موضوعات وبسایت : سوالات آیین نامه اصلی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

شرایط جدید گواهینامه پایه یک در سال 1401

شرایط جدید گواهینامه پایه یک در سال 1401

نویسنده : نازنین رحمانی | زمان انتشار : 21 بهمن 1399 ساعت 12:03

بر اساس قوانین راهنمایی و رانندگی کشور، گواهینامه های رانندگی به سه دسته تقسیم می شوند. کسانی که برای اولین بار اقدام به دریافت گواهینامه می گیرند، گواهی پایه سوم دریافت می کنند. گواهینامه پایه سوم در ابتدا یک ساله است اما با رعایت قوانین و محدودیت ها به مدت ۱۰ سال تمدید می شود. این گواهینامه برای راندن اتومبیل های سبک مثل انواع خودروهای سواری استفاده می شود. پس از دریافت گواهینامه پایه سوم می توان برای گواهینامه پایه دوم اقدام کرد.

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

گواهینامه پایه دوم برای اتومبیل های نیمه سنگین کاربرد دارد. با گذراندن ۲ سال از دریافت گواهینامه پایه سوم می توان گواهینامه پایه یک را دریافت کرد. گواهینامه پایه یک برای رانندگی انواع اتومبیل های سنگین مثل اتوبوس و تریلی کاربرد دارد. ماشین سنگین به ماشین‌هایی گفته می‌شود که ظرفیت باربری بیش از ۶ تن را داشته باشند و یا برای افرادی که قرار است راننده اتوبوس‌هایی باشند که بیش از ۲۶ نفر مسافر دارد. در این مقاله قصد داریم اطلاعات لازم را برای دریافت گواهینامه پایه یک از شرایط دریافت تا مدارک و هزینه ها را در اختیار شما قرار دهیم. با ما همراه باشید.

شرایط دریافت گواهینامه رانندگی پایه یک

• دارا بودن حداقل سن ۲۵ سال تمام و بالاتر از آن

• قبولی در آزمون آیین نامه راهنمایی و رانندگی (می توان بارها و بارها در این آزمون شرکت کرد تا به نمره قبولی دست یافت، اما بدون قبولی در آن مراحل بعدی ناممکن خواهد بود.)

• قبولی در آزمایش رانندگی با اتومبیل های بزرگ اعم از کامیون و اتوبوس (این آزمون شهر بارها سخت و پیچیده تر از آزمونی است که برای دریافت گواهینامه پایه ۳ با خودروهای معمولی می دهید.)

• داشتن اطلاعات فنی لازم در ارتباط با وسایل نقلیه (این موضوع در خصوص گواهینامه پایه ۳ هم صدق می کند، اما در مورد اطلاعات فنی ماشین های سنگین بوده و سخت تر است.)

• گذشتن ۲ سال تمام از تاریخ اخذ گواهینامه پایه دوم (در گواهینامه پایه دوم نیز نیاز به داشتن گواهینامه پایه سوم و گذشتن ۲ سال از زمان اخذ آن وجود دارد.)
• انجام معاینات جسمی (به جز استفاده از عینک گواهینامه پایه یک با محدودیت دیگری صادر نخواهد شد)

آیا داشتن کارت پایان خدمت جزو شرایط دریافت گواهینامه رانندگی پایه یک است؟

طبق قانون جدید برای گرفتن گواهینامه پایه یک، نیازی به ارائه کارت پایان خدمت نیست. البته پیشتر داشتن کارت پایان خدمت یک پیش نیاز برای دریافت هر نوع گواهینامه بود، اما در قانون اصلاح شده نظام وظیفه، این مورد برطرف شده است. به این صورت افرادی که هنوز دوران خدمت سربازی خود را نگذرانده اند، می توانند برای دریافت گواهینامه خود اقدام کنند و مانعی از این بابت وجود نخواهد داشت.

car.gif

مدارک لازم جهت دریافت گواهینامه پایه یک

واضح است که افرادی که به دنبال گواهینامه پایه ۱ هستند باید پیش از این گواهی نامه پایه ۲ را اخذ کرده باشند و همچنین ۶ ماهی از تاریخ آن نیز باقی مانده باشد. البته برای گرفتن گواهی نامه پایه یک آزمون تئوری اهمیت چندانی ندارد، اساسا اجبار زیادی بر آزمون تئوری وجود ندارد و البته باید مطالب آیین نامه را آموخت اما آنچه برای قبولی در آزمون پایه ۱ اهمیت دارد آزمون عملی است و عمده هزینه گواهینامه پایه یک نیز معطوف به آموزش مهارت‌های عملی است.

لیست مدارک مورد نیاز برای گرفتن گواهینامه پایه یک در زیر آمده است

۱. ارائه اصل گواهینامه رانندگی معتبر پیش نیاز ( گواهینامه ب۲ یا پایه دوم ) (الزامی است).

۲. اصل کارت ملی یا تاییدیه صادره از اداره ثبت احوال مربوط به شماره ملی متقاضی به همراه یک برگ کپی.

۳. ارائه هر نوع گواهینامه دیگر اعم از موتورسیکلت یا ویژه (مانند: تراکتور، جرثقیل، لودر، گریدر، لیفتراک و…)

۴. اصل شناسنامه عکس دار به همراه یک برگ کپی از صفحه اول و در صورت داشتن توضیحات یک برگ کپی از صفحه توضیحات.

۵. هشت (۸) قطعه عکس ۴*۳ تمام رخ جدید با زمینه روشن، لباس تیره و تمام رخ – لطفا توجه داشته باشید عکس حتما باید جدید باشد در صورت قدیمی بودن پذیرفته نمی شود.

چند نکته مهم

• عکس متقاضی باید بدون عینک.

• عکس آقایان بایستی بدون کلاه، کراوات و لباس نظامی باشد، روحانیون درخصوص ارائه عکس با عمامه (گردی صورت و دوگوش کاملا مشخص باشد) و اتباع خارجی با کروات مخیر هستند.

• آقایان مبتلا به تاسی سر در ارائه عکس با کلاه گیس مخیر بوده لیکن ثبت بیماری آنان در قسمت اطلاعات پزشکی سیستم مکانیزه صدور گواهینامه الزامی است.

• عکس بانوان باید به نحوی باشد که ضمن رعایت کامل حجاب اسلامی، گردی صورت متقاضی در عکس مشخص باشد.

car.gif

هزینه دریافت گواهینامه پایه یک در سال ۹۹

هزینه گواهینامه پایه یک سال ۹۹ در نهایت در حدود ۲ میلیون تمام می شود. البته افرادی که به دنبال این گواهی‌نامه هستند اغلب قرار است شغل رانندگی را برای خود انتخاب کنند و هزینه ثبت نام گواهینامه پایه ۱ به عنوان مجوزی برای راننده شدن آنها شاید زیاد هم پرهزینه به نظر نیاید.

برای گرفتن گواهینامه رانندگی پایه یک مانند سایر گواهی نامه های پایه دوم و سوم، باید به معاینات پزشکی بروید. باید معاینه چشم شوید که هزینه‌ای حدود ۳۵ هزار تومان پرداخت خواهید کرد.

تست عدم اعتیاد مبلغی معادل ۵۰ هزار تومان است. ۳۴ هزار تومان هم بابت کاردکس می‌دهید و حدود ۱۸ هزار تومان بابت کتاب. کلاس‌های تئوری و عملی هم چیزی در حدود یک میلیون و پانصد هزار تومان برایتان آب می‌خورد.

البته بهترین راه کسب اطلاع از آخرین تعرفه اخذ گواهینامه پایه یکم آموزشگاه های رانندگی پایه یکم می باشند، خیلی راحت از راهنمایی ۱۱۸ می توانید شماره تماس آموزشگاه رانندگی پایه یکم شهر محل سکونت خود را دریافت و اطلاعات لازم را کسب نمایید، همچنین می توانید از طریق بخش نظرات همین صفحه سوالات یا نظرات خود را مطرح نمایید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: farmooon.com



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر