موضوعات وبسایت : سوالات آیین نامه اصلی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

زمان واکنش در رانندگی چیست

نویسنده : نازنین رحمانی | زمان انتشار : 07 اسفند 1399 ساعت 14:33

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

زمان واکنش های راننده یکی از اصلی ترین مشخصاتی است که میزان ترافیک بدون تصادف را تعیین می کند.

در بیشتر موارد ، سرعت و صحت تصمیم گیری در صورت تهدید وضعیت اضطراری و همچنین زمان اجرای آنها مستقیماً بر احتمال تصادف تأثیر می گذارد.

در طی مطالعات متعدد ، مشخص شد که میانگین زمان واکنش راننده در محدوده 0.3 - 1.5 ثانیه نوسان می کند. گسترش مقادیر زمان ، برابر با 1.2 ثانیه ، بیان شده در اختلاف بین فاصله ترمز 20 متر است (با سرعت 60 کیلومتر در ساعت و خشک طبیعی سطح جاده) همین 20 متر است (و در بعضی موارد فاصله کمتری نیز کافی است) که می تواند باعث حادثه شود. با این حال ، باید توجه داشت که مقدار واکنش برای یک شخص ثابت نیست. مقدار نهایی آن تحت تأثیر عوامل زیادی قرار دارد ، برخی از آنها فرد قادر به تنظیم آنها برای بهبود است ، در حالی که برخی دیگر از مشخصات فردی ارگانیسم است.

عبارت " زمان پاسخ»به عنوان دوره زمانی سپری شده از ابتدای شروع محرک (اضطراری) تا لحظه اقدام برای از بین بردن آن تعریف می شود. به طور معمول ، این دوره از زمان را می توان به دو بازه زمانی - حسی و حرکتی تقسیم کرد. فاصله حسی به معنی زمان صرف شده برای درک وضعیت خطرناک جاده فعلی ، انتخاب شی خطرناک و تصمیم گیری برای جلوگیری از تصادف است. فاصله موتور به زمان انجام شده برای انجام اقدامات رانندگی برای جلوگیری از تصادفات اشاره دارد. مطالعات مشخص کرده است که مدت زمان فاصله موتور در هر شخص عملا پایدار است.

از جمله عوامل اصلی تأثیرگذار بر طول مدت واکنش ، می توان مشکل تصمیم گیری (بسته به درجه غیرمعمول بودن وضعیت اضطراری) ، جنسیت ، سن ، تجربه رانندگی (تجربه) ، وضعیت بدن را تشخیص داد ( سالم ، بیمار ، از نظر عاطفی تنش ، خسته و غیره) ، تمرکز توجه بر روی عوامل خطرناک و خصوصیات روانشناختی فردی شخصیت راننده و همچنین عوامل آب و هوایی و زمان روز.

جنسیت و سن راننده بر پاسخ بینایی - حرکتی تأثیر می گذارد. تا سن 25 سالگی به طور متوسط \u200b\u200b0.17 ثانیه برای یک ساده و 1.54 ثانیه برای یک واکنش پیچیده است و در سن 60 سالگی به 0.26 ثانیه برای یک ساده و 2.04 ثانیه برای یک واکنش پیچیده می رسد. این تفاوت به این دلیل است که یک واکنش پیچیده با انتخاب راه حل مناسب از میان گزینه های مختلف مشخص می شود. این شاخص است که به شدت تحت تأثیر تجربه رانندگی قرار دارد.

زمان جلگه واکنش ها برای زنان و مردان ، تفاوت زیادی ندارند ، برای یک واکنش پیچیده ، زنان به طور متوسط \u200b\u200bبه 2.82 ثانیه نیاز دارند ، در حالی که برای مردان این شاخص 1.82 ثانیه است. همچنین ، رابطه ای بین زمان واکنش و نوع فعالیت عصبی بالاتر راننده مشخص شد. بنابراین برای افراد کولریک ، این رقم 25 - 30٪ کمتر از افراد بلغمی است ، اما آنها اقدامات غلط بیشتری داشتند.

عواملی مانند احساسات تغییر می کنند زمان واکنش راننده به خصوصیات شخصی بستگی دارد. بنابراین در شرایط آزمایشگاهی میانگین زمان واکنش افراد 0.5 ثانیه و در شرایط واقعی زمان واکنش به ظاهر غیر منتظره یک عابر پیاده در جاده های کشور 1 ثانیه بود ("ثانیه ترس"). این به دلیل عدم آمادگی روانی راننده است که از طریق احساس گیجی و شوک بیان می شود. احساسات بیشترین تأثیر را در طول مدت واکنش پیچیده دارند.

وابستگی روزانه زمان واکنش نتیجه غلبه فرآیندهای مهاری در قشر مغز در طول شب است. بنابراین در شب زمان پاسخ در مقایسه با بهینه مشاهده شده از 7:00 تا 13:00 20 - 25٪ افزایش می یابد.

اگر این مقاله برای شما مفید بود ، نظر خود را بنویسید ، با دوستان خود در زمینه اجتماعی به اشتراک بگذارید. شبکه های.

F. ERMAKOV
F. Ermakov ، استاد گروه ایمنی زندگی ، آکادمی کشاورزی دولتی کازان ، دکتر علوم فنی.
هنگام بررسی برخورد وسایل نقلیه با عابر پیاده ماشین های پارک شده و موانع مختلف مختلف پیش روی کارشناس فنی خودرو پزشکی قانونی ، و بازپرس باید درمورد امکان پیشگیری از تصادف تصمیم گیری کند یا خیر و دادستان و قاضی باید از صحت تصمیم خود اطمینان حاصل کنند. برای این ، متخصص فاصله توقف وسیله نقلیه را در سرعت تعیین شده توسط تحقیقات یا خبرگان محاسبه می کند. فاصله توقف با مسافتی که یک عابر پیاده ظاهر شده یا وسایل نقلیه ایستاده و موانع ثابت وجود دارد مقایسه می شود. بازپرس ، دادستان و قاضی باید قابلیت اطمینان و عینی بودن داده های اولیه مورد استفاده توسط کارشناس برای محاسبه فاصله توقف و نتیجه گیری از معاینه فنی-فنی را بررسی و ارزیابی کنند.
در محاسبه فاصله توقف یک وسیله نقلیه ، علاوه بر سرعت حرکت آن ، پارامتر روانشناختی - زمان واکنش راننده به خطر - و پارامترهای فنی مربوط به شرایط ماشین و جاده را نیز در نظر بگیرید که طبق ادبیات فنی ، دارای مقادیر محدود کننده - حداقل و حداکثر مقادیر هستند. با این حال ، در هنگام بررسی تصادفات رانندگی جاده ای (RTA) ، چنین روشی ایجاد شده است که محاسبات فاصله توقف وسایل نقلیه درگیر در RTA ، به عنوان یک قاعده ، کارشناسان با میانگین مقادیر روانشناختی و فنی انجام می دهند مولفه های.
بازرسان ، دادستان ها و قضات ، هنگام ارزیابی قابلیت اطمینان و عینیت نظرات متخصص ، اغلب به این توجه نمی کنند ، که عمدتا به دلیل ناآگاهی از مسائل فنی و سو mis تفاهم از تأثیر مقادیر محدود پارامترهای طراحی بر نتیجه گیری در مورد وجود یا عدم وجود احتمال جلوگیری از حادثه.
بنابراین ، پارامترهای محاسبه شده دارای مقادیر محدود کننده - حداقل و حداکثر مقادیر هستند. طبق ادبیات فنی ، زمان واکنش راننده در برابر خطر از 0.4 تا 1.2 ثانیه است. کارشناسان در محاسبات خود آن را برابر با 0.8 ثانیه می دانند. به عنوان مثال ، بگذارید اشاره کنیم که فاصله توقف اتومبیل سواری در یک قسمت افقی جاده با بتن آسفالت خشک با سرعت 60 کیلومتر در ساعت و زمان واکنش نشان داده شده به ترتیب 36.73 است. 43.4 و 50.06 متر. اگر یک عابر پیاده در فاصله 45 متر ظاهر شود ، در موارد اول و دوم می توان از برخورد با عابر پیاده جلوگیری کرد ، زیرا 36.73 و 43.4 متر کمتر از 45 متر است ، در سوم - این امکان پذیر نیست (50.06 متر بیش از 45 متر است). یکی از دلایل اثبات گناه یا بی گناهی راننده از این مقایسه فاصله توقف ماشین با فاصله تا عابر پیاده ناشی می شود.
با در نظر گرفتن نوسان زمان واکنش در برابر خطر در بین رانندگان مختلف ، که منجر به تفاوت در مقادیر فاصله توقف ماشین می شود (در مثال ما - تا 36.29) ، محقق باید از متخصص در مورد ایجاد یا عدم وجود احتمال جلوگیری از تصادف ، به عنوان مثال ، برخورد وسیله نقلیه در هر عابر پیاده ، در دو نسخه - با زمان واکنش به خطر 0.4 و 1.2 ثانیه. اگر در هر دو مورد نتیجه مشابهی در مورد احتمال جلوگیری از حادثه به دست آمد ، باید از آن برای تحقیقات بیشتر استفاده شود. اگر نتیجه گیری متناقض باشد ، محقق باید یک معاینه مهندسی و روان-فیزیولوژیک جامع را تعیین کند ، و در مورد تعیین مقدار واقعی زمان واکنش ، آن را حل کند این راننده برای خطر هنگام بررسی صحت خاتمه پرونده جنایی یا تصویب کیفرخواست ، دادستان باید تعیین معاینه کارشناسی شده را تعیین کند. البته توصیه می شود این کار را نه در پایان رسیدگی به پرونده ، بلکه در جریان آن انجام دهید. در صورت لزوم ، دادگاه می تواند چنین معاینه ای را صادر کند.
نیاز به این تخصص با مطالعات تجربی ما در مورد زمان پاسخ به خطر در تعداد زیادی از رانندگان خودرو ثابت شده است. در نتیجه تحقیق ، مشخص شد که زمان واکنش آنها به خطر در طی یک روز کاری 7 تا 8 ساعته دارای یک ثبات روانشناختی نسبی است. همچنین ثابت شده است که زمان واکنش راننده در برابر خطر از قانون توزیع فرکانس طبیعی پیروی می کند. طبق مطالعات تجربی ، این امکان را می دهد که از نظر آماری مقادیر محدود را تعیین کنیم - حداقل و حداکثر مقادیر زمان پاسخ هر راننده خاص به یک خطر در احتمالات مختلف.
ثابت بودن روانشناختی روانشناختی زمان واکنش راننده در برابر خطر توسط حق ثبت اختراع صادر شده به نویسنده در سال 1999 برای اختراع شماره 2134062 "روشی برای تعیین شایستگی حرفه ای اپراتور برای کنترل اشیا moving در حال حرکت و ثابت" تأمین می شود. مشخص شد که حداکثر مقدار مجاز زمان واکنش رانندگان وسیله نقلیه در برابر خطر با احتمال 0.997 (7/99 درصد) 1.3 ثانیه است. زمان عکس العمل راننده در برابر خطر باید با کمک تجهیزات آزمایشگاهی مناسب در معاینات پزشکی اولیه و دوره ای برای مناسب بودن رانندگی تعیین شود و مقادیر محدود آن به دست آمده توسط پردازش ریاضی باید در گواهی پزشکی موضوع به همراه با شاخص های بینایی ، شنوایی و سیستم عصبی و غیره
اگر در محاسبات فاصله توقف وسیله نقلیه ، که مقدار آن مبنای تصمیم گیری در مورد وجود یا عدم وجود امکان جلوگیری از تصادف است ، زمان واکنش راننده را به خطر معادل 0.7 ... 0.8 ثانیه برسانید. ، سپس این تنها 50٪ اطمینان را ایجاد می کند که راننده ای که باعث تصادف شده است می تواند چنین زمانی داشته باشد. اگر 0.8 ... 0.9 ثانیه استفاده کنیم ، اطمینان 68٪ خواهد بود. 0.9 ... 1.1 - 95٪ ؛ 1.1 ... 1.3 - 99.7٪
استفاده از توصیه های فوق در عمل پزشکی قانونی تصمیم گیری عینی در مورد تصادفات جاده ای خاص ، از بین بردن خطاها در شناسایی عاملان را ممکن می سازد.
عدالت روسیه ، N 9 ، 2001

زمان پاسخگویی راننده - کیفیت روانشناختی یک راننده برای تصمیم گیری و عکس العمل نسبت به تغییر وضعیت ترافیک.

مشخص شده است که واکنش واکنش بدن به برخی محرک های خارجی است. واکنش ها به ساده و پیچیده تقسیم می شوند. موارد اول شامل پاسخ به یک محرک (به عنوان مثال ، ترمز وسیله نقلیه در جلو) است. دوم - عملکرد چندین عامل تحریک کننده همزمان (به عنوان مثال ، در یک تقاطع تنظیم شده ، علاوه بر برآورده کردن الزامات سیگنال های راهنمایی و رانندگی ، باید به عابران پیاده رد شوید ، حمل و نقل دیگر را کنترل کنید). مدت زمان شکل گیری پاسخ راننده به محرک های مختلف ، همانطور که مطالعات نشان می دهد ، این است: برای ترمزگیری ماشین جلوی چراغ ترمز - 0.42 ثانیه ، برای علائم راهنمایی و رانندگی در یک روستا - 0.40 ثانیه ، علائم راه - 0.50 ثانیه ، روی دست اندازهای جاده - 0.80 ثانیه

میانگین زمان پاسخ به فعال شدن ترمزها برای آقایان 0.57 ثانیه است ، برای زنان - 0.62 ثانیه. زمان پاسخ رانندگان به یک سیگنال ترمز برای 2٪ از رانندگان 0.37 ثانیه است. 0.61 ثانیه - 50٪ 0.78 و بیشتر در 48 درصد

با سرعت 50 کیلومتر در ساعت و زمان واکنش 0.6 ثانیه ، ماشین 9 متر قبل از ترمز حرکت می کند و 44 متر تا توقف کامل روی سطح خشک حرکت می کند.

زمان واکنش در افراد مختلف متفاوت است. این می تواند از 0.5 تا 1.5 ثانیه متغیر باشد. بنابراین ، برای داشتن ترمز در مردان ، کمتر از زنان است ، و در افراد با آمادگی جسمی کمتر از کسانی است که به طور منظم به تربیت بدنی و ورزش نمی پردازند. شرایطی که رانندگان در آن کار می کنند نیز مهم است. رانندگان تاکسی شهری تمایل دارند عملکرد ترمز بدتری را در جاده های کشور نسبت به شهر نشان دهند. افراد مسن ، از نظر سرعت تشخیص سیگنال نسبت به جوانان ، در سرعت تصمیم گیری صحیح و در ثبات زمان واکنش از آنها پیشی می گیرند.

حتی برای یک نفر ، زمان واکنش می تواند متفاوت باشد. الکل اثر مضر دارد: دوزهای کم آن باعث افزایش زمان واکنش 2 تا 4 برابر می شود. همانطور که توسط مطالعات متعدد تایید شده است ، در صورت بروز یک مانع غیر منتظره ، زمان واکنش بیش از 2 برابر افزایش می یابد.

زمان واکنش درایور

در عمل روانشناختی ، زمان واکنش راننده به عنوان دوره زمانی از لحظه دریافت سیگنال خطر از سوی راننده تا زمان شروع تأثیر راننده بر روی کنترلهای خودرو (پدال ترمز ، فرمان) درک می شود.

در عمل تخصصی ، این اصطلاح معمولاً به عنوان یک فاصله زمانی t1 برای هر راننده ای (که توانایی های روانی-روانی وی مطابق با الزامات حرفه ای است) کافی است ، پس از ایجاد یک فرصت عینی برای تشخیص خطر ، برای تأثیر بر کنترل وسایل نقلیه کافی است.

بدیهی است که بین این دو مفهوم تفاوت معناداری وجود دارد.

اول ، سیگنال خطر همیشه با لحظه ای که یک فرصت عینی برای شناسایی یک مانع وجود دارد ، همزمان نیست. در لحظه ای که مانعی ظاهر می شود ، راننده می تواند سایر کارها را انجام دهد که برای مدتی او را از مشاهده در جهت مانع منحرف می کند (به عنوان مثال ، مشاهده قرائت دستگاه های کنترل ، رفتار مسافران ، اشیا located واقع در کنار آن جهت سفر و غیره) ...

در نتیجه ، زمان واکنش (به این معنا که این اصطلاح در عمل تخصصی به کار می رود) شامل زمان سپری شده از لحظه ای است که راننده یک فرصت عینی برای شناسایی مانع تا لحظه ای که واقعاً آن را پیدا کرده است ، و زمان واکنش واقعی است. از لحظه دریافت سیگنال خطر به راننده.

ثانیا ، زمان پاسخ راننده t1 ، که در محاسبات متخصصان در نظر گرفته شده است ، برای یک وضعیت جاده مشخص ، مقدار ثابت است ، برای همه رانندگان یکسان است. این می تواند به طور قابل توجهی از زمان پاسخ واقعی راننده در یک مورد خاص از یک حادثه رانندگی جاده ای فراتر رود ، با این حال ، زمان پاسخ واقعی راننده نباید بیش از این مقدار باشد ، زیرا در این صورت اقدامات وی باید نابهنگام ارزیابی شود. زمان پاسخ واقعی یک راننده در مدت زمان کوتاه بسته به تعدادی از شرایط تصادفی می تواند بسیار متفاوت باشد.

در نتیجه ، زمان واکنش راننده t1 ، که در محاسبات تخصصی در نظر گرفته می شود ، اساساً هنجاری است ، به گونه ای که گویا میزان توجه لازم راننده را تعیین می کند.

اگر راننده نسبت به سایر رانندگان کندتر به سیگنال واکنش نشان می دهد ، بنابراین باید هنگام رانندگی از توجه بیشتری برخوردار باشد وسیله نقلیهبرای رسیدن به این استاندارد

از نظر ما درست تر است ، اگر مقدار t1 را نه زمان پاسخ راننده ، بلکه زمان استاندارد تأخیر برای عملکرد راننده بنامیم ، درست تر است. این نام با دقت بیشتری نشان دهنده اصل این مقدار است. با این حال ، از آنجا که اصطلاح "زمان واکنش راننده" کاملاً در عمل کارشناسی و تحقیق ریشه دارد ، ما آن را در این کار حفظ می کنیم.

از آنجا که میزان توجه مورد نیاز راننده و توانایی تشخیص موانع در شرایط مختلف جاده یکسان نیست ، توصیه می شود زمان واکنش استاندارد را از هم تفکیک کنید. برای انجام این کار ، آزمایشات پیچیده ای برای تعیین وابستگی زمان واکنش رانندگان به شرایط مختلف مورد نیاز است.

اگر به راننده در مورد احتمال خطر و در مورد محل بروز یک مانع هشدار داده شود (به عنوان مثال هنگام عبور از اتوبوس که مسافران از آن خارج می شوند ، یا هنگام عبور از عابر پیاده در یک فاصله کوتاه) برای تشخیص مانع و تصمیم گیری به زمان بیشتری احتیاج ندارید ، هنگام شروع اقدامات خطرناک عابر پیاده ، او باید آماده ترمز فوری باشد. در چنین مواردی ، زمان استاندارد پاسخ t1 توصیه می شود که 0.4-0.6 ثانیه باشد (مقدار بزرگتر - در شرایط دید محدود)

وقتی راننده فقط در لحظه ای از وضعیت خطرناک متوجه نقص در کنترل ها می شود ، طبیعتاً زمان عکس العمل افزایش می یابد ، زیرا این امر به راننده برای تصمیم گیری جدید نیاز به زمان بیشتری دارد ، t1 در این حالت برابر با 2 ثانیه است.

قوانین راهنمایی و رانندگی راننده را از رانندگی با وسیله نقلیه حتی در حالت کمترین مسمومیت الکلی و همچنین با چنان درجه خستگی منع می کند که ممکن است بر ایمنی ترافیک تأثیر بگذارد. بنابراین ، تأثیر مسمومیت الکلی بر t1 در نظر گرفته نمی شود ، و هنگام ارزیابی میزان خستگی راننده و تأثیر آن بر ایمنی ترافیک ، بازپرس (دادگاه) شرایطی را که راننده را مجبور به رانندگی وسیله نقلیه در یک حالت مشابه

ما معتقدیم که یک متخصص در یادداشت نتیجه گیری می تواند افزایش t1 را در نتیجه کار زیاد (پس از 16 ساعت رانندگی برای حدود 0.4 ثانیه) نشان دهد.

واکنش راننده ، آماده سازی ماشین برای یک سفر طولانی

جامعه مدرن بدون اتومبیل قابل تصور نیست: اکثریت قریب به اتفاق مسافران و کالاها با ماشین حمل می شوند.

با این حال ، با رشد سریع جهان ناوگان خودرو، با افزایش حجم ترافیک و شدت ترافیک در جاده ها ، تعداد تصادفات جاده ای به شدت افزایش یافته است. تحقیقات در سال های اخیر نشان داده است که اکثریت قریب به اتفاق تصادفات رانندگی جاده ای (70-90٪) در نتیجه فناوری ناقص (نقص در طراحی خودرو ، قابلیت اطمینان کافی اجزای سازنده و قطعات خودرو در حال کار ، شرایط نامناسب جاده) ، اما در نتیجه اقدامات اشتباه شخصی که با ماشین رانندگی می کند ، یعنی بیشتر دلایل تصادفات جاده ای بر اساس یک عامل شخصی است - ویژگی های روانشناختی راننده ، ویژگی های شخصیت او . یکی از مهمترین مظاهر خصوصیات روانی-فیزیولوژیکی رانندگان از نظر ایمنی ترافیک ، زمان واکنش است.

زمان واکنش چیست؟

فرض کنیم یک ماشین در جاده رانندگی می کند. و ناگهان مانعی در مقابل او بوجود می آید (یک عابر پیاده از جاده بیرون می پرد ، یک سوراخ ، ماشین جلوی او به شدت ترمز می کند و ...). ناگهان راننده توانایی عمل را از دست می دهد. فرد برای درک شرایط جدید و غیر منتظره ، ارزیابی آنها ، تعیین اقدامات لازم به مدتی زمان نیاز دارد. این فرایند به طور متوسط \u200b\u200bحدود یک ثانیه طول خواهد کشید. این واکنش راننده نامیده می شود. در زندگی روزمره و برای بسیاری از مشاغل ، پاسخگویی ضروری نیست. واکنش راننده هنگام رانندگی یکی از مهمترین خصوصیات برای اطمینان از ایمنی ترافیک است. روند واکنش را می توان به سه مرحله تقسیم کرد:

1. ارزیابی وضعیت ،

2. تصمیم گیری

3. انجام اقدامات پاسخ

زمان عکس العمل راننده هنگام رانندگی با ماشین مدت کوتاهی از لحظه درک خطر تا آغاز اقدامات با هدف از بین بردن آن است. واکنش می تواند پیچیده یا ساده باشد.

در زمان واکنش پیچیده زمان سپری شدن از لحظه ای است که یک یا چند مانع در مقابل راننده ظاهر می شود تا لحظه پاسخ با عملی که راننده از قبل تعیین نکرده و برای آن آماده نبوده است... هنگام حرکت وسیله نقلیه می تواند شرایط مختلفی را در مقابل راننده ایجاد کند. به منظور جلوگیری از بروز خطر ، راننده باید به درستی اثربخشی عمل را ارزیابی و انتخاب کند. او می تواند ماشین را متوقف کند ، یا به اطراف شی object خطر بپردازد ، یا با سرعت بیشتری از کنار آن عبور کند.

زمان واکنش پیچیده راننده حدود 0.8 ثانیه است و در صورت ترس ، خستگی ، شرایط دردناک ، پس از ساعت ها کار ، مقدار آن می تواند بیش از 1 ثانیه باشد. در عمل معاینات پزشکی قانونی برای تصادفات جاده ای ، زمان واکنش برابر با 0.8 ثانیه در نظر گرفته شده است. با این حال ، اگر پس از 16 ساعت کار توسط راننده تصادف رخ داده باشد ، زمان واکنش 1.2 ثانیه در نظر گرفته می شود.

زمان واکنش ساده به زمان سپری شده از لحظه ظهور خطری (مانع) در مقابل راننده تا لحظه پاسخ به آن توسط یک عمل ساده و از پیش تعیین شده گفته می شود. برابر است با 0.4-0.6 ثانیه. با این حال ، با وجود این واقعیت که یک واکنش ساده سریعتر از یک واکنش پیچیده پیش می رود ، اما زمان آن هنوز هم قابل توجه است ، زیرا همچنین شامل زمان انتقال پای راست از پدال است دریچه گاز روی پدال ترمز زمان واکنش در منطقه خطرناک به طور قابل توجهی کاهش می یابد. از لحظه ای که خطری یا مانعی در مقابل راننده ظاهر می شود ، که برای درک آن راننده از قبل آماده شده است ، اجرا می شود تا لحظه پاسخ دادن به آنها با یک عمل ساده و از پیش تعیین شده ، که راننده نیز برای آن آماده است ، به عنوان مثال ، هنگام نزدیک شدن محل عبور عابر پیاده، متوقف کردن حمل و نقل عمومی، اتومبیل هایی که در نزدیکی پیاده رو ایستاده اند و غیره. این آماده سازی در این واقعیت است که راننده ، با تعیین مکان احتمال بروز خطر یا مانع ، کلاچ را از قبل جدا کرده یا اهرم دنده را در موقعیت خنثی قرار می دهد ، با استفاده از حرکت ساحلی ماشین ، و پای راست خود را به ترمزهای پدال منتقل می کند. از آنجا که راننده هنگام نزدیک شدن به محل خطر احتمالی چنین اقداماتی را انجام می دهد ، این زمان را زمان واکنش در منطقه خطر می نامند. مقدار آن 0.2-0.3 ثانیه است.

اکنون بروز خطر برای راننده تعجب آور نخواهد بود و برای جلوگیری از عواقب آن ، فقط باید پا را به جلو حرکت داده و پدال ترمز را فشار دهد.

در منطقه خطر توصیه می شود که از قبل پدال ترمز را کمی فشار دهید. این باعث کاهش زمان پاسخگویی درایو ترمز و کاهش فاصله توقف بیشتر می شود. فاصله توقف ماشین تا حد زیادی به زمان واکنش راننده بستگی دارد.

با سرعت نسبتاً کم اتومبیل - - 36 کیلومتر در ساعت یا 10 متر بر ثانیه ، مسافت طی شده توسط ماشین در طی یک واکنش ساده در شرایط رانندگی عادی 0.6 ثانیه با زمان واکنش 6 متر و با زمان عکس العمل 0.4 ثانیه - 4 متر. در نتیجه ، حتی در چنین سرعتی کم ، تفاوت مسافت طی شده توسط ماشین در طولانی ترین و کوتاهترین زمان واکنش 2 متر خواهد بود. مسیر ماشین با همان سرعت در طول پیچیده زمان واکنش (1 ثانیه) 10 متر خواهد بود. كاهش فاصله توقف اتومبیل 2 متر و حتی بیشتر از 4 تا 6 متر ، در بسیاری از موارد به حذف حادثه جاده ای كمك می كند. بزرگی زمان واکنش هنگام رانندگی برای افراد مختلف یکسان نیست. این به ویژگی های فردی راننده ، سن او ، آمادگی برای ظهور خطر ، آموزش بستگی دارد. بیایید این دلایل را در نظر بگیریم. زمان واکنش برای همه درایورها متفاوت است. یک حالت رانندگی ، که برای یک شخص کاملاً ایمن است ، تحت همان شرایط ممکن است برای راننده دیگری تصادف جاده ای ایجاد کند. افراد بی تجربه معمولاً زمان واکنش بیشتری دارند. با ظهور تجربه ، کاهش می یابد. در این حالت ، زمان واکنش ساده می تواند از 0.6 تا 0.4 ثانیه باشد. سن راننده ، همانطور که توسط مشاهدات نشان داده شده است ، به طور قابل توجهی بر زمان واکنش او تأثیر نمی گذارد. در بین رانندگان زیر 30 سال کوچکترین است. از 40 سالگی زمان واکنش افزایش می یابد. در عین حال ، یک فرد مسن احتیاط بیشتری دارد ، زیرا در نتیجه کار طولانی مدت و تجربه حرفه ای او بیشتر است. این به شما امکان می دهد تا مکان احتمالی وقوع خطر را از قبل تعیین کنید ، برای آن آماده شوید و البته زمان واکنش را به طور قابل توجهی کاهش دهید. به همین دلیل یک راننده مسن تر از قابلیت اطمینان بیشتری برخوردار می شود. زمان واکنش برای یک فرد همیشه یکسان نیست. بدخوابی ، شرایط دردناک ، خستگی ، استرس عاطفی ، تغییر در هوا ، الکل و داروها تأثیر زیادی دارند. تحت تأثیر آنها ، زمان واکنش راننده می تواند افزایش یا کاهش یابد. بنابراین ، به دلیل یک وضعیت دردناک در راننده ، زمان واکنش می تواند به 1.6 ثانیه افزایش یابد. مدت زمان واکنش نیز به میزان آمادگی جسمی فرد بستگی دارد. به عنوان مثال ، افرادی که در ورزشهایی که نیاز به واکنشهای سریع دارند (بوکس ، هندبال ، هاکی و ...) درگیر می شوند زمان واکنش کمتری دارند. صبح ، در ابتدای شیفت کاری ، در اصطلاح "دوره آموزش" ، زمانی که بدن هنوز به رژیم کار روزانه کشیده نشده است ، زمان واکنش کمی بیشتر از روز است. همچنین بعد از ظهر که ممکن است حالت خواب آلودگی ایجاد شود ، افزایش می یابد. نظرسنجی های انجام شده در شرکت های خودروسازی نشان داد که زمان واکنش رانندگان در پایان شیفت کاری به طور متوسط \u200b\u200b0.1 ثانیه افزایش می یابد. افزایش زمان واکنش مستقیماً با خستگی عصبی راننده ارتباط دارد. و هرچه خستگی بیشتر باشد ، مدت زمان واکنش نیز بیشتر است. کار زیاد به خصوص خطرناک است. بنابراین ، رانندگان باید زمان واکنش خود را نه تنها در شرایط عادی ، بلکه در حالت خستگی بدانند. زمان واکنش راننده پس از نوشیدن الکل ، به خصوص در دو ساعت اول افزایش می یابد. تحت تأثیر الکل ، هماهنگی حرکت بازوها و پاها مختل می شود ، توانایی تعیین فاصله با چشم از بین می رود ، بی احتیاطی و اعتماد به نفس بیش از حد ظاهر می شود. یک راننده مست محیط را به درستی درک نمی کند ، حواس او کسل می شود و دید کم می شود. بنابراین ، اگر دید یک راننده هوشیار و سالم در حدود 150 درجه باشد ، یک فرد مست می تواند تا 40 درجه کاهش یابد (اصطلاحاً "دید تونل"). تأثیر الکل بر بدن انسان کاملاً فردی است و به عوامل زیادی بستگی دارد (وضعیت سلامتی ، خستگی ، تعادل روحی ، نفوذ) محیط، بیماری های قبلی ، به عنوان مثال ، کبد ، معده ، آسیب مغزی ضربه ای و غیره). بنابراین ، ایجاد یک نسبت "ایمن" از الکل غیرممکن است. هر مقدار (حتی یک لیوان آبجو) کمی قبل از سفر نوشیده شود خطرناک و ممنوع است. مواد آماری بهترین گواه غیرقابل قبول بودن رانندگی در حداقل حداقل مسمومیت است. تقریباً هر سومین تصادف جاده ای در کل کشور به دلیل تقصیر رانندگان مست رخ می دهد. راننده مست اتومبیل رانندگی جرم است.

الکل هوشیاری فرد ، کل بدن را مسموم می کند ، اراده را فلج می کند ، سیستم عصبی را خرد می کند و توانایی کنترل خود را از بین می برد. الکل نه تنها خطرناک است ، بلکه یک سم موذی است ، به طور نامحسوس برای مسکر عمل می کند و اثر مخرب خود را بر روی بدن ، اول از همه ، با مسمومیت سیستم عصبی مرکزی آغاز می کند. مطالعات نشان داده است که احتمال تصادف جاده ای به دلیل بی توجهی و افزایش زمان واکنش پس از مصرف 100-160 گرم ودکا حدود 5 برابر افزایش می یابد. علاوه بر این ، راننده ای که الکل مصرف می کند نه تنها عملکرد موتور را کند می کند ، بلکه توانایی حفظ تکنیک های رانندگی قبلی را نیز مختل می کند. باید به شدت خاص عواقب حادثه ناشی از حالت مستی رانندگان توجه شود. برخی از رانندگان معتقدند که نوشیدن الکل در شب قبل از سفر تاثیری در کیفیت رانندگی ندارد. این یک نظر کاملاً اشتباه است.

ثابت شده است که حتی 150-200 گرم ودکا مست نیز به راننده حق رانندگی روز بعد را نمی دهد. اگر دوز مصرفی بیش از 500 گرم ودکا باشد ، حداقل 2-8 روز نمی توانید با ماشین رانندگی کنید. مطالعات انجام شده در این دوره برای حضور الکل ممکن است نتیجه منفی داشته باشد ، با این حال ، محصولات تجزیه الکل "جمع شده در بدن" ، بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر منفی می گذارد.

هر راننده ای باید کاملاً درک کند که نوشیدن الکل در آستانه پرواز و حتی بیشتر از آن هنگام رانندگی ، با حرفه راننده سازگار نیست! آماده سازی ماشین برای سفر ایمنی ترافیک تا حد زیادی به این امر بستگی دارد شرایط فنی وسیله نقلیه. تصادف ناشی از خرابی و خرابی مکانیسم ها ، سیستم ها و قطعات خودروها ، به ویژه مواردی که ایمنی ترافیک را مختل می کنندنقص فنی اتومبیل نسبتاً کوچک است (بیش از 3٪ در SSL بیلوروسی در سال 1981). با این حال ، این نتیجه گیری باید به ناقص بودن و نادرستی داده ها نسبت داده شود. یک حادثه رانندگی جاده ای ، به عنوان یک قاعده ، به دلایل مختلفی اتفاق می افتد ، و اگر در میان آنها نقض قوانین راهنمایی و رانندگی وجود داشته باشد یا راننده در حال مستی در حال رانندگی باشد ، وضعیت فنی ماشین اغلب در نظر گرفته نمی شود. در همان زمان ، بازرسی های گسترده از وضعیت فنی وسایل نقلیه انجام شده توسط پلیس راهنمایی و رانندگی نشان داد که 20-25 درجه در لیتر اتومبیل دارای نقص فنی مختلفی است. در همین حال ، تحت شرایط خاص ، حتی یک نقص جزئی نیز می تواند باعث بروز آن شود. سو mal عملکرد ماشین نیز خطرناک است زیرا ، با دانستن در مورد آنها ، راننده از رانندگی منحرف می شود ، سو mal عملکرد او را مجبور به نقض الزامات قوانین می کند ترافیک جاده ای... اولین کاری که یک راننده باید قبل از رانندگی انجام دهد ، بازرسی از ماشین و اطمینان از عملکرد صحیح آن است. بررسی ماشین قبل از عزیمت باید با معاینه خارجی بدنه ، قابلیت کارکرد قفل درب ، کاپوت و درب صندوق عقب آغاز شود. توجه ویژه باید به چرخ ها ، لاستیک ها داده شود. اشیا sharp تیز (میخ ، تکه های شیشه و سیم) را که در آج لاستیک گیر کرده است بردارید. اگر این کار را به موقع انجام ندهید ، یک تکه تیز به تدریج در لاستیک عمیق می شود و با رسیدن به دوربین ، آن را پاره می کند. در صورت مشاهده افزایش خرد شدن (رسوب) لاستیک ، لازم است فشار هوا در آنها بررسی شود. برای اندازه گیری فشار ، باید درپوش محافظ شیر محفظه را باز کنید و محکم و بدون اعوجاج ، انتهای مانومتر را به انتهای شیر فشار دهید. فشار هوا در هنگام سرد بودن لاستیک بررسی می شود. نشت هوا گاهی در هنگام اندازه گیری اتفاق می افتد. این اتفاق می افتد اگر پیچ توقف ، که در مرکز انتهای فشارسنج قرار دارد ، بیش از حد پیچ \u200b\u200bشود و به شدت به ساقه قرقره پیچ خورده در شیر فشار یابد. در این حالت لازم است پیچ مداوم فشار سنج را کمی محکم کرده و اندازه گیری را تکرار کنید. اگر هنگام اندازه گیری ، هیچ صدایی از هوای خروجی شنیده نشود و فشار سنج فشار را نشان ندهد ، پیچ توقف باید کمی باز شود. فشار هوا به استانداردهای مشخص شده در دستورالعمل ها رسیده است پس از بازرسی از لاستیک ها ، باید سختی سیستم خنک کننده ، روغن کاری و قدرت را بررسی کنید. هیچ اثری از نشت مایع خنک کننده در سطح موتور ، رادیاتور و لوله کشی وجود نداشته باشد. توجه خاص باید به اتصالات خطوط لوله سیستم های خنک کننده باشد. نشت مایع در این مناطق با اثرات زنگ زدگی روی قطعات فلزی قابل تشخیص است. سپس باید سطح خنک کننده را در رادیاتور بررسی کنید. باید 80-50 میلی متر زیر لبه بالایی گردن باشد و برای اتومبیل هایی که دارای آن هستند مخزن انبساط، 3 سانتی متر بالاتر از علامت (MIN) روی بدنه مخزن. لازم است مخزن واشر جلو پنجره را بازبینی کرده و در صورت لزوم آن را شارژ کنید مایع مخصوص NIIS-4 (در تابستان می توانید آب اضافه کنید). فقدان سیستم روغن کاری با عدم وجود نشت روغن در قسمت پایین موتور ، در نقاط اتصال پمپ روغن ، فیلترها ، پوشش برای محرک مکانیسم توزیع گاز و کولر روغن مشهود است. برای بررسی سطح روغن در میل لنگ موتور ، چوب را از بین ببرید ، آن را با پارچه تمیز خشک کنید ، تا آنجا که قرار دارد وارد کنید و دوباره بردارید. سطح روغن به وضوح روی چوب آب قابل مشاهده خواهد بود. این باید در علامت با نوشته "کامل" (MAX) یا زیر آن 2-4 میلی متر باشد. اگر سطح روغن زیر علامت با عبارت "کسر" (MIN) باشد ، موتور مجاز به کار نیست. روغن را از بالای علامت بالا اضافه نکنید. سطح روغن فقط در هنگام روشن نبودن موتور و نه زودتر از 5 دقیقه پس از توقف آن بررسی می شود. حتی کوچکترین نشتی سوخت در سیستم قدرت مجاز نیست ، چه رسد به نشتی آن. توجه ویژه ای به سختی کاربراتور داشته باشید ، پمپ سوخت من خطوط سوخت. قبل از روشن کردن موتور (اگر موتور چند روز کار نکرده است) ، لازم است با استفاده از اهرم دستی اولیه پمپ سوخت ، محفظه شناور کاربراتور را با سوخت پر کنید. قبل از سوار شدن باید باتری را بررسی کرد. اگر طبق تمام قوانین ذخیره شده باشد ، مشکلی پیش نمی آید. سطح الکترولیت (در همه قوطی ها) دوجی ها باید 10 میلی متر بالاتر از لبه های صفحات باشد. در صورت لزوم ، آب مقطر را پر کنید (نمی توان آن را در ظروف فلزی نگهداری کرد). تسمه فن نباید دارای ترک ، شکستگی ، لایه لایه شدن باشد و نباید روغن کاری شود. ضعیف کمربند کشیده زیاد خراب نخواهد شد ، اما تنها نخواهد ماند ، به عنوان مثال ، ممکن است ژنراتور "دمدمی مزاج شود" (شارژ باتری متوقف می شود). رفتار ژنراتور در این مورد مشخص است: در ابتدا جریان شارژ طبیعی است ، اما با افزایش تعداد دور ، تقریباً به صفر کاهش می یابد. و اگر کمربند را محکم کنید؟ به سرعت فرسوده می شود. برای بلبرینگ های ژنراتور و پمپ آب آسان نیست ، که عمر آنها را بسیار کاهش می دهد. کشش تسمه دینام باید به گونه ای باشد که هنگام فشار دادن تسمه با دست با نیروی 8 کیلوگرم ، انحراف آن در 15-20 میلی متر باشد ، بررسی سطح مایع در مخازن تغذیه کلاچ و ترمز ضروری است.

همچنین باید به وضعیت ترمزهای هیدرولیک و خطوط محرک کلاچ ، به ویژه در اتصالات آنها توجه شود. عملکرد تجهیزات الکتریکی ، سیگنال های صوتی ، نشانگرهای جهت ، قابلیت کار با نور خارجی و داخلی باید با روشن بودن موتور بررسی شود. گنجاندن لامپهای توقف با فلش آمپرمتر در لحظه فشار دادن پدال ترمز تعیین می شود ، فلش باید به سمت چپ منحرف شود. طبق آمار ، بیش از 50٪ این نوع حوادث رانندگی به دلیل نقص در عملکرد برف * ترمز اتفاق می افتد. شایع ترین و مشخصه ترین نقص سیستم ترمز عبارتند از: عدم کارایی کافی ترمز پایه ، عملکرد ناهموار ترمزهای چرخ ، نقص ترمز دستی، نه ترمزهای تنگ و غیره. برای خوب نگه داشتن ترمزها چه باید کرد؟ اول ، لازم است فاصله بین پوشش اصطکاک و درام ترمز... افزایش فاصله بین آنها 0.3-0.5 میلی متر فاصله ترمز را 25-30٪ افزایش می دهد. بر ماشین های مدرنترخیص مورد نیاز بین آسترها و درام های ترمز به طور خودکار پشتیبانی می شود. برای اتومبیل های قدیمی ، این شکاف مدرن است و با فرسودگی نرمال افزایش می یابد. باید با تنظیم وسایل برقی که سر آنها روی دیسک ترمز قرار دارد ، به حالت طبیعی برگردد داخل چرخ ها. اینگونه انجام می شود، اینجوری درست میشه. چرخ چرخ را که با جک آویزان کرده اید و آن را در جهت ماشین چرخانده اید ، سر کلید خارج از مرکز بلوک جلو را با کلید بچرخانید تا چرخ ترمز شود. سپس خارج از مرکز به آرامی آزاد می شود تا چرخ بتواند آزادانه ، بدون گرفتگی و اصطکاک قابل توجه چرخش کند. هنگام تنظیم کفش عقب ، چرخ به عقب چرخانده می شود. همچنین می توانید با استفاده از یک سنج 0.25 میلی متری فاصله بین آسترها و درام را تنظیم کنید. آن را در پنجره درام با فاصله 30-85 میلی متر از لبه بالایی آستر قرار داده و کمی بین بلوک و درام گیر می کند و خارج از مرکز را می چرخاند. سپس میله را خارج کرده و با چرخاندن چرخ با دست ، مطمئن شوید که درام بدون چرخاندن لمس آزادانه می چرخد. در وسایل نقلیه با ترمزهای پنوماتیک ، این عملیات با چرخاندن سر کرم و منبسط کننده مربوط به آن انجام می شود. کرم چرخانده می شود تا زمانی که چرخ ترمز شود. سپس کرم را در جهت مخالف به آرامی بچرخانید ، فاصله را با یک سنج ضعیف بررسی کنید. در هر صورت ، باید یادآوری شود که قبل از شروع تنظیم فاصله بین آستر و درام ، باید اطمینان حاصل کنید که پوشش ترمز ضخامت کافی دارد ، یعنی فرسوده نیستند تا جایی که آنها باید جایگزین شوند. پس از تنظیم فاصله بین آسترها و درامزها ، حرکت آزاد پدال ترمز تنظیم می شود (در صورت لزوم). برای مسکوویچ 4-6 میلی متر ، برای ولگا - 10-15 میلی متر ، برای GAZ-53 - 8-14 میلی متر ، برای ZIL-130 - 10-25 میلی متر است. با استفاده از خط کش یک دانش آموز معمولی می توانید میزان بازی رایگان پدال ترمز را بررسی کنید. برای انجام این کار ، باید آن را در کنار پدال قرار دهید ، سپس پدال را فشار دهید تا "آزادانه" انتخاب شود. میزان حرکت آزاد پدال ترمز به فاصله بین میله پیستون و سیلندر اصلی (در ترمزهای هیدرولیکی) یا بین بازوی کوتاه شیر ترمز و نوک میله (در ترمزهای پنوماتیک) بستگی دارد.

ترمزها را باید همیشه خشک نگه داشت. اگر آب به داخل طبل ها برسد ، عملکرد ترمز به شدت کاهش می یابد. این امر به ویژه هنگامی خطرناک است که ترمزهای یک طرف خودرو "کثیف" باشند. سپس ، هنگام ترمز ، به ویژه روی سطح لغزنده ، احتمال لغزش بسیار زیاد است. "خشک کردن" ترمز کار سختی نیست. در سرعت کم (10-10 کیلومتر در ساعت) لازم است که چندین بار ترمز را پشت سر هم فشار دهید. گرمای تولید شده باعث خشک شدن درام و بوش می شود. وقتی روی لنت ها چربی وجود دارد بدتر است. در چرخ های جلو ، به دلیل چربی بیش از حد در توپی ها یا گرم شدن بیش از حد ، روکش ها روغنی می شوند. پوشش چرخ های عقب ، به طور معمول ، چربی موجود در میل لنگ را بدست می آورد محور عقب، به خصوص اگر مهر و موم روغن از کار افتاده باشد یا سوراخی که فشار هوای طبیعی آن در آن نگهداری می شود مسدود شده باشد. اگر متوجه شدید که روکش ها روغن کاری شده اند ، آنها را با نفت سفید یا بنزین بدون سرب شستشو دهید و آنها را با سوهان یا برس سیم تمیز کنید. علاوه بر این ، لازم است که بلافاصله علل روغن گیری پوشش ها را از بین ببرید (سوراخ "تنفس" را تمیز کنید ، مهر و موم های روغن را جایگزین کنید ، چربی اضافی را از بین ببرید و غیره). یکی از مهمترین دلایل خرابی ترمز ، نشت مایعات از طریق خطوط یا کاپ ها یا نشت هوا در ترمزهای هوا است. اگر در ترمزهایی که دارای یک درایو پنوماتیک هستند ، می توان چنین نقصی را به سادگی برطرف کرد - با سفت کردن اتصالات ، تعویض خط لوله و غیره - سپس در ترمزهای با یک درایو هیدرولیک ، به طور معمول ، نشت مایع همراه است ورود هوا به سیستم ترمز. پدال شروع به "سقوط" می کند و برای اینکه بتوانید ماشین را ترمز کنید ، باید چندین بار آن را فشار دهید. در این حالت ، لازم است ترمزها خونریزی شود ، یعنی هوا از سیستم خارج شود. اینگونه انجام می شود، اینجوری درست میشه. یک شیلنگ لاستیکی با اتصالات گرفته شده ، یک قوطی در آن ریخته می شود روغن ترمز (کمتر از 300 گرم). قبل از شروع به پمپاژ ، باید مایعات را به سیلندر اصلی ترمز به حالت نرمال (10-15 میلی متر زیر لبه بالایی سوراخ پرکننده) اضافه کنید. سپس ، روی چرخ (سیلندرها به ترتیب مشخص شده در دستورالعمل ها پمپ می شوند) ، لازم است کلاه محافظ را از دریچه بای پس خارج کرده و یک شیلنگ لاستیکی به آن متصل کنید ، انتهای آزاد آن به داخل بطری با مایع شیر بای پس را با چرخش 1 / 2-3 / 4 باز کنید ، چندین بار پدال ترمز را فشار دهید. باید سریع فشار دهید و به آرامی آزاد کنید - مایع حفره های سیلندر اصلی را پر می کند و هوا را از آنها خارج می کند. پمپاژ تا زمانی انجام می شود که آزاد شدن حباب های هوا از شلنگ که با مایع درون ظرف فرو رفته است متوقف شود. با برداشتن حداقل یک درام ، پدال ترمز را فشار ندهید ، زیرا فشار در سیستم پیستون ها را از سیلندر چرخ خارج کرده و مایع خارج می شود.

در هنگام پمپاژ ، لازم است مایعات را به مخزن سیلندر اصلی ترمز اضافه کنید ، تا از "خشک شدن ته" در مخزن جلوگیری شود. پس از متوقف شدن آزاد شدن حباب های هوا ، باید شیر بای پس محکم بسته بندی شده و شلنگ خارج شود. شیر بای پس باید با فشار پدال محکم شود. پس از خونریزی کل سیستم ، باید درپوش های شیرهای بای پس را بگذارید و مایع را به سیلندر اصلی ترمز اضافه کنید.

فرمان نیز بسیار طلبکار است. اطمینان حاصل کنید که هیچ اتصالی از اتصال فرمان وجود ندارد و پیچ و مهره ها و شاخه های پیچ کاملاً محکم و بسته شده اند. چرخ دنده فرمان باید به گونه ای تنظیم شود که هنگام رانندگی در هر شرایطی بتوان چرخ چرخ های جلوی خودرو را راحت (بدون گرفتگی و ضربه زدن) دانست. دویدن رایگان فرمان نباید از حد استاندارد تعیین شده توسط سازنده فراتر رود. کلاچ ، گیربکس ، شافت کاردان و محور عقب در حال حرکت ارزیابی می شود ، j ضربه ، حرکت تند ، لرزش ، گیر افتادن دنده هنگام تعویض دنده و جدا شدن خودکار چرخ دنده غیر قابل قبول است. ترمز دستی باید همیشه در وضعیت مناسب باشد ، یعنی از ترمز قابل اطمینان اتومبیل صرف نظر از بار در شیب حداقل 16٪ اطمینان حاصل کنید. با موقعیت فوقانی پایین اهرم ترمز دستی ، چرخ ها باید آزادانه و بدون گرفتگی بچرخند ، و ترمز کامل آنها هنگام بلند شدن اهرم با بیش از 5-4 کلیک دستگاه ضامن دار اتفاق می افتد. اهرم ترمز دستی باید به طور ایمن توسط دستگاه قفل نگه داشته شود. مرحله نهایی آماده سازی ماشین برای سفر باید تمیز کردن فضای داخلی ، صندوق عقب و شستن ماشین باشد.

http://rutrassa.ru/atlas/

http://rutrassa.ru/drive/reaktsiya.php

خصوصیات اصلی واکنش راننده

به منظور تغییر نحوه حرکت وسیله نقلیه ، راننده فقط باید با دست یا پا بر روی سیستم کنترل وسیله نقلیه عمل کند. پاسخ حرکتی ایجاد شده توسط راننده پس از دریافت و پردازش اطلاعات بدست آمده از طریق کار حواس را واکنش می نامند. اطلاعاتی که به لزوم تغییر حالت رانندگی خودرو اشاره دارد ، ممکن است همیشه قابل پیش بینی و قابل پیش بینی نباشد - به هر حال ، اوضاع غالباً هنگام ورود غیرمنتظره بوجود می آیند و راننده فرصت زیادی برای پردازش و ارزیابی آن ندارد. وضعیت ترافیک گاهی اوقات به طور ناگهانی و غیرمنتظره تغییر می کند.

بنابراین ، کیفیت واکنش های راننده مستقیماً به سرعت شکل گیری پاسخ به اطلاعات دریافتی بستگی دارد. زمان واکنش به منصه ظهور می رسد - فاصله ای که از لحظه دریافت اطلاعات تا لحظه ای که راننده شروع به اجرای پاسخ به آن می کند ، سپری می شود. واکنش می تواند ساده یا پیچیده باشد. یک واکنش ساده بدون ابهام است ، زیرا معمولاً با انتظار راننده از یک سیگنال همراه است. زمان واکنش در این مورد کمترین اهمیت را دارد. یک واکنش پیچیده معمولاً با روند یافتن و انتخاب راه حل مناسب همراه است.

زمان هر واکنش شامل دو دوره است. اولین دوره ، نهان (نهان) در لحظه ظهور یک محرک خارجی آغاز می شود و در لحظه آغاز پاسخ حرکتی به آن پایان می یابد. دوره دوم ، دوره حرکتی ، برابر است با مدت زمان عمل حرکتی در پاسخ به یک محرک. دوره نهفته با روند فرایندهای روان فیزیکی همراه است ، که با ارزیابی وضعیت و پیش بینی گزینه های احتمالی برای توسعه آن و همچنین نیاز به ایجاد یک راه حل همراه است. دوره تأخیر برای یک واکنش ساده معمولاً یک دوره 0.2 ثانیه (واکنش به نور) یا 0.14 (واکنش به صدا) طول می کشد. زمان یک واکنش پیچیده (دقیق تر ، دوره تأخیر آن) به عوامل زیادی بستگی دارد و در یک محدوده بسیار گسترده متفاوت است. زمان واکنش پیچیده تحت تأثیر تجربه راننده ، و ویژگیهای روانشناختی فردی وی و ویژگیهای موقعیت در جاده است. حتی یک راننده بسته به میزان غیرمنتظره بودنش برای او با سرعتی متفاوت واکنش نشان می دهد. زمان دوره واکنش حرکتی راننده مستقیماً به سن ، وضعیت جسمی ، درجه غیر منتظره بودن واقعه و پیچیدگی عملی که توسط راننده انجام می شود بستگی دارد.

طبق آمار ، میانگین مدت زمان حرکت یک واکنش ساده به نور (به عنوان مثال ، به یک چراغ قرمز قرمز) در رانندگان جوان ، که سن آنها از 22 سال بیشتر نیست ، دو برابر بیشتر از افراد مسن و میانسال است رانندگان (از 45 تا 60 سال). اما زمان دوره واکنش حرکتی رانندگان همسن و سال در شرایط مشابه ، صرف نظر از تجربه عملی آنها خیلی متفاوت نیست. واقعیت این است که تمام اقدامات مربوط به رانندگی با یک وسیله نقلیه اغلب در کارهای روزمره راننده انجام می شود.

بنابراین ، معلوم می شود که هر دو م componentsلفه زمان واکنش مستقیماً به درجه غیر منتظره بودن شرایط بستگی دارند. متأسفانه ، مدت زمان پاسخگویی طولانی ، اجرای موفقیت آمیز فعالیت های پیشگیری از اورژانس کنار جاده را دشوار می کند. بنابراین ، اهمیت ایجاد مهارت های عملی در ارزیابی و پیش بینی موقعیت های جاده را دست کم نگیرید.

به عنوان یک قاعده ، سیستم عصبی با درجه حساسیت بالا ضعیف ترین است. توانایی مشاهده حتی ضعیف ترین سیگنالها به موقع و ارزیابی اطلاعات دریافتی به رانندگانی کمک می کند که سیستم عصبی آنها از نظر مقاومت استقرار ندارد. در این حالت راننده می تواند زودتر متوجه وقوع تصادفات احتمالی در جاده شود ، زودتر به آنها واکنش نشان دهد و اقدامات لازم را برای جلوگیری از خطر یا مقابله با آن انجام دهد.

به هر حال ، اعتقاد بر این است که در یک وضعیت دشوار در جاده ، یک راننده خوب حتی کمی کندتر از یک راننده بد واکنش نشان می دهد. فقط این است که یک راننده خوب همیشه می داند که در یک شرایط دشوار لازم است با دقت و موشکافانه وضعیت جاده را ارزیابی کند ، تمام گزینه های ممکن برای توسعه آن را ذهنی مرتب کند و انتخاب کند بهترین گزینه عمل. اگر در شرایط عادی و ایمن بتوانید اشتباهی مرتکب شوید و پس از آن وقت دارید تا آن را برطرف کنید ، شرایط اضطراری چنین فرصتی را برای راننده فراهم نمی کند. بعداً اصلاح اعمال خود غیرممکن است ، این بدان معنی است که راننده حق اشتباه ندارد. و یک راننده بد به دنبال انجام حداقل کاری با عجله است ، تمایل به وحشت دارد ، او دارای یک رفلکس دفاعی فعال است. در نتیجه اقدامات عجولانه راننده ، اوضاع گاهی اوقات بدتر می شود و غیرقابل جبران می شود.

بعضی اوقات راننده مجبور است در موقعیت های مختلف رانندگی عمل کند. نوعی حالت وجود دارد که می توان آن را حداقل نامید - به عنوان مثال ، این حالت حرکت اتومبیل در امتداد یک بزرگراه حومه ای ، عریض و کم بار ، در هوای دلپذیر تابستان است. حالتي كه بيشتر رانندگان بايد در آن عمل كنند - در صورتي كه رانندگي در خيابان هاي شهر مملو از اتومبيل و عابر پياده ضروري باشد - را مي توان بهينه ناميد. این روزها این رژیم است که در آن حاکم است زندگی روزمره راننده ، به عنوان تعداد وسایل نقلیه مختلف به طور مداوم در حال افزایش است. هنگامی که وضعیت در جاده دشوارتر می شود یا تجهیزات ناگهان از کار می افتند ، حالت رانندگی شدید اتفاق می افتد.

تجربه عملی نشان می دهد که افراد دارای سیستم عصبی ضعیف به طور معمول می توانند با یک ماشین در حالت مطلوب و حداقل رانندگی کنند ، اما آنها به طور ناگهانی اعتماد به نفس را در شرایط شدید از دست می دهند. اگرچه به طور عینی نمی توان هیچ راننده ای را کاملاً قابل اعتماد خواند ، اما این به سادگی در طبیعت اتفاق نمی افتد. حتی یک فرد کاملاً آموزش دیده که دارای سیستم عصبی قوی است و در اداره کارهای بسیار دشوار بسیار ماهر است ، می تواند هنگام انجام کارهای ساده اشتباه کند. دلیل این امر عدم علاقه و انگیزه اضافی راننده است و این عوامل اصلی ترین شرایط لازم برای حل هر مشکلی تلقی می شوند. راننده ای که سیستم عصبی آن قدرت کمتری دارد ، می تواند کارهای ساده را به سرعت و با اطمینان حل کند. اما در یک موقعیت شدید ، او می تواند گیج شود و اشتباه کند.

http://www.abvkirov.ru/information/psychology-behind-the-wheel/171-osnovnye-svoistva-reakcii-vodi.html

واکنش راننده دوره ای است که راننده پس از سیگنال های صوتی یا تصویری خروجی را درک می کند. به عنوان مثال ، چرخاندن فرمان یا فشار دادن پدال ترمز در هنگام جهش اتومبیل دیگر برای دیدار از آنجا. رانندگان مختلف واکنش های متفاوتی دارند ، اما تقریباً همه افراد تا 2 ثانیه در برابر ترمز واکنش نشان می دهند. به طور طبیعی ، من دوست دارم که دوره واکنش حتی کوتاهتر شود ، زیرا همچنان لازم است که پدال ترمز را فشار دهیم و در مورد مسافت ترمز که این یا آن اتومبیل با اینرسی طی می کند چه می توان گفت. به عنوان مثال ، اگر یک ماشین با سرعت 80 کیلومتر در ساعت حرکت کند ، در 1 ثانیه تقریباً 22 متر حرکت می کند. و در عرض 1.5 ثانیه تا 33 متر حرکت می کند که اگر مانعی در جاده وجود داشته باشد بسیار زیاد است.
به نظر می رسد که کسری از ثانیه برای نجات زندگی در هنگام رانندگی ضروری است. بیایید شرایطی را در نظر بگیریم که اتومبیل دیگری با سرعت 100 کیلومتر در ساعت در حرکت است. اگر دوره واکنش نیم ثانیه باشد ، در این صورت ماشین 14 متر دیگر رانندگی می کند و اگر واكنش 2 ثانیه ای وجود داشته باشد ، ماشین 55 متر طی می كند. باید بدانید که یک واکنش آرام و سرعت زیاد در حین حرکت بسیار بدتر از نقص فنی یک ماشین است. راننده باید هنگام رانندگی مراقب باشد ، تقریباً همه تصادفات به این دلیل رخ می دهد که ماشین درست ترمز نمی کند.

زمان پاسخ
برای رانندگی ایمن ، مهارت اساسی راننده واکنش سریع به آن است وضعیت ترافیک... زمان واکنش راننده از لحظه ای که راننده خطر را پیدا می کند تا اینکه اقدامات مهمی را برای رفع خطر انجام داد.

روند واکنش راننده به 3 مرحله تقسیم می شود:

  • ارزیابی وضعیت و وضعیت
  • تصمیم گیری؛
  • واکنش.

هنگام حرکت خودرو ، تهدیدها و موانع زیادی در مقابل راننده ظاهر می شود. برای جلوگیری از تهدید ، راننده باید اقدامات موثری انجام دهد:

  • دور خطر بروید ، با سرعت بالا از کنار آن عبور کنید.
  • وسیله نقلیه را معلق کنید.

راننده از لحظه بروز پیش شرط تهدید ، تا زمانی که عملی که راننده برای آن آماده نشده است ، 0.8 ثانیه واکنش سختی نشان می دهد ، در حالی که رخوت ، بیماری ، وحشت آن را به یک ثانیه یا بیشتر افزایش می دهد.

زمان واکنش درایور زمانی است از لحظه بروز سیگنال تهدید تا زمانی که درایور در پاسخ به پیکربندی عمل می کند. هر راننده زمان واکنش دارد ، به عنوان مثال ، واکنش در برابر ترمزگیری از 0.5 ثانیه تا 2 ثانیه است. فقط از طریق آموزش می توان زمان واکنش را کاهش داد. این کار باید انجام شود ، زیرا هرچه سریعتر بتوانید تصمیم بگیرید ، شانس بیشتری برای جلوگیری از تصادف دارید.

به عنوان مثال ، هنگام رانندگی با سرعت 80 کیلومتر در ساعت ، ماشین تقریباً 22 متر در 1 ثانیه حرکت می کند. اگر زمان عکس العمل راننده 1 ثانیه باشد ، در این صورت ترمز زمانی شروع می شود که ماشین 22 متر با همان سرعت حرکت کند.

غالباً به دلیل کمبود کسری از ثانیه نمی توان از تصادف جلوگیری کرد. بسیاری از تصادفات به این دلیل اتفاق می افتد که ماشین 2 متر کافی برای توقف کامل نداشت ، بنابراین هر ثانیه قدردانی می شود.

بسیاری از دارندگان اتومبیل در طول هر سفر عاشق گوش دادن به موسیقی هستند ، اما همه نمی دانند که این امر چگونه بر واکنش راننده هنگام رانندگی تأثیر می گذارد. به عنوان مثال ، هنگام رانندگی ، راننده به موسیقی با صدای زیاد گوش می دهد که می تواند تأثیر بدی در واکنش او داشته باشد که منجر به تصادف می شود.

مطالعات نشان داده است که با موسیقی پر سر و صدا هر دو عمل فکری و جسمی انجام می دهید ، آنها 20٪ از وقت شما را می گیرند. وقتی واکنش راننده تشدید می شود ، او زندگی خود را به خطر می اندازد ، بنابراین باید فکر کنید که با چه حجم و چه موسیقی گوش دهید. اگر در اتومبیل خود به موسیقی با صدای بلند گوش دهید ، درصدی که از طریق نور قرمز رنگ رانندگی می کنید دو برابر می شود. اصولاً راننده چه نوع موسیقی را گوش می دهد ، اگر بی رحمانه و ریتمیک باشد ، این واکنش راننده را تشدید می کند. در روند رانندگی ، لازم است که به انتخاب موسیقی به طور جدی و بدون کمک دیگران نزدیک شوید. سعی کنید ریتم آهنگ ها را بیش از حد نکنید و آنها را ترانه سنجیده تر کنید. اگر سرعت ریتم بیش از 60 ضربان در دقیقه باشد ، فشار خون راننده افزایش یافته و ضربان قلب افزایش می یابد. نکته اصلی ریتم آهنگ است.

هنگام رانندگی به موسیقی فکر کنید و تغییر دهید. به ایمنی خود و مسافران خود فکر کنید.

زمان پاسخگویی راننده - کیفیت روانشناختی راننده برای تصمیم گیری و واکنش در برابر تغییر وضعیت ترافیک.

مشخص شده است که واکنش واکنش بدن به برخی محرک های خارجی است. واکنش ها به ساده و پیچیده تقسیم می شوند. موارد اول شامل پاسخ به یک محرک (به عنوان مثال ، ترمز وسیله نقلیه در جلو) است. دوم - عملکرد چندین عامل تحریک کننده همزمان (به عنوان مثال ، در یک تقاطع تنظیم شده ، علاوه بر برآورده کردن الزامات سیگنال های راهنمایی و رانندگی ، باید به عابران پیاده رد شوید ، وسایل نقلیه دیگر را کنترل کنید).

مدت زمان شکل گیری پاسخ راننده به محرک های مختلف ، همانطور که مطالعات نشان می دهد ، این است: برای ترمزگیری ماشین جلوی چراغ ترمز - 42/0 ثانیه ، برای سیگنال های راهنمایی و رانندگی در یک محل استقرار - 40/0 ثانیه ، برای علائم راه - 50/0 ثانیه ، در دست اندازهای جاده - 0.80 ثانیه.

میانگین زمان پاسخ به فعال شدن ترمزها برای آقایان 0.57 ثانیه است ، برای زنان - 0.62 ثانیه. زمان پاسخ رانندگان به یک سیگنال ترمز برای 2٪ از رانندگان 0.37 ثانیه است. 0.61 ثانیه - 50٪ 0.78 و بیشتر در 48 درصد

با سرعت 50 کیلومتر در ساعت و زمان واکنش 0.6 ثانیه ، ماشین 9 متر قبل از ترمز حرکت می کند و 44 متر تا توقف کامل روی سطح خشک حرکت می کند.

زمان واکنش در افراد مختلف متفاوت است. این می تواند از 0.5 تا 1.5 ثانیه متغیر باشد. بنابراین ، برای داشتن ترمز در مردان ، کمتر از زنان است ، و در افراد با آمادگی جسمی کمتر از کسانی است که به طور منظم به تربیت بدنی و ورزش نمی پردازند. شرایطی که رانندگان در آن کار می کنند نیز مهم است.

رانندگان تاکسی شهری تمایل دارند عملکرد ترمز بدتری را در جاده های کشور نسبت به شهر نشان دهند. افراد مسن ، از نظر سرعت تشخیص سیگنال نسبت به جوانان ، در سرعت تصمیم گیری صحیح و در ثبات زمان واکنش از آنها پیشی می گیرند.

حتی برای یک نفر ، زمان واکنش می تواند متفاوت باشد. الکل اثر مضر دارد: دوزهای کم آن باعث افزایش زمان واکنش 2 تا 4 برابر می شود. همانطور که توسط مطالعات متعدد تایید شده است ، در صورت بروز یک مانع غیر منتظره ، زمان واکنش بیش از 2 برابر افزایش می یابد.

زمان واکنش درایور

در عمل روانشناختی ، زمان واکنش راننده به عنوان دوره زمانی از لحظه دریافت سیگنال خطر از سوی راننده تا زمان شروع تأثیر راننده بر روی کنترلهای خودرو (پدال ترمز ، فرمان) درک می شود.

در عمل تخصصی ، این اصطلاح معمولاً به عنوان یک فاصله زمانی t1 برای هر راننده ای (که توانایی های روانی-روانی وی مطابق با الزامات حرفه ای است) کافی است ، پس از ایجاد یک فرصت عینی برای تشخیص خطر ، برای تأثیر بر کنترل وسایل نقلیه کافی است.

بدیهی است که بین این دو مفهوم تفاوت معناداری وجود دارد.

اول ، سیگنال خطر همیشه با لحظه ای که یک فرصت عینی برای شناسایی یک مانع وجود دارد ، همزمان نیست. در لحظه ای که مانعی ظاهر می شود ، راننده می تواند سایر کارها را انجام دهد که برای مدتی او را از مشاهده در جهت مانع منحرف می کند (به عنوان مثال ، مشاهده قرائت دستگاه های کنترل ، رفتار مسافران ، اشیا located واقع در کنار آن جهت سفر و غیره) ...

در نتیجه ، زمان واکنش (به این معنا که این اصطلاح در عمل تخصصی به کار می رود) شامل زمان سپری شده از لحظه ای است که راننده یک فرصت عینی برای شناسایی مانع تا لحظه ای که واقعاً آن را پیدا کرده است ، و زمان واکنش واقعی است. از لحظه دریافت سیگنال خطر به راننده.

ثانیا ، زمان پاسخ راننده t1 ، که در محاسبات متخصصان در نظر گرفته شده است ، برای یک وضعیت جاده مشخص ، مقدار ثابت است ، برای همه رانندگان یکسان است. این می تواند به طور قابل توجهی از زمان پاسخ واقعی راننده در یک مورد خاص از یک حادثه رانندگی جاده ای فراتر رود ، با این حال ، زمان پاسخ واقعی راننده نباید بیش از این مقدار باشد ، زیرا در این صورت اقدامات وی باید نابهنگام ارزیابی شود.

زمان پاسخ واقعی یک راننده در مدت زمان کوتاه بسته به تعدادی از شرایط تصادفی می تواند بسیار متفاوت باشد.

در نتیجه ، زمان واکنش راننده t1 ، که در محاسبات تخصصی در نظر گرفته می شود ، اساساً هنجاری است ، به گونه ای که گویا میزان توجه لازم راننده را تعیین می کند.

اگر راننده نسبت به سایر رانندگان کندتر به سیگنال واکنش نشان می دهد ، پس باید هنگام رانندگی از توجه بیشتری برخوردار باشد تا این استاندارد را داشته باشد.

از نظر ما درست تر است ، اگر مقدار t1 را نه زمان پاسخ راننده ، بلکه زمان استاندارد تأخیر برای عملکرد راننده بنامیم ، درست تر است. این نام با دقت بیشتری نشان دهنده اصل این مقدار است. با این حال ، از آنجا که اصطلاح "زمان واکنش راننده" کاملاً در عمل کارشناسی و تحقیق ریشه دارد ، ما آن را در این کار حفظ می کنیم.

از آنجا که میزان توجه مورد نیاز راننده و توانایی تشخیص موانع در شرایط مختلف جاده یکسان نیست ، توصیه می شود زمان واکنش استاندارد را از هم تفکیک کنید. برای انجام این کار ، آزمایشات پیچیده ای برای تعیین وابستگی زمان واکنش رانندگان به شرایط مختلف مورد نیاز است.

اگر به راننده در مورد احتمال خطر و در مورد محل ظاهر شدن مانع هشدار داده شود (به عنوان مثال هنگام عبور از اتوبوسی که مسافران از آن خارج می شوند ، یا هنگام عبور از عابر پیاده در یک فاصله کوتاه) برای تشخیص مانع و تصمیم گیری به زمان بیشتری احتیاج ندارید ، هنگام شروع اقدامات خطرناک عابر پیاده ، او باید آماده ترمز فوری باشد.

در چنین مواردی ، زمان استاندارد پاسخ t1 توصیه می شود که 0.4-0.6 ثانیه باشد (مقدار بزرگتر - در شرایط دید محدود).

وقتی راننده فقط در لحظه ای از وضعیت خطرناک متوجه نقص در کنترل ها می شود ، طبیعتاً زمان عکس العمل افزایش می یابد ، زیرا این امر به راننده برای تصمیم گیری جدید نیاز به زمان بیشتری دارد ، t1 در این حالت برابر با 2 ثانیه است.

قوانین راهنمایی و رانندگی راننده را از رانندگی با وسیله نقلیه حتی در حالت کمترین مسمومیت الکلی و همچنین با چنان درجه خستگی منع می کند که ممکن است بر ایمنی ترافیک تأثیر بگذارد. بنابراین ، تأثیر مسمومیت الکلی بر t1 در نظر گرفته نمی شود ، و هنگام ارزیابی میزان خستگی راننده و تأثیر آن بر ایمنی ترافیک ، بازپرس (دادگاه) شرایطی را که راننده را مجبور به رانندگی وسیله نقلیه در یک حالت مشابه

ما معتقدیم که یک متخصص در یادداشت نتیجه گیری می تواند افزایش t1 را در نتیجه کار زیاد (پس از 16 ساعت رانندگی برای حدود 0.4 ثانیه) نشان دهد.

واکنش راننده ، آماده سازی ماشین برای یک سفر طولانی

جامعه مدرن بدون اتومبیل قابل تصور نیست: اکثریت قریب به اتفاق مسافران و کالاها با ماشین حمل می شوند.

با این وجود ، با رشد سریع ناوگان جهانی خودرو ، با افزایش ترافیک و ترافیک در جاده ها ، تعداد تصادفات جاده ای به شدت افزایش یافته است.

تحقیقات در سالهای اخیر نشان داده است که اکثریت قریب به اتفاق تصادفات رانندگی جاده ای (70-90٪) در نتیجه نقص در تکنولوژی (نقص در طراحی یک ماشین ، قابلیت اطمینان کافی از اجزا و قطعات یک ماشین در حال کار) رخ نمی دهد. ، شرایط نامناسب جاده ای) ، اما در نتیجه اقدامات اشتباه شخصی که راننده اتومبیل است ، یعنی بیشتر دلایل تصادفات جاده ای بر اساس یک عامل شخصی است - ویژگی های روانی-فیزیولوژیکی راننده ، ویژگی های شخصیت او.

یکی از مهمترین مظاهر خصوصیات روانی-فیزیولوژیکی رانندگان از نظر ایمنی ترافیک ، زمان واکنش است.

زمان واکنش چیست؟

فرض کنیم یک ماشین در جاده رانندگی می کند. و ناگهان مانعی در مقابل او بوجود می آید (یک عابر پیاده از جاده بیرون می پرد ، یک سوراخ ، ماشین جلوی او به شدت ترمز می کند و ...). ناگهان راننده توانایی عمل را از دست می دهد. فرد برای درک شرایط جدید و غیر منتظره ، ارزیابی آنها ، تعیین اقدامات لازم به مدتی زمان نیاز دارد.

این فرایند به طور متوسط \u200b\u200bحدود یک ثانیه طول خواهد کشید. این واکنش راننده نامیده می شود. در زندگی روزمره و برای بسیاری از مشاغل ، پاسخگویی ضروری نیست. واکنش راننده در هنگام رانندگی یکی از مهمترین خصوصیات برای اطمینان از ایمنی در ترافیک است. روند واکنش را می توان به سه مرحله تقسیم کرد:

1. ارزیابی وضعیت ،

2. تصمیم گیری

3. انجام اقدامات پاسخ

زمان عکس العمل راننده هنگام رانندگی با ماشین مدت کوتاهی از لحظه درک خطر تا آغاز اقدامات با هدف از بین بردن آن است. واکنش می تواند پیچیده یا ساده باشد.

در زمان واکنش پیچیده زمان سپری شدن از لحظه ای است که یک یا چند مانع در مقابل راننده ظاهر می شود تا لحظه پاسخ با عملی که راننده از قبل تعیین نکرده و برای آن آماده نبوده است... هنگام حرکت وسیله نقلیه می تواند شرایط مختلفی را در مقابل راننده ایجاد کند. به منظور جلوگیری از بروز خطر ، راننده باید به درستی اثربخشی عمل را ارزیابی و انتخاب کند. او می تواند ماشین را متوقف کند ، یا به اطراف شی object خطر بپردازد ، یا با سرعت بیشتری از کنار آن عبور کند.

زمان واکنش پیچیده راننده حدود 0.8 ثانیه است و در صورت ترس ، خستگی ، شرایط دردناک ، پس از ساعت ها کار ، مقدار آن می تواند بیش از 1 ثانیه باشد. در عمل معاینات پزشکی قانونی برای تصادفات جاده ای ، زمان واکنش برابر با 0.8 ثانیه در نظر گرفته شده است. با این حال ، اگر پس از 16 ساعت کار توسط راننده تصادف رخ داده باشد ، زمان واکنش 1.2 ثانیه در نظر گرفته می شود.

زمان واکنش ساده به زمان سپری شده از لحظه ظهور خطری (مانع) در مقابل راننده تا لحظه پاسخ به آن توسط یک عمل ساده و از پیش تعیین شده گفته می شود. برابر است با 0.4-0.6 ثانیه. با این حال ، با وجود این واقعیت که یک واکنش ساده سریعتر از یک واکنش پیچیده پیش می رود ، اما زمان آن همچنان قابل توجه است ، زیرا همچنین شامل زمان انتقال پای راست از پدال گاز به پدال ترمز است. زمان واکنش در منطقه خطرناک به طور قابل توجهی کاهش می یابد.

از لحظه ای که خطری یا مانعی در مقابل راننده ظاهر می شود ، که برای درک آن راننده از قبل آماده شده است ، تا لحظه پاسخ دادن به آنها با یک عمل ساده و از پیش تعیین شده ، که راننده نیز برای آن آماده است ، رخ می دهد. به عنوان مثال ، هنگام نزدیک شدن به محل عبور عابر پیاده ، ایستگاه حمل و نقل عمومی در نزدیکی اتومبیل های پیاده رو ایستاده و غیره

این آماده سازی در این واقعیت است که راننده با تعیین محل وقوع خطر یا مانع ، کلاچ را از قبل جدا کرده یا اهرم دنده را در حالت خنثی قرار می دهد ، با استفاده از حرکت ساحلی ماشین ، و پای راست خود را به پدال ترمز. از آنجا که راننده هنگام نزدیک شدن به مکان خطر احتمالی چنین اقداماتی را انجام می دهد ، این زمان را زمان واکنش در منطقه خطر می نامند. مقدار آن 0.2-0.3 ثانیه است.

اکنون بروز خطر برای راننده تعجب آور نخواهد بود و برای جلوگیری از عواقب آن ، فقط باید پایش را به جلو حرکت داده و پدال ترمز را فشار دهد.

در منطقه خطر توصیه می شود که از قبل پدال ترمز را کمی فشار دهید. این باعث کاهش زمان پاسخگویی درایو ترمز و کاهش فاصله توقف بیشتر می شود. فاصله توقف ماشین تا حد زیادی به زمان واکنش راننده بستگی دارد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: rallystore.ru



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر