موضوعات وبسایت : سوالات آیین نامه اصلی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

پارک دوبل با فرمان درجا

نویسنده : نادر | زمان انتشار : 18 دی 1400 ساعت 19:11

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

نحوه توقف به فاصله عرضی يك دست

زمانی كه می خواهيم با فاصله عرضی يك دست كنار اتومبيلی كه پشت سر آن قصد پارك كردن را داريم توقف نماييم بايد از فاصله حداقل 30 متری راهنمای سمت راست را روشن كنيم و ضمن نگاه كردن به آينه وسط و سمت راست به نقاط كور آينه ها نيز پوشش بدهيم . ( سرمان را به سمت راست بگردانيم تا نقاطی كه در آينه ديده نمی شود را ببينيم ) و پی از اطمينان از اينكه خطری وجود ندارد سرعت خود را كم كرده و با حداقل سرعت ( دنده 1 يا دنده 2 ) از فاصله دور در امتداد اتومبيل قرار گرفته و نوك خط برجسته وسط كاپوت را با محل برخورد آسفالت و لاستيك سمت چپ اتومبيل كه می خواهيم پشت سر آن پارك كنيم به اندازه 50 سانتی متر فاصله تنظيم كرده و كنار اتومبيل مورد نظر توقف كنيم طوری كه حتی المقدور آينه سمت راست ما از آينه سمت چپ اتومبيل فوق رد شود و حد اكثر به اندازه ای جلو می رويم كه داشبورد ما به نوك گلگير سمت چپ اتومبيل كناری برسد ( يعنی اينكه اتومبيل ما به اندازه يك كاپوت از اتومبيلی كه با آن فاصله عرضی 50 سانتی متر يا فاصله عرضی يك دست را تنظيم كرده ايم جلوتر باشد )اگر طول اتومبيلی كه می خواهيم پشت سر آن پارك كنيم از طول اتومبيل ما كمتر باشد ( مانند رنو و پرايد و فولكس و ژيان و ... ) به اندازه يك كاپوت بايد جلوتر از اتومبيل كناری باشيم ولی در صورتی كه طول اتومبيلی كه می خواهيم پشت سر آن پارك كنيم به اندازه پيكان باشد يا اينكه طول آن بيشتر از پيكان باشد ديگر نيازی نيست كه به اندازه يك كاپوت از آن جلوتر برويم و فقط تا جايی جلو می رويم كه بتوانيم انتهای اتومبيلی كه مي‌خواهيم پشت سر آن پارك نماييم را در شيشه بزرگ اتومبيل خودمان ببينيم ( مانند مينی بوس و كاميون و وانت و نيسان و ... )

پس بنابراين فاصله عرضی يك دست را بايد از فاصله دور تنظيم كنيم و بهترين رو ش اين است كه از فاصله 20 متری نوك خط برجسته وسط كاپوت اتومبيل خودمان را با محل برخورد آسفالت و لاستيك اتومبيلی كه می خواهيم پشت سر آن پارك نماييم ( لاستيك های سمت چپ به اندازه 50 سانت فاصله بدهيم و كنار آن توقف كنيم .

قسمت اول پارك دوبل
قسمت اول همان انجام كار يك پارك 30 سانت كنار اتومبيل جلويی است و در ضمن بايد به اندازه يك كاپوت جلوتر از اتومبيل بغلی بايستيم.

قسمت دوم پارك دوبل ( فرمان اول )
خوب حالا ما با فاصله عرضی يكدست يا 45-30 سانتيمتر كنار اتومبيلی كه می خواهيم پشت سر آن پارك كنيم توقف كرديم و به اندازه يك كاپوت نيز از آن جلوتر هستيم در ضمن اتومبيل ما در داخل خيابان صاف بوده و فرمان ما نيز صاف است بنابراين از روشن بودن راهنمای سمت را مطمئن شده و با دقت و مراقبت كامل رو به عقب به صورت لاك پشتی حركت می كنيم .

اين سوال مطرح می شود كه چه زمانی فرمان اتومبيل خود را سمت راست بچرخانيم كه بدنه اتومبيل ما با اتومبيل كناری برخورد نكند بهترين و مطمئن ترين لحظه برای چرخاندن فرمان به سمت پارك يا سمت راست ( كه به آن فرمان اول می گوييم ) زمانی است كه ما انتهای اتومبيلی كه می خواهيم پشت سر آن پارك كنيم را در گوشه شيشه مثلثی عقب ( شيشه 3 گوش يا شيشه لچكی ) ببينيم و اين لحظه بهترين موقع برای چرخاندن فرمان اول ( به سمت راست ) می باشد و به ما اطمينان می دهد كه بدنه اتومبيل ما با اتومبيل كناری اصلا برخورد نمی كند و حركت ما هنگام چرخاندن فرمان اول بايد خيلی سريع بوده و به آخر سمت راست برسد. نحوه چرخاندن فرمان اول كه قسمت دوم پارك دوبل ما را تشكيل می دهد در همه روشهايی كه در پارك دوبل انجام می دهيم به همين روش می باشد يعنی استفاده از لچكی عقب مبنای شروع فرمان اول می باشد. بنابراين در قسمت دوم كه فرمان اول را تماما به سمت راست می چرخانيم، نصف اتومبيل ما به صورت دنده عقب وارد محوطه پارك می شود.

نكته مهم : ديدن انتهای اتومبيل كناری تضمين می كند كه با شروع فرمان اول قسمت عقب اتومبيل ما با اتومبيل كناری برخورد نمی كند.

قسمت سوم پارك دوبل ( فرمان دوم )
در مرحله قبل فرمان اول اتومبيل را به قصد داخل كردن انتهای اتومبيل به سمت كنار خيابان يا سمت راست چرخانديم اما بايد بدانيم تا كجا و چه وقت بايد اين مرحله را ادامه دهيم تا اتومبيل ما به جدول برخورد نكند.

پس از آنكه موازات اتومبيل جانبی پارك كرده و با دنده عقب انتهای اتومبيل كناری را در شيشه ی لچكی عقب مشاهده كرديم و تمام فرمان را به سمت راست چرخانديم با همان حركت آهسته لاك پشتی به عقب رفته تا انتهای اتومبیل جانبی را از وسط شیشه جلو(سمت شاگرد) مشاهده کنیم.

اگر به جدول برخورد مي‌كنيد
هنرجويان عزيز در صفحات قبل گفته شد كه اگر شما از كنترل كلاج خوبی برخوردار نباشيد قادر به انجام پارك دوبل صحيح نخواهيد بود چرا كه با آزاد كردن كلاج اضافه با اتومبيل مورب شما شتاب ناگهانی به اتومبيل داده و ديگر فرصت چرخاندن فرمان را نداريد و با يك لحظه چشم به هم زدن اتومبيل شما به جدول برخورد خواهد كرد.

لذا توصيه می شود اگر مشكل پارك دوبل شما برخورد با جدول است در مرحله ی آخر يعنی فرمان دوم برای كنترل شتاب اتومبيل و جلوگيری از پرت شدن اتومبيل به سمت جدول يك مرتبه بين كار ايست نماييد تا اگر سرعت شما بيش از سرعت لاك پشتی كند شود. شما با اين كار فرصت بيشتری برای چرخاندن فرمان دوم به خود می دهيد و امكان برخورد با جدول فوق العاده كم مي‌شود.
    
 اگر از جدول فاصله مي‌گيريد
هنرجويان عزيز اگر شما در اكثر مواقع در زدن پارك دوبل از جدول با فاصله زياد پارك می كنيد دو علت می تواند داشته باشد كه با كمی توجه و دقت حل شدنی است :
يا اينكه شما از ترس افتادن در جوی كنار خيابان نشانه‌ی قدرت تا اندازه لازم نبرده و زودتر از زمان لازم اقدام به برگرداندن فرمان می كنيد. در اين صورت شما بايد با درخواست مربی خود در محل هايی تمرين به پارك دوبل نماييد كه جوی عريض داشته باشد تا ترس شما از انداختن اتومبيل در جوی كنار خيابان بريزد .

يا اينكه در چرخاندن فرمان دوم بسيار تندتر از حد معمول عمل می كنيد. در اين صورت به توضيح زير توجه نماييد : توجه داشته باشيد كه فرمان پرايد وقتی كه از راست كاملا بخواهد به چپ بچرخد فقط 3/5 دور يا نزديك به 4 دور می باشد شما بايد توجه داشته باشيد كه اين 4 دور فرمان را بايد در طول مسير تقسيم كرده و از بسيار سريع چرخاندن فرمان خودداری نماييد. البته نه آنقدر كند كه به جدول برخورد كنيم .

حال كه تا اين مرحله رسيده‌ايد چرا خرابی پارك دوبل خود را در همان آزمون اول اصلاح نمی كنيد و در آزمون مرحله دوم قبول می شويد؟!! آيا حيف نيست با كمی توجه بيشتر هنرجويی كه از تسلط به كلاج خوبی برخوردار است در آزمايش دوم قبول شود؟

در پارك دوبل فقط سه حالت پيش می آيد: - برخورد با جدول . - فاصله استاندارد تا جدول. - فاصله زياد تا جدول


می توانيد با كمی دقت هر دو مورد غير استاندارد فاصله پارك دوبل را به حالت استاندارد يعنی 30 تا 45 سانتی متر تبديل كنيد. چطور ؟

در مرحله آخر پارك دوبل می توانيد از 4 دور فرمان اتومبيل پس از چرخاندن 2 دور يعنی زمانی كه چرخهای اتومبيل حالت مستقيم شد ايست نماييد نه آنقدر طولانی كه موجب اعتراض آزمون گيرنده شود . پس از ايست كردن حالا با يك كارشناسی با تجربه ی خودتان برای 2 دور باقی مانده تصميم تازه بگيريد . اگر حس كرديد كه اتومبيل شما در حالت اول يعنی نزديك به اتومبيل می باشد و امكان برخورد وجود دارد 2 دور باقی مانده ی فرمان را خيلی سريع  انجام داده تا احتمال برخورد با جدول از بين برود .

اگر حس كرديد كه اتومبيل شما در حالت دوم يعنی فاصله ی نرمال استاندارد از جدول قرار گرفته چه بهتر. 2 دور باقيمانده فرمان را همان حالت نرمال و با سرعت نرمال می چرخانيد تا پارك دوبل شما کامل و بی نقض انجام شود و اما اگر حس كرديد كه اتومبيل شما در حالت سوم يعنی فاصله زياد از جدول قرار می گيرد ( نشانه اين است كه قسمتی از اتومبيل شما از اتومبيل جلويی بيرون تر خواهد بود ) می توانيد در اين حالت 2 دور باقيمانده ی فرمان را بسيار كند عمل كرده تا اتومبيل شما با اتومبيل جلويی مقابل هم قرار گيرد .

هنرجويان محترم می توانند در زمان مسلط شدن به پارك دوبل از نقاطی كه در زير دستگيره ی درب عقب قرار دارد استفاده نمايند. خاصيت اين نكته اين است كه هر چه نشانه ی ما از سطح زمين ارتفاع كمتری داشته باشد نتيجه ی بهتری در پارك خواهيم گرفت. بهترين نشانه پايين تر از دستگيره‌ی درب عقب همان زه مشكی رنگ چسبيده به بغل پرايد می باشد . يعنی بايد سر زه کنار پرايد به جوی كنار خيابان رسيده باشد تا فرمان دوم را شروع به چرخاندن نماييم .

 7.JPG8.JPG

 مواردی که افسر در هنگام آزمایش دور یک فرمانه مد نظر قرار می دهد:
1-تسلط به کلاج ، گاز و فرمان
2-حرکت به دنده عقب با دقت و مراقبت و کنترل کامل
3-رعایت فاصله طولی و عرضی مناسب
4-هوشیاری وعکس العمل مناسب نسبت به اعمال سایر رانندگان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: guilandr.ir



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر