موضوعات وبسایت : سوالات آیین نامه اصلی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

جای ترمز و گاز در ماشین اتومات

جای ترمز و گاز در ماشین اتومات

نویسنده : نادر | زمان انتشار : 15 اسفند 1400 ساعت 01:49

جهت درج تبلیغات با قیمت مناسب در این سایت میتوانید به آی دی تلگرام زیر پیام دهید

@AlirezaSepand



در این پست یک مطلب با عنوان جای ترمز و گاز در ماشین اتومات را مطالعه خواهید کرد.

آموزش رانندگیبا ماشین دنده اتوماتیک : امروزه با پیشرفت تکنولوژی و ماشینی شدن زندگی ها، رانندگی در خیابان‌های شلوغ طاقت‌فرساست، مخصوصا اگر مجبور باشید ساعت‌های زیادی را به رانندگی مشغول باشید.در این شرایط اتومبیل دنده‌ای انتخاب مناسبی نیست و بهتر است در فکر خرید یک خودروی اتوماتیک باشید. بالاخص در کلان شهرها، فرض کنید در اتوبان همت در شهر تهران ساعت ها در ترافیک هستید گیبرکس خودروی شما دنده ای است، مدام باید دنده عوض کنید و پاتون روی کلاچ باشه، ولی گیبرکس خودروی شما اتوماتیک باشه با خیال آسوده و بدون استرس از ترافیک لذت ببرید. (شوخی بود)
در این مقاله که توسط وب سایت تست درایو تهیه و تنظیم شده است، انواع حالت گیربکس اتوماتیک را بررسی میکنیم.

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

%D8%AF%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%AA%D9%88%D9%85%D8%A7%D8%AA%DB%8C%DA%A9.jpg
✅آموزش رانندگی با دنده اتوماتیک به همراه تصاویر:

اتومبیل اتوماتیک دارای ۲ پدال ( گاز و ترمز ) میباشد. در قسمت کنسول و محل صفحه دسته دنده دارای علامت هایی با حروف (P – پارک) ، (R – دنده عقب ) ،( N – خلاص ) ، (D – دنده حرکت به جلو ) ، ( M – دنده های دستی می باشد. ( در اکثر خودروهای اتوماتیک مشترک است).

با علائم روی دنده اتومبیل اتوماتیک بیشتر آشنا شویم:
✅P : زمانی که ماشین را روشن میکنید و دنده را روی این حالت میگذارید,ماشین قادر به حرکت نیست حتی اگر گاز بدهید.
✅N : در هنگام روشن ماندن ماشین و قرار دادن دنده در این حالت ماشین بی هیچ تغییری در حالت خود به حرکت خود ادامه میدهد .
✅R : استفاده از این دنده همانند اتومبیل دنده ای برای عقب راندن میباشد.
✅D : در صورت قرار دادن دنده در این حالت و زمانیکه پای خود را از روی ترمز برداریم ماشین به سمت جلو حرکت خواهد کرد.

در بعضی از ماشین های دنده اتوماتیک مخصوصا ماشین های اسپرت گزینه ای روی دنده از طرف کمپانی سازنده خودرو قرار داده شده است برای حالت اسپرت و یا تغییر وضعیت نوع رانندگی (کلاسیک، شهری، اسپرت).

شماره های ۱ و ۲ و ۳ در روی دنده ها: زمانی که نیاز به قدرت بیشتر از موتور ماشین داشته باشید شماره دنده را عوض میکنید.

روشن شدن ماشین: دنده را روی D قرار داده و پای خود را روی پدال ترمز نگه دارید سپس استارت بزنید . برای تغییر دنده اتومبیل با زدن دکمه کنار دنده آن را آزاد کرده و میتوانید آن را به راحتی تغییر بدهید.

در نظر داشته باشید در همه ماشین های دنده اتوماتیک دکمه کنار دنده وجود ندارد، در این نوع خودروها نیازی به فشار دادن دکمه نیست در واقع قرار دادن دکمه کنار دسته دنده برای امنیت بیشتر است، این بدان معنی نیست که خودروهای دنده اتوماتیک فاقد دکمه کنار دسته دنده امنیت ندارند.

%D8%A2%D8%B4%D9%86%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D9%85%D8%A7%D8%B4%DB%8C%D9%86-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%AA%D9%88%D9%85%D8%A7%D8%AA%DB%8C%DA%A9.png

نکته: دوستان زیاد درباره دکمه کنار دنده اتوماتیک سوال می پرسند: در جواب باید بگوییم این دکمه در واقع برای ایمنی بیشتر و به منظور تعویض ناگهانی دنده خودرو توسط خودروساز تعبیه شده است. تا زمانی که دکمه به طرف داخل فشار داده نشود به هیچ عنوان دنده از وضیعتی که در آن قرار دارد به وضیعت دیگری نخواهد رفت، پس بنابراین برای تغییر حالت دنده اتوماتیک ابتدا باید دکمه را به طرف داخل فشار دهید. توجه داشته باشید دکمه دنده اتوماتیک در همه خودروهای دنده اتوماتیک تعبیه نشده است.

✅مقدمات برای حرکت ماشین دنده اتوماتیک:

%D8%AF%DA%A9%D9%85%D9%87-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%AA%D9%88%D9%85%D8%A7%D8%AA%DB%8C%DA%A9.jpg
زمانی که پای خود را از روی ترمز برمیداریم ماشین به آرامی شروع به حرکت خواهد کرد و برای حرکت با سرعت بیشتر پای خود را بیشتر روی گاز فشار دهید.برای جاده های معمولی دنده را روی D قرار دهید و دیگر نیازی به قرار دادن دنده به وضیعت دستی ندارید تا سرعت بیشتر از حد مجاز نداشته باشید.

توجه داشته باشید گیربکس ماشین های دنده اتوماتیک فوق العاده حساس هستند و از رانندگی هیجانی بپرهیزید، و هیچ وقت گیربکس ماشین را تحت فشار قرار ندهید، برای سلامتی و طول عمر بالای گیبرکس ماشین دنده اتوماتیک هر چند ماه یکبار روغن گیربکس بازبینی شود. نوع روغن گیربکس را حتما از نمایندگی سوال کنید.

%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%AA%D9%88%D9%85%D8%A7%D8%AA%DB%8C%DA%A9.pngپارک کردن ماشین . با ترمز ماشین را به حالت ایست کامل برسانید. سپس دنده را در روی P به معنی پارک است قرار داده و ماشین را خاموش کنید.

توصیه دیگر اینکه هرگز به بهانه شتاب اولیه بیشتر، در زمان گاز دادن حالت (Drive) را انتخاب نکنید. نگه داشتن پدال گاز در وضعیت خلاص و سپس انتخاب D برای راه افتادن می‌تواند خسارت و آسیب جبران‌ناپذیری به گیربکس اتوماتیک خودروی شما وارد می‌کند. اما توصیه دیگر اینکه قبل از توقف کامل خودرو، حالت P (پارک) را درگیر نکنید.

✅یدک کشیدن بارهای سنگین در اتومبیل‌های اتوماتیک:

برای یدک کشیدن بارهای سنگین از دنده های کمکی استفاده نکنید احتمال دارد گیربکس آسیب ببیند. لذا زمانی که تغییر زیادی در این وزن ایجاد می شود تاثیرات مخربی روی گیربکس خواهد داشت. به کارگیری دنده های کمکی در چنین مواردی این اطمینان را به وجود می آورد که مجموعه جعبه دنده برای حمل بار از دور موتورهای بالاتر استفاده میکند.

حتما مراقب باشید وزن خودرویی که یدک می کشید بیش از اندازه و تحمل خودروی شما نباشد، گیربکس خودروی دنده اتوماتیک فوق العاده حساس است، و در چنین شرایطی آسیب جدیی می بیند، طول عمر گیربکس خودروی شما بستگی به نوع رانندگی و مراقبت شما دارد.

✅بالا رفتن از سربالایی تند:
گیربکس اتوماتیک خودرو هنگام بالا رفتن از سربالایی و پرشیب یکی تپه با مسیرهای کوهستانی سخت، در وضعیتی مشابه و یدک کشیدن بارهای سنگین قرا می گیرد. پس زمانی که در حال بالا رفتن از یک سربالایی دشوار هستید حتما از دنده کمک گیربکس استفاده کنید. ( حالت دستی)

✅پایین آمدن از یک سراشیبی :
یکی از شیوه هایی که برخی از آن اطلاعی ندارند، استفاده از دنده های کمکی در پایین آمدن از سراشیبی های تند است. انجام این کار باعث صرفه جویی در استفاده از سیستم ترمز و طولانی تردن عمر لنت ها می شود. ترمز گرفتن در حین پایین آمدن از سراشیبی ها می تواند منجر به گرم شدن بیش از حد آنها و بعضا از دست دادن توان توقف توسط ترمز ها شود. البته هنوز هم در چنین وضعیتی شما به نیروی ترمز احتیاج خواهید داشت ولی اینگونه، در بخش عمده ای از طول سفر از استفاده از آن خودداری می کنید.

به هیچ عنوان در سراشیبی ها اجازه ندهید ماشین دور بگیرد چراکه کنترل ماشین در این حالت بسیار سخت و دشوار است، حتما سعی کنی در سراشیبی ها دنده را در وضعیت دستی قرار داده و دنده ماشین را روی ۲ قرار دهید و با سرعت تعیین شده مسیر را طی نمایید.

✅مقدمات برای دنده عقب: اول از همه ماشین باید کاملا ایستاده باشد سپس دنده را روی R قرار داده و آرام آرام پای خود را از روی ترمز برداشته و روی گاز گذاشته و فشار دهید.

برای استفاده از N روی دنده : زمانی میتوانید از این دنده استفاده کنید که ماشین در حال حرکت نمیباشد و برای مدت کوتاهی پارک کردید.در حالت رانندگی به هیچ وجه روی این حالت دنده را قرار ندهید .
راهنمایی استفاده از دنده های سنگین: زمانیکه نیاز به قدرت بیشتری در ماشین خود دارید میتوانید از این دنده ها استفاده نمایید.
این دنده ها معکوس عمل کرده یعنی با افزایش شماره قدرت ماشین را کم میکند.برای عوض کردن دنده بین دنده های سنگین و D نیازی به ایستادن نمی باشد .

نکاتی خیلی خیلی مهم: برای سهولت و افزایش امنیت در رانندگی : از پای راست خود برای ترمز گرفتن و گاز دادن استفاده نمایید.همیشه بعد از ایست اتومبیل آن را در دنده P قرار دهید، در غیر اینصورت باعث آسیب جدی به گیربکس خواهید شد.

عزیزانی که خودروی دنده دستی دارند و به تازگی ماشین دنده اتوماتیک خریداری نمودند، به این نکته توجه کنن که در ماشین دنده دستی سه تا پدال قرار دارد ولی در ماشین دنده اتوماتیک دو تا حتما حتما قبلا از رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک چند بار تمرین کنید که ناخودآگاه پدال ترمز ماشین دنده اتوماتیک را با کلاج اشتباه نگیرید.

پنج مورد ممنوعه در خودرو‌های اتوماتیک را بیشتر بشناسیم!

به همان میزان که گیربکس‌های اتوماتیک راحتی و آسایش خوبی برای راننده‌ها فراهم می‌کنند، نیاز به مراقبت و نگهداری بیشتری نیز هستند و در قبال تعمیرات، هزینه‌های سنگین تری نسبت به گیربکس‌های دستی می‌تراشند.

سال ۱۹۴۰ گیربکس اتوماتیک برای اولین بار توسط شرکت الدزمبیل بر روی اتومبیل قرار گرفت . در آن زمان که تراکم خودرو ها بسیار کم بود، این آپشن صرفا یک امکان تجملاتی به حساب میامد. اما رفته رفته با افزایش تعداد خودرو ها در دنیا، گیربکس اتوماتیک طرفدار پیدا کرد و هم اکنون خرید خودرو ی شهری اتوماتیک برای بیشتر مردم اولویت به شمار می رود.. اما به همان میزان که گیربکس های اتوماتیک راحتی و آسایش بیشتر برای راننده ها فراهم می کنند، نیاز به مراقبت و نگهداری بیشتری نیز هستند و در قبال تعمیرات، هزینه های سنگین تری نسبت به گیربکس های دستی می تراشند. در این اینجا به ۵ عملی اشاره کردیم که باید از انجام آنها اجتناب کرد تا عمر گیربکس اتوماتیک اتومبیل ما افزایش پیدا کند.

مورد ۱: خلاص گیربکس در حین حرکت

این کار علاوه بر کاهش کنترل شما بر روی خودرو، باعث فشار مضاعف به شیر برقی های گیربکس خواهد شد. برای مثال جعبه دنده ی خودروی ۲۰۶ تیپ ۶ با کد AL4 که از ساده ترین گیربکس های اتوماتیک به شمار می رود، ۸ عدد شیر برقی دارد که ۲ تای آن در معرض خرابی است. قیمت هر عدد شیربرقی این خودرو حدود ۱۰۰ هزار تومان است. این عدد که بدون در نظر گرفتن اجرت تعویض این قطعه اعلام شده، برای جعبه دنده های به روزتر در خودرو های جدید چندین برابر خواهد بود.

مورد ۲: استفاده از حالت خلاص ( N یا Neutal ) برای لانچ کردن

شاید عبارت لانچ را شنیده باشید. اصطلاحا به حرکت خودرو از حالت سکون با حداکثر گشتاور و حداقل هرزگزدی را لانچ می گویند. این عمل در خودرو های دنده ای با بالا بردن دور موتور و رها کردن ناگهانی کلاچ میسر می شود. اما دیده شده که بعضی افراد لانچ کردن با خودرو های گیربکس اتوماتیک را مشابه خودرو های دنده ای می دانند. دنده را در حالت N یا خلاص گذاشته، دور موتور را بالا می برند و دنده را در حالت ِ Dیا Drive قرار می دهند . در واقع باید گفت این حرکت آسیب جدی به گیربکس های اتوماتیک وارد خواهد کرد و امکان ایجاد هزینه های میلیونی برای صاحب خودرو وجود دارد. به طور کل گیربکس های اتوماتیک برای خودرو های شهری جهت آرامش و سهولت در رانندگی و مصرف سوخت پایین طراحی می شوند و مناسب برای شتاب گیری های ناگهانی و رانندگی پر فشار نیستند. در خودرو های اسپرت که از جعبه دنده‌ی اتوماتیک استفاده می کنند از آپشنی به نام لانچ کنترل بهره می برند که امکان لانچ کردن بدون فشار مضاعف را جهت شتابگیری های ناگهانی به راننده خواهند داد.

مورد ۳: تعویض حالت دنده در حین حرکت

در هر زمان که مجبور هستید به طور متوالی حرکت به عقب و جلو داشته باشید، همانند دور زدن در خیابان های کم عرضه یا پارک کردن در جای پارک کوچک، سعی کنید ابتدا کامل توقف کنید و بعد دنده را از حالت D به R یا برعکس تغییر وضعیت دهید. تغییر حالت دنده در بین حین حرکت به گیربک فشار وارد می کند. نکته: قرار دادن گیربکس از حالت D به حالت دستی ( تیپ ترونیک) یا مود های پیشفرض گیربکس مانند حالت اسپورت/برفی مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

مورد ۴: خلاص کردن برای توقف های کوتاه

سعی کنید در ترافیک و چراغ قرمز هایی که توقف خودرو کمتر از ۲ دقیقه است، گیربکس را خلاص نکنید. زمانی که گیربکس در حالت D قرار دارد و شما توقف می کنید، گیربکس در دنده ۱ می ماند و تنها درگیری موتور و گیربکس، جریان های گردابی روغن هیدرولیک داخل توربین است که به دلیل دور پایین موتور، بسیار ناچیز است. در صورتی که خلاص کردن گیربکس و قرار دادن دوباره‌ی آن در حالت D، مجموعه‌ی کلاچ ها، سوپاپ ها و شیر های برقی را درگیر می کند که استهلاک آن به مراتب بیشتر است.

مورد ۵: توقف کامل با دنده P

برای توقف کامل ( پارک کردن ) ابتدا ایست کامل کنید، سپس دنده را در حالت N قرار داده، ترمز دستی را بکشید و پایتان را از روی ترمز بردارید تا وزن خودرو بر روی چرخ های عقب بیفتد. سپس دنده را در حالت P یا Park بگذارید. در غیر این صورت فشار وزن خودرو بر روی گیربکس خواهد افتاد که برای جعبه دنده های اتوماتیک مضر است.

فیلم آموزشی آشنایی با ماشین دنده اتومات

به سوالات آیین نامه تست درایو چند ستاره می دهید؟

[امتیاز از مجموع: 1181 Average: 3.2]

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: test-drive.ir



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر