ۵۰کیلومتر بر ساعت بوده و در راههای فرعی عبور کننده از نواحی شهری و بافت مسکونی در صورتی میتوان از آن استفاده نمود که قبلا هشدارهای لازم و کاهش سرعت مجاز توسط علائم لازم به رانندگان اعلام شده باشد و سرعت قبل از عبور از روی سرعت کاه به ۵۰کیلومتر بر ساعت رسانده شود. در واقع سرعت کاه به عنوان آخرین جز از سلسله اقدامات آرام سازی در محل مورد نظر محسوب می گردد

۱- سرعت کاه سینوسی :

این سرعت کاه به منظور کاهش سرعت از ۵۰KM/hr به ۳۵KM/hr  احداث می شود و دارای عرض ۹.۵متر و حداکثر ارتفاع ۹۵میلیمتر می باشد. در شکل زیر مقطع عرضی این سرعتکاه نمایش داده شده است.

مقطع عرضی سرعتکاه سینوسی ۵۰KM/H

۲-سرعت کاه سینوسی اصلاح شده:

عملکرد این سرعت کاه نیز ، کاهش سرعت از ۵۰کیلومتر بر ساعت به ۳۵کیلومتر بر ساعت میباشد و دارای عـرض ۱۱متـر بـوده و حداکثر ارتفاع آن ۱۰۰میلی متر میباشد. مقطع عرضی این سرعت کاه شکلی تقریبا مانند تصویر ذیل می باشد.

مقطع عرضی سرعت کاه سینوسی اصلاح شده

ترسیم های نیمرخ صورت گرفته در این پست شماتیک می باشد لذا جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص سرعت کاه‌های سینوسی می توانید از لینک زیر دستور العمل مربوطه را دانلود فرمایید.

پیوست -۲مشخصات اجرایی خطوط عرضی کاهنده سرعت
این طرح برای آرامسازی ترافیک در انواع راهها بدون سرعت کاه نیز قابل اجرا می باشد  که جزئیات آن از فایل پیوست دانلود فرمایید.

لینک دانلود دستورالعمل۱۳۹۰


دیدگاه راهنمای جانمایی علائم در طرح ارتقای ایمنی نقاط و نواحی پر تصادف و دارای تصادف : نسخه ۱۳۹۷.۰۴.۰۱

این مجموعه، به عنوان راهنمای کاربردی جلد سوم آیین نامه ایمنی راهها – نشریه ۷۶۲-۳در جهت توسعه، هماهنگ سازی، انتخاب و جانمایی صحیح علائم و بهبود وضعیت موجود نقاط پرتصادف و دارای تصادف کشور تهیه شده است که بطور موثر میتواند در تهیه طرح های جانمایی علائم پروژه های راهسازی و بهسازی کشور نیز مورد بهره برداری مقتضی قرار گیرد. موارد و جزئیات ارایه شده در این مجموعه به عنوان راهنما بوده و حسب نیاز باید توسط طراح با شرایط خصوصی پروژه، تطبیق، طراحی و اجرا شود. در این راهنما  جهت نقاط پر تصادف یا دارای تصادف دو تیپ سرعت کاه پیش بینی شده است

۱-سرعت کاه آسفالتی جهت اجرا در راه اصلی :

۲-سرعت کاه آسفالتی جهت اجرا در راه فرعی :


تفاوت تابلو سرعتگیر با راه ناهموار :

سایر تعاریف که از سرعتگیر و سرعت کاه مشاهده می‌کنیم :

سرعت گیر (Speed Bump) :

جهت کاهش سرعت در محل پارگینگ های خودرو  معابر مراکز خرید و موارد مشابه در داخل شهر کاربرد داشته و ارتفاع آن بین ۷ تا ۱۰ سانتیمتر و طول آن حداکثر ۳۰ سانتیمتر بوده که در عرض مسیر نصب میگردد. [عملا پس در راههای بین شهری غیر قابل استفاده میباشد زیرا برای اماکنی استفاده می شود که حداکثر سرعت آن از ۱۵ کیلومتر تجاوز نمی کند و در راههای بین شهری کاربردی ندارد (نظر نویسنده)]

سرعت کاه (Speed Hump) :

کاهنده سرعتی که ارتفاع آن بین ۷ تا ۱۰ سانتیمتر و طول آن حداکثر ۳.۵تا۴.۵ متر بوده که در عرض مسیر نصب میگردد. طول سرعتکاه ممکن است به ۶.۷ متر برسد در چنین مواقعی به آن Speed Table نیز میگویند.

نکات تجربی در خصوص موقعیت هایی که نباید سرعت کاه نصب شود.

۱- نزدیک دستگاه های تردد شمار  (رعایت حداقل فاصله ۳۰۰ متر از دستگاههای تردد شمار الزامی است )

۲-  نزدیک دوربین های ثبت تخلف

۳- روی پلها و آبروها

۴- داخل پیچ ها

نکات تجربی در خصوص آشکار سازی سرعت کاه :

– نقش تابلو پیش آگاهی سرعت کاه در فاصله ۲۰۰ یا ۱۵۰ متر قبل از سرعتکاه نصب می شود بسیار زیاد است. تجربه نشان داده استفاده از تابلوهای فسفری به همراه تابلو متمم که فاصله تا محل سرعتگیر روی آن ذکر شده بسیار اثر بخش تر از نصب تابلو های اخطاری سرعتکاه معمول است .

– سعی شود هر چند ماه  یک بار هاشور مثلثی شکل روی سرعت کاه ها را با رنگ ترافیکی  بروز نمود. البته زمان اقدام ارتباط مستقیم با میزان ترافیک محور دارد و ممکن است تاریخ های احیاء هاشور ها را بالا و پایین کند. و در آخر اینکه پیشنهاد شستشوی هاشور ها راهکار ایده آلی نیست و دوام زیادی نمی آورد و زود چرک میشود.

– نصب چشم گربه ای نگین شیشه ای مکمل بسیار خوبی جهت آشکار سازی سرعت کاه می باشد که کارایی آن را در شب پررنگ تر می‌کند.

– استفاده از سرعت گیرهای پلاستیکی در نقاط برفگیر به جهت نگهداری زمستانی و تیغ زنی مسیر توصیه نمیشود زیرا در حالت عادی عمر این سرعتگیرهای کوتاه است  و با تماس با تیغ ماشین آلات راهداری باعث تشدید آسیب و جدا شدن از محل خود میگردد.

مقالاتی در خصوص  سرعت گیر و سرعت کاه:

۱- تحلیل و ارزیابی تاثیر انواع سرعتگیر بر افزایش شاخص اعتماد پذیری در شبکه معابر شهری

۲- سرعتگیر و سرعت کاه

۳-تحلیل دینامیکی اثرات سرعت‌گیر و سرعت‌کاه‌ها روی آسایش سرنشینان خودروی پراید با مدل یک چهارم خودرو و بهینه‌سازی شکل سرعت‌گیر و سرعت‌کاه

هر گونه کپی برداری و باز نشر حتی قسمتی از مطلب  فقط با ذکر منبع مجاز می باشد 

مطلب فروشگاهی

در انتها یک طرح از تابلو پیش آگاهی سرعتکاه در فاصله ۲۰۰ متر جهت دانلود و بهره برداری شما عزیزان ارسال میکنیم . در صورتی که فرمت مورد دلخواه شما در فرمتهای ذیل نیست میتونید با استفاده از سایت anyconv یا سایر سایتهای مشابه که کار تبدیل فرمتها به هم دیگر رو انجام میدن استفاده کنید.

یک فایل متن باز با فرمتهای ایلوستریتور ، کورل (Cdr. SVG . EPS . Ai)
از این طرح می توان با توجه به ارتفاع موزاییک حروف فارسی که با فونت ابریشم طراحی شده است در راههای اصلی و فرعی استفاده کرد.

مبلغ : ۲۰.۰۰۰تومان

در صورت بروز هر گونه مشکل در پرداخت و دانلود از طریق فرم زیر تماس حاصل فرمایید
تماس با ما

هر گونه کپی برداری و باز نشر حتی قسمتی از مطالب فروشگاه شرعاً حرام و پیگرد قانونی دارد

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: rahdar44.ir



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر