موضوعات وبسایت : سوالات آیین نامه اصلی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

اشتباهات ازمون عملی رانندگی

اشتباهات ازمون عملی رانندگی

نویسنده : محمد پارسایی | زمان انتشار : 13 مهر 1400 ساعت 16:53

۱۰  مورد از اشتباهات رایج آزمون عملی رانندگی

بسیاری از هنرجویان از روز امتحان عملی هراس دارند. دسته دیگری هم هستند که آنقدر اعتماد به نفس دارند و به تسلط خود ایمان دارند که روز آزمون با دست کم گرفتن دستورالعمل‌های مهم به سادگی آزمون را رد می‌شوند.

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

به یاد داشته باشید، اشتباهات آزمون عملی تنها به دلیل عدم تسلط شما ایجاد نمی‌شود. اتفاقا اشتباهات آزمون عملی بیش‌تر مواردی است که زیاد به چشم نمی‌آید. سال‌ها تحربه افسران نشان می‌دهد که هنرجویان ۱۰ اشتباه رایج را هنگام آزمون انجام می‌دهند که احتمالا باعث می‌شود نتوانند آزمون عملی را با موفقیت پشت سر بگذارند.

خطای اول می‌توانند خطای آخر باشد

شاید اندکی بی دقتی از نظر افسر قابل چشم پوشی باشد اما به هیچ عنوان اشتباهات خطرساز بخشودنی نیست. یکی از اشتباهات آزمون عملی رانندگی  که باید به هیچ عنوان ایجاد نشود، شرایطی است که به ماشین خود یا ماشین دیگری ضربه وارد شود یا در شرایط ایجاد تصادف قرار گیرید.

افسر شاید کسی را که زیاد تمیز پارک نکرده قبول کند اما بدون شک از کسی که به آینه ماشین صدمه زده یا به بدنه خدشه وارد کرده یا محکم به جدول برخورد کرده قطعا رد می‌کند. برای جلوگیری از ایجاد شرایط خطرساز دو راه پیش پای شماست.

۱- شرایط خطر را بشناسید و با تمرین در حین آموزش از بروز آن جلوگیری کنید

مربی شما در حین آموزش به شرایطی که ممکن است دردسرساز باشد اشاره خواهد کرد. اشتباهات آزمون عملی رانندگی را پیش از ازمون در جلسات تمرینی مرور کنید. تسلط بر شرایط پر فشار در آینده نیز به دردتان می‌خورد.

بنابراین شرایط پر خطر را بشناسید و با تمرین و تسلط خود را برای کنترل بر اوضاع افزایش دهید.

۲- با سرعت بالا به دنبال نشان دادن مهارت خود نباشید!

این اشتباه رایج افراد حرفه‌ای‌تر است. سریع پارک می‌کنند، سریع دور می‌زنند و تغییر وضعیت‌های شتاب زده انجام میدهند. به جای آنکه سعی کنید مهارت خود را با سرعت بالا نشان دهید، دقت و آرامش را در رانندگی به رخ بکشید.

عجله و شتاب زدگی عامل ایجاد شرایط خطر ساز است و از آن دسته اشتباهات آزمون عملی رانندگی است که افراد حرفه‌ای‌تر را درگیر می‌کند.

Practical-driving-test-mistakes.jpg

خطای دوم بی توجهی به دستورالعمل‌ها

همه آنچه باید انجام دهید در چک لیست افسر موجود است. کمربند، تنظیم صندلی، تنظیم آینه، خواباندن ترمز دستی و … تمامی کارهایی که شاید به نظرتان زیاد هم مهم نباشد از نظر افسر مهم است. در هنگام پارک ماشین نیز طبق اصول عمل کنید و دستورالعمل‌های مربوط به پارک ماشین را رعایت کنید.

خطای سوم فراموشی راهنما

افسر به شدت به راهنما حساس است. قرار است راه بیوفتید، قرار است بپیچید، قرار است باایستید، پارک کنید، دور بزنید، تغییر لاین بدهید و در تمامی شرایطی که ضروری است از راهنما استفاده کنید. استفاده از راهنما را از روزهای اول تمرین رانندگی عادت خود کنید. همیشه برای هر تغییر وضعیتی راهنما بزنید. به مرور ناخودآگاه این کار را خواهید کرد و بار روحی استفاده از راهنما کم خواهد شد زیرا به عادت این کار را می‌کنید.

خطای چهارم – صدای دنده را در نیاورید

زمانی که قرار است دنده عوض کنید کلاچ را تا ته فشار دهید. اگر در کار با کلاچ دقت لازم را به خرج ندهید صدای ناهنجاری از دنده شنید می‌شود. احتمالا با این کار افسر اصلا از شما راضی نخواهد بود. ابتدای آزمون کمی با کلاچ بازی کنید تا جای درست آن‌را پیدا کنید.

خطای پنجم – خاموش نکنید

حواستان باشد که خاموش نکنید. برای جلوگیری از خاموش‌کردن باید آرام کلاچ را بالا بیاورید و کمی گاز دهید. خاموش کردن هنگام دور دو فرمان و پارک بیش‌تر اتفاق می‌افتد که نشان دهنده عدم تسلط شما بر امورد است. سعی کنید پیش از آزمون هر بار که خاموش می‌کنید علت آنرا جستجو کنید و اجازه ندهید این اتفاق در آزمون تکرار شود. امکان دارد که شما ماشین را خاموش کنید اما افسر شما را رد نکند. مهم است که پس از یکبار اشتباه بتوانید ذهن خود را جمع کنید تا با اعتماد به نفس ادامه آزمون را پیگیری کنید.

خطای ششم –  حرکات ناهنجار ماشین

ترمز ناگهانی و شدید و اصطلاحا لقمه لقمه گاز دادن و دنده نادرست باعث می‌شود که سرنشین احساس راحتی نکند. سعی کنید سواری نرم بدهید. ترمز را محکم فشار ندهید. به شدت گاز ندهید. از نظر افسر راننده‌ای حرفه‌ای است که طوری رانندگی کند که حواس سرنشین به شیوه رانندگی او نباشد.

اشتباهات خطرناک در ازمون رانندگی

%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D9%87%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D9%88%D9%84-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%A7%D9%86%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C.jpg

خطای هفتم –  در دام افسر نیوفتید

افسر از شما می‌خواهد باایستید، دور بزنید، سرعت را بالا ببرید، چراغ را عبور کنید یا هر کار دیگری باید حواستان باشد که در حال آزمون دادن هستید و افسر به دنبال پیدا کردن ایرادات شماست. افسر منطقه را به خوبی می‌شناسد و جاهایی به شما می‌گوید که باایستید که ممکن است توقف ممنوع باشد یا روبروی درب پارکینگ باشد. پس حواستان را جمع کنید که افسر در حال امتحان کردن شماست. باید پس از آنکه از شما خواست باایستید بگویید که این منطقه توقف ممنوع است و یا …

خطای هشتم عجله در پارک خودرو

احتمال خیلی زیادی وجود دارد که افسر از شما بخواهد پارک کنید. اصلا عجله نکنید. سریع پارک کردن اصلن مهم نیست، دقت و تمرکز در هنگام پارک ماشین مهم است. بنابراین سعی کنید بی عجله پارک کنید. دستپاچه نباشید و با سرعت خیلی کم و با دقت پارک کنید.

خطای نهم عدم توجه به بازه سرعت

حواستان باشد که در لاین تند رو با سرعت پایین نباشید. سعی کنید در هنگام تغییر لاین با آینه‌ها خوب کار کنید و بر شرایط تسلط داشته باشید. سرعت را بر اساس جایی که هستید تنظیم کنید. سرعت بالا در منطقه مسکونی می‌تواند باعث رد شدن شما شود. قوانین و آیین نامه‌ها را بررسی کنید.

خطای دهم بی خوابی

بی خوابی شرایطی به وجود می‌آورد که باعث کاهش راندمان مغز برای برقراری ارتباط با عضلات می‌شود. بی خوابی شما را کند می‌کند، تمرکز شما را می‌گیرید، استرس شما را بالا می‌برد و تسلط شما را کاهش می‌دهد.

آموزش رانندگی

منبع : تست درایوینگ – نمونه سوالات آیین نامه رانندگی

مطالب مرتبط :

سوالات آیین نامه اصلی

سوالات آیین نامه مقدماتی

تجربیات امتحان شهری رانندگی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: testdriving.ir



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر