موضوعات وبسایت : سوالات آیین نامه اصلی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

آموزش گام به گام پارک دوبل

آموزش گام به گام پارک دوبل

نویسنده : محمد پارسایی | زمان انتشار : 07 اسفند 1399 ساعت 12:13

جهت درج تبلیغات با قیمت مناسب در این سایت میتوانید به آی دی تلگرام زیر پیام دهید

@AlirezaSepand



در این پست یک مطلب با عنوان آموزش گام به گام پارک دوبل را مطالعه خواهید کرد.

آموزش پارک دوبل صحیح و ساده : روشی برای بهترین پارک دوبل

برای آموزش پارک دوبل آسان باید ابتدا با معنی پارک دوبل آگاه باشیم، به پارک کردن خودرو به موازات جاده با دنده عقب میان دو خودرو که از قبل پارک شده اند، پارک دوبل گفته می‌شود.

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

آموزش پارک دوبل برای امتحان

اگر بخواهیم در مسیری در یک خیابان پر ازدحام پارک نماییم ابتدا باید یک فضای خالی مناسب در کنار خیابان بیابیم. سنجیدن فاصله بین دو وسیله نقلیه اولین کاری است که باید انجام داد و یا به بیان ساده تر فاصله بین دو ماشین را باید حدس بزنیم. اگر این فاصله از ۸ متر کمتر باشد و فضای خالی به این طول نیافتیم، امکان پارک خودرو بصورت عادی و رو به جلو برای ما مقدور نخواهد بود و اینجاست که راه حل مفید، آموزش پارک دوبل صحیح و ساده خواهد بود.

متداول ترین روش پارک در شهرها، پارک دوبل می باشد. البته باید توجه نمود که اگر فضای خالی از ۵/۶ متر کمتر باشد، دیگر پارک دوبل هم کمکی به ما نخواهد کرد.

طریقه پارک دوبل

امتحان شهری رانندگی پارک دوبل

%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D9%BE%D8%A7%D8%B1%DA%A9-%D8%AF%D9%88%D8%A8%D9%84-%D8%B5%D8%AD%DB%8C%D8%AD-%D9%88-%D8%B3%D8%A7%D8%AF%D9%87.jpg

قبل از آموزش پارک دوبل صحیح و ساده باید مکان های ممنوع برای پارک دوبل را بشناسیم.

👮موقعیت های مکانی که نباید پارک دوبل انجام داد:

✅ بزرگراه‌ها (سرعت زیاد خودروهای در حرکت، مانع از تمرکز برای پارک دوبل می شود.)

✅ حریم تقاطع‌ها (۱۵ متر قبل از رسیدن به تقاطع و ۱۵ متر بعد از تقاطع پارک دوبل ممنوع می باشد.)

✅ در مکان هایی که تابلوهای پارک ممنوع و توقف ممنوع موجود می باشد.

✅ ایستگاه‌های اتوبوس، تاکسی و سایر موارد که برای خودروهای حمل و نقل عمومی می باشد اجازه پارک کردن را نداریم.

✅ روبروی پل ورودی پارکینگ منازل، مدارس،آتش نشانی، ورودی کوچه ها و خیابان ها پارک دوبل ممنوع می باشد.

✅ تابلوهای راهنمایی و رانندگی دارای حریم مشخصی می باشند و نباید خودرو خود را در حریم تابلوها پارک دوبل کنیم (زیرا پارک کردن در حریم تابلو سبب می شود رانندگان دچار کاهش دید گردند.)

✅ مکان های دیگری که با توجه به مقررات راهنمایی و رانندگی، پارک دوبل در حریم آنها ممنوع می باشد.

👮 آموزش کنترل کلاچ (حرکت نیم کلاچ یا لاک‌پشتی)

برای آموزش پارک دوبل صحیح و ساده، باید کنترل کلاچ به صورت نیم کلاچ را به خوبی بیاموزیم. به عبارت ساده تر پارک دوبل، مهارت بالایی در حرکت دادن خودرو به صورت آرام با کنترل کلاچ را طلب می کند و در صورت تسلط نداشتن بر روی کلاچ، خودرو تند و تیز حرکت کرده و انجام پارک دوبل صعب و دشوار می‌گردد.

راننده ماهری که روی کلاچ خودرو تسلط کاملی دارد علاوه بر پارک دوبل در ترافیک که نیاز به مکث و حرکت پی در پی می باشد به راحتی و بدون خاموش کردن ماشین می تواند با تسلط بر کلاچ، خودرو را کنترل کند.

👮 آموزش کنترل فرمان در پارک دوبل صحیح از دیگر ارکان مهم است

راننده باید از چگونگی کنترل فرمان در حالت دنده عقب، مطلع باشد برای اینکه توانایی تشخیص جهت چرخش فرمان را داشته باشد.  اگر روی فرمان کنترل نداشته باشد سبب می شود تسلط کافی روی فرمان خودرو نداشته و نتیجه کار حتی با آموزش پارک دوبل صحیح و ساده با مشکل مواجه شود.

علت اهمیت هماهنگی چشم و دست و همچنین اهمیت از درک گاز و ترمز خودرو در پارک دوبل صحیح نیز مهم تلقی می شود.

علاوه بر کنترل کامل و کافی روی کلاچ و فرمان، راننده باید همچنین روی  پدال های گاز و ترمز این دو یار همیشگی تسلط داشته باشد، همچنین راننده به طور همزمان باید بتواند حرکات دست را برای چرخش فرمان و چشم را برای پوشش دید با هم مدیریت کند. اگر راننده به مهارت بالایی در هماهنگی تمام عناصری که در پارک دوبل نقش دارند برسد، می تواند پارک دوبل را بعد آموزش پارک دوبل آسان با مهارت بالایی انجام دهد.
اگه میخواید تو آزمون کتبی خیلی راحت قبول بشی حتما مطالب زیر رو مطالعه کن :

سوالات آیین نامه

سوالات آیین نامه اصلی

نمونه سوالات آیین نامه

آزمون آیین نامه

آزمون آیین نامه اصلی
☑️ علت و اهمیت صحیح انجام پارک دوبل در آزمون رانندگی

در تمامی آزمون های شهری از مواردی که از هنرجو آموزش و آزمون گرفته میشود، آموزش پارک دوبل صحیح و آسان است، زیرا در پارک دوبل، کنترل کامل کلاچ، ملاک مهمی می باشد به همین سبب پارک دوبل، مهم می باشد. پارک دوبل باید اجرا شود تا میزان مهارت و تسلط هنرجو بر روی کلاچ سنجیده شود، زیرا اگر هنرجو بتواند پارک دوبل را با آرامش خاطر و تسلط کافی روی کلاچ انجام دهد در ترافیک های سنگین جاده با کنترل کلاچ، ماشین را به صورت مستمر متوقف و حرکت می دهد.

هماهنگی بین عناصر نقش دارنده در پارک دوبل، تکنیکی است که نشان دهنده اوج مهارت راننده در کنترل کلاچ، فرمان و هماهنگی سریع بین گاز و ترمز و  حرکات دست – چشم – پا در هنگام پارک دوبل می باشد. هدف آموزش پارک دوبل صحیح و آسان این است که بتوانید با ممارست این هماهنگی را بین اعضای بدن به بالاترین حد خود برسانید و با آموزش پارک دوبل آسان، پارک بی نقصی داشته باشید.

ℹ️

برای مشاهده فیلم آموزش پارک دوبل کلیک کنید

👮 برای آموزش  پارک دوبل صحیح و ساده باید سه گام زیر را به ترتیب انجام دهید :

آموزش گام به گام پارک دوبل

✅ گام اول در پارک دوبل

سنجیدن فاصله بین دو وسیله نقلیه اولین کاری است که باید در آموزش پارک دوبل صحیح و آسان انجام داد و یا به بیان ساده تر فاصله بین دو ماشین را باید حدس زد. ابتدا در فاصله ۳۰ متری راهنمای سمت راست را روشن کرده و آینه را به گونه ای تنظیم کرده که دید به اطراف کامل باشد و نقطه کوری برای دید وجود نداشته باشد. پس از بررسی سریع اطراف برای اطمینان از عدم خطر؛ سرعت خودرو را کاهش دهید و از فاصله ۳۰ متری در امتداد ماشین مد نظر قرار بگیرید و اتومبیل  خود را در کنار اتومبیل جلویی قرار دهید؛ فاصله جانبی یا عرضی خودرو شما با ماشین کناری باید  ۵۰ سانتی متر  یا به اندازه یک دست باشد و از نظر طولی به اندازه یک کاپوت، خودرو را جلوتر از خودرو کناری قرار دهید به بیان ساده تر ماشین خود را کمی جلوتر از اتومبیل کنارتان جلو ببرید. در این حالت خودرو و فرمان خودرو به صورت صاف  باید قرار بگیرد.

ذکر این نکته در آموزش پارک دوبل صحیح و ساده حائز اهمیت است که اگر فاصله خودروی کناری تا جدول رعایت نشده باشد و به جدول مماس شده باشد هنگام ایستادن خودرو در کنار خودرو کناری به جای فاصله ۵۰ باید فاصله ۷۰ در نظر گرفته شود.

به طور خلاصه قسمت اول آموزش پارك دوبل صحیح و آسان این است که رعایت  فاصله عرضی ۵۰ سانتی متر خودرو با خودرو کناری مهم است و در ضمن بايد به اندازه يك كاپوت جلوتر از اتومبیل کناری بايستيد.

پارک دوبل تصویری

%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D9%BE%D8%A7%D8%B1%DA%A9-%D8%AF%D9%88%D8%A8%D9%84-%D8%B5%D8%AD%DB%8C%D8%AD.jpg

✅ گام دوم در پارک دوبل : (فرمان اول)

اکنون باید دنده عقب گرفته شده و ماشین را به سمت عقب حرکت دهیم تا زمانی که انتهای خودروی که قرار است در پشت سر آن پارک شود از شیشه ۳ گوش عقب مشاهده کنیم. این زمان بهترین زمان چرخاندن فرمان اول است. چرخاندن فرمان خودرو به سمت راست یا به جهتی که خودرو قرار است پارک شود را فرمان اول می گویند و با در نظر گرفتن شرایط خیابان، با فشردن کلاچ به صورت نیم کلاچ، فرمان تا به انتها به سمت راست یعنی به سمت ماشین کناری بچرخانیم.

به طور خلاصه گام دوم آموزش پارك دوبل صحیح و آسان این است: چرخاندن فرمان به سمت راست زمانی که انتهای خودرو کناری، در شیشه ۳ گوش عقب مشاهده شود.

%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D9%BE%D8%A7%D8%B1%DA%A9-%D8%AF%D9%88%D8%A8%D9%84-%D8%B3%D8%A7%D8%AF%D9%87.jpg

✅ گام سوم در پارک دوبل : (فرمان دوم)

برای گرفتن فرمان دوم تکنیک های متفاوتی وجود دارد که راننده به توجه به سطح تسلط و توانایی در کنترل خودرو، می توان یکی از این تکنیک هایی آموزش پارک دوبل صحیح و ساده را انجام دهد.

%D9%BE%D8%A7%D8%B1%DA%A9-%D8%AF%D9%88%D8%A8%D9%84.jpg

تکنیک اول برای اجرای (فرمان دوم)

این تکنیک آموزش پارک دوبل صحیح و ساده برای رانندگانی که مهارت کمتری دارند می باشد. زمانی که از شیشه سه گوش سمت شاگرد انتهای خودرو (گلگیر سمت چپ یا چراغ  راهنما سمت چپ) ماشین کناری را مشاهده کنند باید ایست وسط را انجام داده و سپس با نیم کلاچ،  فرمان را به طور کامل به سمت چپ بچرخانند. به یاد داشته باشید زمانی که از شیشه شاگرد، انتهای ماشین کناری را دیدید، در حین حرکت اما بسیار آهسته فرمان را رو به چپ بچرخانید. و باید پیش از اینکه سر گلگیر سمت راست خودرو به چراغ‌ راهنمای عقب سمت چپ خودروی پارک شده برسد، فرمان به طور کامل به سمت چپ چرخانده شده باشد و سپس به صورت نیم کلاچ، جلوی خودرو را به داخل پارک هدایت کنید.

تکنیک دوم برای اجرای (فرمان دوم)

این تکنیک آموزش پارک دوبل صحیح و ساده برای آن دسته افرادی است که  از مهارت بهتری برای چرخاندن فرمان خودرو بهره مند هستند، در این تکنیک به محض مشاهده انتهای اتومبیل پارک شده از روبروی دستگیره ثابت (جلوی دستگیره) ایست وسط را باید انجام داد و سپس به صورت نیم  کلاچ، کلاچ را باد فشرد و فرمان کاملا به سمت چپ چرخانده شود و پیش از اینکه سر گلگیر سمت راست خودرو به چراغ عقب سمت چپ خودروی جلویی پارک شده برسد باید فرمان کاملا به سمت چپ چرخیده باشد. با حرکت نیم کلاچ، جلوی خودرو وارد محیط پارک می‌گردد.

تکنیک سوم برای اجرای (فرمان دوم)

این تکنیک آموزش پارک دوبل صحیح و ساده برای آن دسته از رانندگانی که از مهارت بالایی در کنترل کلاچ خودرو و همچنین تسلط کافی در چرخاندن فرمان بهره مند هستند، مفید می باشد.

در تکنیک سوم آموزش پارک دوبل صحیح و ساده، باید کمی زودتر از اینکه “چراغ راهنما سمت عقب اتومبیل پارک شده ” از “روبروی دستگیره ثابت جلوی درب سمت راست” مشاهده گردد، فرمان دوم  را شروع به چرخش کنیم.

چرخش فرمان دوم زمانی شروع می‌گردد که “چراغ راهنمای عقب سمت چپ خودروی پارک شده ” پس از ستون وسط سمت راست خودرو “در شیشه بزرگ جلو شاگرد” مشاهده شود.  فرمان  دوم هنگامی که خودرو به صورت نیم کلاچ در حال حرکت است به سمت چپ چرخانده و پیش از اینکه سر گلگیر سمت راست خودرو به راهنمای عقب خودروی پارک شده برسد فرمان دوم به طور کامل به سمت چپ باید چرخانده شده باشد.

امتحان شهری رانندگی پارک دوبل

چکیده ای از سه تکنیک آموزش پارک دوبل صحیح و ساده ذکر شده در بالا برای به خاطر سپاری

✅ برای رانندگان با مهارت کمتر تکنیک آموزش پارک دوبل صحیح و ساده؛ روش فرمان دوم پارک دوبل با تکنیک لچکی یا شیشه سه گوش جلو است.

✅ برای رانندگان با مهارت بهتر تکنیک آموزش پارک دوبل آسان؛ ؛ روش فرمان دوم پارک دوبل با تکنیک دستگیره ثابت است.

✅ برای رانندگان با مهارت عالی و بی نظیر تکنیک آموزش پارک دوبل صحیح و ساده؛ ؛ روش فرمان دوم پارک دوبل با تکنیک پس از ستون وسط است.

✅ نکته: بعد از انجام موفقیت آمیز پارک دوبل از صاف بودن خودرو اطمینان کسب کرده و دنده باید خلاص و ترمز دستی کشیده شود.

چگونگی حرکت با دنده عقب پس از انجام پارک دوبل

✅ با اطمینان از عدم خطر در پشت خودرو، راهنمای سمت راست را روشن و سپس ترمز را از حالت دستی به پا باید انتقال داد. اکنون دنده عقب گرفته و با حرکت نیم کلاچی (حرکت ۱۰ یا ۲۰ سانتی متری) فرمان خودرو را با سرعت بالا،  ۲ – ۵/۱ دور به سمت راست (به سمت جدول) چرخانده و سپس ایست می‌گردد.

✅ دست چپ روی فرمان در حالت (ساعت ۱۲) قرار گرفته و دست راست در پشت صندلی شاگرد قرار می‌گیرد و با سرعت کم، حرکت به عقب با دقت انجام می‌گردد و تا زمانی که توقف کامل نشده است سر باید در عقب نگه داشته شود.

چگونگی خروج از پارکدوبل و رعایت حق تقدم

 برای آموزش پارک دوبل آسان، باید خودرو پارک شده در حالت دوبل را به صورت رو به جلو از پارک بیرون آوریم. ابتدا راهنمای سمت چپ را روشن و بعد از مشاهده آینه بغل سمت چپ و آینه وسط، خودرو را به اندازه ۳۰ درجه به سمت چپ متمایل می کنیم. زاویه ۳۰ درجه یعنی اینکه (سر گلگیر سمت راست خودرو به وسط پلاک خودروی جلویی پارک شده برسد) به این ایست در زاویه ۳۰ درجه، ایست هنگام خروج از پارک دوبل می گویند.

سرراننده  باید رو به عقب و به سمت چپ خیابان باشد و نقاط کور ماشین توسط آینه ها پوشش داده شود و  با رعایت حق تقدم به صورت نیم کلاچ، خودرو را حرکت داده و پس از اینکه خودرو در لاین خیابان قرار گرفت فرمان خودرو صاف شود.

%D8%AE%D8%B1%D9%88%D8%AC-%D8%A7%D8%B2-%D9%BE%D8%A7%D8%B1%DA%A9-%D8%AF%D9%88%D8%A8%D9%84.jpg

👮مطالب مرتبط :

فیلم آموزش رانندگی شهری

نکات تکنیکی پارک دوبل

سوالات متداول:

چرا هنگام پارک دوبل فاصله از جدول زیاد می شود؟

بعضی از هنرجویان عنوان می کنند که در هنگام پارک دوبل فاصله آنها از جدول زیاد می شود. علت این است که شما زودتر از زمان لازم شرع به برگرداندن فرمان می کنید زیرا  شما می ترسید داخل جوی بیفتید.  بهتر است برای تسلط به این کار پارک دوبل را بیشتر تمرین کنید.

احتمال دیگری که وجود دارد این است که شما در زمان چرخاندن فرمان دوم، این کار را خیلی سریع انجام می دهید. به خاطر داشته باشید که شما باید در طول مسیر تقریبا ۴ دور فرمان را بچرخانید. این ۴ دور را در بازه های مشخص تقسیم کنید.

آیا هنگام دنده عقب گرفتن در پارک دوبل لازم است دستم را روی صندلی شاگرد قرار دهم؟

هدف از گرفتن آزمون، رانندگی اصولی و رعایت قانون است. اگر حتی توانایی لازم برای پارک دوبل بدون گذاشتن دست بر روی صندلی شاگرد و نگاه کردن به عقب دارید، در آزمون اصلی این کار را انجام ندهید. افسر شما به همین دلیل ممکن است شما را رد کند. همانگونه که در آموزشها به شما گفته شده است، امتحان دهید.

نحوه پارک در سربالایی و سرازیری چگونه است؟

پارک کردن در سربالایی و سرپایینی نکاتی دارد که باید حتما در نظر گرفته شود.

وقتی در سریالایی قرلر گرفتید اول ببینید که آیا کنار شما جدول وجود دارد یا خیر. اگر جدول وجود دارد، باید فرمان را به سمت چپ بچرخانید. ولی اگر جدول وجود ندارد باید فرمان را به سمت راست بچرخانید.

در سرازیری نیز ابتدا ببینید که کنار شما جدول وجود دارد یا نه. اگر جدول نباشد که پارک دوبل ممنوع است. ولی اگر جدول کنار خیابان باشد برعکس حالات سربالایی عمل می کنیم. یعنی فرمان را به سمت چپ می چرخانیم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: testdriving.ir



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر