موضوعات وبسایت : سوالات آیین نامه اصلی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

حق تقدم خروج از پارک

نویسنده : مینا علی زاده | زمان انتشار : 07 اسفند 1400 ساعت 07:25

جهت درج تبلیغات با قیمت مناسب در این سایت میتوانید به آی دی تلگرام زیر پیام دهید

@AlirezaSepand



در این پست یک مطلب با عنوان حق تقدم خروج از پارک را مطالعه خواهید کرد.

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

af4bd8b3-08b5-4409-a944-30718f8ea38b-9810483.jpg

مشکل پارک خودرو در کلانشهرها همیشه وجود داشته است. بسیاری از رانندگان دقیقه های زیادی را به دنبال جای پارک می گردند تا بتوانند مکانی را برای پارک کردن اتومبیل خود پیدا کنند. بعد از پیدا کردن یک جای مناسب، مسئله ای با عنوان خروج از پارک و رعایت حق تقدم شکل می گیرد، چرا که برخی از تصادفات بر اثر رعایت نکردن حق تقدم و البته بی توجهی رانندگان اتفاق می افتد. به این منظور قصد داریم به بررسی قوانین و نکات خروج از پارک و رعایت حق تقدم بپردازیم. با ما همراه باشید.

6s5i_p-1.jpg

خروج از پارک و رعایت حق تقدم

پارک اتومبیل و خروج از آن قوانینی دارد که البته برخی از رانندگان از آن اطلاعی ندارند و تعدادی هم نسبت به این قوانین بی توجه هستند. به عنوان مثال رعایت فاصله قانونی از خودروهای پارک شده، پارک در مکان های تعیین شده و مجاز و یا استفاده از پارکینگ های مخصوص، همگی از ابتدایی ترین قوانین مخصوص به پارک اتومبیل محسوب می شوند. اما قوانینی هم برای خروج از پارک و رعایت حق تقدم وجود دارد.

با استفاده از لینک دانلود https://uzee.ir/farmooonvirgol می توانید به برنامه خلافی خودرو و خرید طرح ترافیک روزانه دسترسی داشته و نسبت به دریافت خلافی ماشین خود اقدام نمایید.

بیرون آمدن از پارک مخصوصا زمانی که سایر خودروها به اتومبیل شما چسبیده اند، می تواند بسیار سخت باشد. از طرفی تردد خودروها در خیابان های پر ترافیک می تواند خروج از پارک را به یک چالش بزرگ تبدیل کند؛ چالشی که بعضا به تصادف و یا حتی کشمکش های لفظی می انجامد. برای جلوگیری از این موارد خوب است به موارد زیر توجه فرمایید.

نکات مهم خروج از پارک و رعایت حق تقدم

ممکن است شما حین خروج از پارک، جای کافی برای فرمان زدن داشته باشید، اما احتمالا دوست ندارید که حین چرخاندن فرمان و عقب و جلو کردن خودرو، به ترافیک برخورد کنید. برای این منظور، خوب است موارد زیر را رعایت نمایید:

takl_p-3.jpg

نحوه خروج از پارک

کلاس های آموزشی رانندگی و در آزمون ها، همواره یادآور این موضوع بوده اند که قبل از هر کاری، باید از خلاص بودن خودرو پیش از استارت زدن و تنظیم بودن آینه ها، اطمینان حاصل کنید. برای خروج از پارک نیز همین قوانین صادق است.

بعد از روشن کردن خودرو، برای خروج از پارک می بایست راهنمای سمت چپ اتومبیل را فعال نمایید. سپس حتما به آینه وسط و سمت چپ نگاه کرده تا مسیر عبور از پارک را به خوبی مشاهده نمایید. البته پیشنهاد می کنیم کمی هم سر خم نمایید تا هیچ نقطه کوری برایتان باقی نماند. (قطعا در هر اتومبیلی نقطه ای کور وجود دارد)

در صورتی که خطر تردد اتومبیلی شما را تهدید نمی کرد، فرمان را به اندازه 30 درجه به سمت بیرون بچرخانید و کمی صبر کنید. سپس مجدد سر خم کرده و نگاهی به مسیر حرکت نمایید. چنانچه وسیله نقلیه ای در مسیر حرکت اولی در سمت شما، مشغول حرکت و جلو آمدن یا دنده عقب گرفتن نبود، با احتیاط دوباره فرمان را بچرخانید و آهسته وارد خط حرکت شوید.

توجه داشته باشید که بنا بر ماده قانون 140 آیین نامه راهنمایی و رانندگی در خصوص خروج از پارک و رعایت حق تقدم، خودروهای در حال حرکت در مسیر مستقیم، بر اتومبیل در پارک تقدم دارند. البته چنانچه سه چهارم از خودروی شما از جای پارک بیرون آمده باشد، حق تقدم با خودرویی خواهد بود که قصد خروج از محل پارک شده را دارد.

حق تقدم به چه معناست؟

حق تقدم به معنی اولویت عبور یک وسیله نقلیه از سایر وسایل نقلیه در حال تردد و یا حتی عابران پیاده و یا برعکس است. به همین دلیل برای جلوگیری از تداخلات حرکتی بین اتومبیل ها و عابران پیاده، قوانینی ایجاد شده تا با رعایت آن ها، هیچگونه خسارت مالی و جانی رانندگان و عابران پیاده را تهدید نکند. در صورت بروز تصادفات و عدم رعایت حق تقدم، خودرو خاطی جریمه خواهد شد.

رعایت ایمنی خروج از پارک و رعایت حق تقدم

لازم به ذکر است که اهمیت خروج از پارک و رعایت حق تقدم از قوانین بسیار مهم در رانندگی محسوب می شود. از آن جایی که نقاط کور مختلفی در بیرون آمدن از پارک در حاشیه راه ها و خیابان ها، ساختمان ها و منازل وجود دارد و اغلب رانندگان نسبت به آن بی اهمیت هستند، امکان و احتمال بروز تصادفات به حداکثر می رسد.

توصیه می شود که رانندگان حین بیرون آمدن از جای پارک، نقاط کور را بررسی نمایند، آینه ها را تنظیم کرده و به موتور سواران، دوچرخه سواران، عابران پیاده و کودکان در حال تردد بیش از موارد دیگر دقت کنند.

نقاط کور در بیرون آمدن از پارکینگ ساختمان ها بسیار زیاد است، لذا کمک گرفتن از یک عابر پیاده برای راهنمایی رانندگان، راهکاری مناسب برای به حداقل رساندن تصادف خواهد بود. در غیر این صورت خروج باید در هشیاری و احتیاط کامل و البته سرعت بسیار پایین انجام شود تا در مواقع اضطرار، بتوانید به سرعت عکس العمل نشان دهید. 

سخن پایانی

با رعایت قوانین خروج از پارک، می توانید از تصادف با خودروهای دیگر و عابران پیاده جلوگیری نمایید. این قوانین ضامن سلامت خود شما و سایر شهروندان هستند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر