موضوعات وبسایت : سوالات آیین نامه اصلی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

سطح روغن موتور را با چه وسیله ای میتوان کنترل کرد

نویسنده : نازنین رحمانی | زمان انتشار : 07 اسفند 1399 ساعت 14:08

جهت درج تبلیغات با قیمت مناسب در این سایت میتوانید به آی دی تلگرام زیر پیام دهید

@AlirezaSepand



در این پست یک مطلب با عنوان سطح روغن موتور را با چه وسیله ای میتوان کنترل کرد را مطالعه خواهید کرد.

بررسی سطح روغن موتور یکی از بیشترین موارد است گونه های ساده تعمیر و نگهداری روزانه ماشین ، که باید بتواند به طور مستقل توسط هر راننده ، صرف نظر از سن و تجربه رانندگی انجام شود. بسیاری از مردم فکر می کنند که بررسی سطح روغن موتور فقط پس از طی مسافت خاص لازم است ، با این حال ، تولیدکنندگان خودرو تأکید می کنند که چک باید حداقل چندین بار در ماه انجام شود

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

تعمیر و نگهداری به موقع و تعویض روغن نه تنها به سرعت شناسایی می شود بلکه از آسیب جدی موتور نیز جلوگیری می کند.

استانداردها

روغن موجود در موتور باید به همان میزانی باشد که در دستورالعمل عملکرد خودرو نشان داده شده است

بلافاصله باید توجه داشت که روغن موتور مانند هر موتور دیگر مایع فنی، ماشین باید به همان اندازه باشد که در کتابچه راهنمای هر ماشین مشخص شده است - نه بیشتر و نه کمتر. بی توجهی به این قانون می تواند باعث کار نادرست موتور و همچنین خرابی سریعتر شود ، که با هزینه های اضافی مواد همراه است.

لازم است سطح روغن موتور را در موارد زیر بررسی کنید:

  1. در مقدار مشخصی از مسافت پیموده شده وسیله نقلیه ، که می توانید در دستورالعمل های آن پیدا کنید عملیات فنی وسیله نقلیه. معمولاً ارزش بررسی در این حالت حداقل هر 1.5-2.5 هزار کیلومتر است.
  2. پس از یک دوره زمانی خاص - به عنوان مثال ، هفته ای یک بار. به شما این امکان را می دهد تا نشت از طریق سیستم های مختلف وسیله نقلیه را به سرعت شناسایی کنید.
  3. قبل از اینکه به یک سفر طولانی بروید.
  4. کارشناسان همچنین توصیه می کنند روغن موتور را پس از خرید خودروی دست دوم و یا بعد از مدت ها خرابی بررسی کنید.
  5. وقتی سطح مایع خنک کننده به شدت پایین می آید.
  6. وقتی پس از توقف ماشین ، قطرات یا گودال ها روی آسفالت ظاهر می شوند.

به طور جداگانه ، لازم به ذکر است که فرکانس کنترل سطح مایع روغن باید به نسبت مستقیم سن خودرو افزایش یابد.

با دستان خود چک کنید

برای اینکه خودتان سطح روغن را بررسی کنید ، اولین قدم این است که قبل از اینکه دستگاه را روی یک سطح افقی مسطح قرار دهید ، کمی موتور را گرم کنید ، این به شما امکان می دهد اندازه گیری دقیق تری داشته باشید.

نحوه بررسی سطح روغن در موتور: فیلم

بعد از گرم شدن موتور ، باید آن را خاموش کنید و بعد از 5-10 دقیقه می توانید شروع به بررسی کنید.

برای بررسی ، باید استفاده کنید کاوشگر ویژه... ما خلال را بیرون می کشیم ، آن را از روغن قدیمی پاک می کنیم و دوباره وارد سوراخ مربوطه می کنیم. پس از چند ثانیه ، آن را دوباره بیرون آورده و ارزیابی بصری از مقدار مایع فنی را انجام می دهیم. در حالت ایده آل ، سطح باید بین دو درجه "حداقل" و "حداکثر" باشد. بنابراین ، بدون در نظر گرفتن تعداد سیلندرها و سوخت مصرفی (بنزین ، گازوئیل) می توانید کاملاً هر موتور را بررسی کنید.

سنسور

راننده علاوه بر استفاده از dipstick ، \u200b\u200bروش دیگری برای نظارت بر سطح روغن در موتور دارد - یک سنسور روغن ، که با این وجود ، بررسی بصری را با یک dipstick لغو نمی کند ، بلکه فقط آن را تکمیل می کند.

سنسور سطح روغن موتور روی داشبورد قرار دارد داشبورد ماشین

صاحب خودرو با کمک سنسور توانایی نظارت بر میزان روغن موتور هنگام رانندگی را دارد. این سنسور بر روی صفحه داشبورد قرار دارد و اگر راننده متوجه شد که تصویر با آیکون آن روشن است ، باید سریعاً حرکت را متوقف کرده و سطح روغن را با استفاده از قطره چک کنید.

دستگاه یک سوئیچ نی با یک تماس باز است. هنگامی که تماس کاملا در مایع غوطه ور می شود ، نماد دارای "روغن زنی" روشن نمی شود ، بلکه فقط سطح آن است مایع روان کننده می افتد ، مخاطبین بسته می شوند و نماد شروع به روشن شدن می کند.

متأسفانه ، سنسور ، مانند هر سیستم اتومبیل دیگر ، ممکن است خراب شود ، که با هشدارهای دروغین نشانگر یا برعکس ، عدم کارایی آن ثابت می شود. در این حالت ، لازم است سنسور تعویض شود ، حتی یک مالک اتومبیل تازه کار از عهده آن برمی آید. این نیاز به موارد زیر دارد:

  • سیم های تامین کننده سنسور را جدا کنید.
  • سنسور را با یک کلید مخصوص باز کنید.
  • در جای خود قرار داده است سنسور جدیدقبلاً حلقه های آب بندی جدیدی روی آن نصب کرده اید.
  • سیم ها را بهم وصل کنید.

پس از تعویض سنسور ، باید عملکرد آن را بررسی کنید ، زیرا سنسورها ممکن است معیوب باشند.

سطح بالاتر از حداکثر علامت

اگر در هنگام بررسی مقدار مخلوط روان کننده در موتور ، معلوم شد که بالاتر از حداکثر علامت مجاز است ، این فقط یک چیز را نشان می دهد - هنگام افزودن روغن ، راننده بیش از مقدار مورد نیاز را پر می کند. برای حل این مشکل ، فقط باید مقدار اضافی را تخلیه کنید ، که می تواند با یک سرنگ معمولی یا از طریق یک شیر تخلیه مخصوص انجام شود.

سطح روغن دو برابر

اگر یک و نیم تا دو برابر از سطح مخلوط روغن بیشتر شود ، این نشان می دهد که همراه با روغن یک خنک کننده یا سوخت نیز وجود دارد. دلایل این ممکن است:

آسیب در واشر سرسیلندر، که اغلب در موتورهای فرسوده رخ می دهد ، و همچنین موتورهایی که در حد توانایی خود استفاده شده اند.

  1. مستقیماً روی سر سیلندر ترک می خورد (سرسیلندر).
  2. خرابی پمپ بنزین - به دلیل استفاده از سوخت بی کیفیت می تواند رخ دهد.
  3. تنظیمات اشتباه کاربراتور یا خرابی نازل های انژکتور ، که در حالت اول با تنظیم منظم کاربراتور حل می شود ، و در مورد دوم - با تمیز کردن و جایگزینی نازل ها.

توجه به این نکته مهم است که اگر سطح دو برابر مخلوط روغن وجود دارد ، از آن استفاده کنید وسیله نقلیه کاملاً ممنوع.

روغن کم یا کم

این رسم است که متخصصان خودرو دو دلیل اصلی کمبود یا کمبود روغن در موتور را ذکر می کنند - کاهش فشار سیستم روغن خودرو و ضایعات. باید تأکید کرد که وجود مقدار کمی زباله مجاز است ، اما اگر مقدار آن بیش از همه هنجارهای مجاز باشد ، لازم است در مورد تشخیص و تعمیر موتور فکر کنیم.

اگر دلیل پایین بودن سطح آن کاهش فشار سیستم روغن (نشت) است ، ارزش بررسی دقیق موتور از هر طرف را دارد تا محل نشت را مشخص کنید.

غالباً ، روغن از طریق اتصالات شیلنگ ، مهر و موم های روغن یا اسپیسرها عبور می کند ، اما همچنین اتفاق می افتد که شناسایی مکان "خرابی" به سادگی غیرممکن است. در این حالت ، مالک خودرو باید در اسرع وقت به نزدیکترین ایستگاه خدمات مراجعه کند.

نحوه افزودن صحیح روغن

برای افزودن روغن به موتور ، باید قوانین خاصی رعایت شود

برای افزودن صحیح روغن به موتور ، چندین قانون اساسی باید رعایت شود:

  1. فقط از مارک توصیه شده توسط سازنده خودرو استفاده کنید.
  2. هنگام پر کردن مجدد ، مخلوط کردن انواع مختلف بسیار ناامید کننده است. این کار فقط در موارد اضطراری قابل انجام است - به عنوان مثال در جاده ها ، وقتی مالک اتومبیل فرصتی برای یافتن مارک مورد نیاز خود ندارد.
  3. ارزش دارد کمی پر شود ، تا از حداکثر سطح مجاز آن فراتر نرود. پس از افزودن کمی مایع ، پس از چند دقیقه ارزش بررسی سطح آن را با یک قطره چسب دارید و در صورت لزوم ، عمل را دوباره تکرار کنید.
  4. پر کردن با موتور گرم ترجیح داده می شود. برای این کار باید موتور را روشن کنید و بعد از مدتی بگذارید 5-10 دقیقه خنک شود.

بررسی مرتب سطح روغن یکی از ساده ترین و در عین حال فوق العاده مهم است. نگهداری اتومبیل ، به لطف آن می توانید به موقع متوجه شوید و همچنین از خرابی جدی موتور جلوگیری کنید ، که نه تنها می تواند شما را از هزینه های اضافی نجات دهد ، بلکه باعث افزایش عمر موتور می شود.

برای اینکه ماشین ها بدون مشکل و بدون خرابی کار کنند ، لازم است. متاسفانه دارندگان اتومبیل به دلیل کمبود دانش و تجربه نمی توانند کارهای برنامه ریزی شده بسیاری را به تنهایی انجام دهند. خوشبختانه نگهداری معمولنیاز به کمک واجد شرایط لازم نیست که اغلب انجام شود. اما تعدادی چک برنامه ریزی شده و کار وجود دارد که هر راننده می تواند به تنهایی انجام دهد. ساده ترین کار این است که اتومبیل خود را به طور منظم در شرایط مناسب نگه دارید.

در اینجا مایعات موجود در اتومبیل وجود دارد که باید بررسی کنید تا همه سیستم های ماشین بدون خرابی و خرابی کار کنند.

بیشتر بررسی مایعات در ماشین به مهارت و دانش خاصی احتیاج ندارد. پس از همه ، بالا بردن هود برای بررسی مایعات لازم دشوار نیست. با انجام چک های منظم و تعویض های برنامه ریزی شده مایعات مختلفشما وسیله نقلیه خود را در شرایط مناسب نگه دارید و از خرابی های سنگین جلوگیری کنید.

بعلاوه جایگزینی خود مایعات موجود در اتومبیل به شما این امکان را می دهد که از برخورد ناعادلانه در خدمات اتومبیل ، جایی که ما اغلب مجبور به تعویض مایعات مختلف هستیم ، حتی اگر این کار ضروری نباشد ، اجتناب کرده و از روشهای مختلف فریب استفاده کنیم.

همه آنچه شما نیاز دارید خود چک کنید و جایگزینی جایی است که باید جستجو کرد و به دنبال چه چیزی است. احتمالاً بارها شنیده اید که برای عملکرد صحیح موتور باید مرتباً سطح روغن کنترل شود. بیایید نگاهی دقیق به معنی این بیاندازیم.

بخاطر داشته باشید که هر مدل و مدل در طراحی متفاوت است و بنابراین مکان نشانگر روغن ("dipstick") متفاوت است ، بنابراین ما باید به عنوان یک دستورالعمل جهانی در نظر گرفته شود که می توانید کمی متناسب با خودرو خود تغییر دهید.

روغن موتور

به احتمال زیاد اولین چیزی که در مورد اولین اتومبیل خود آموخته اید این است که باید سطح روغن موتور را بررسی کرده و به صورت دوره ای آن را تغییر دهید. این کار باید در اکثر وسایل نقلیه ای انجام شود که در آنها معمولاً می توان سطح مایعات را بررسی کرد.

در اکثر اتومبیل ها ، برای بررسی سطح روغن ، باید موتور را خاموش ، کاپوت را باز کنید ، قطره روغن را پیدا کنید ، که باید بیرون کشیده و پاک شود. پس از آن ، لازم است که میله تمیز را برای مدت کوتاهی وارد بلوک موتور کرده و پس از مشاهده سطح روغن ، دوباره آن را بیرون بکشید. اگر سطح روغن با حداقل مقدار مجاز مطابقت ندارد ، لازم است روغن موتور به آن اضافه شود سطح طبیعی... به یاد داشته باشید که هرچه ماشین قدیمی تر باشد ، بیشتر اوقات شما باید روغن اضافه کنید. اگر اتومبیل مقدار زیادی روغن می سوزاند ، لازم است برای تشخیص موتور با تعمیرگاه خودرو تماس بگیرید.

چند بار باید روغن موتور بررسی شود: روزگاری ، تولیدکنندگان اتومبیل توصیه می کنند هر بار که در یک پمپ بنزین سوخت می گیرید ، سطح روغن موتور را بررسی کنید. این روزها در اتومبیل های مدرن ، چنین بررسی های مکرر ضروری نیست. کافی است ماهی یک بار بررسی کنید.

چند بار نیاز به تعویض روغن موتور دارید: این بستگی به خودروساز ، سبک رانندگی ، شرایط آب و هوایی عملکرد خودرو ، سال ساخت خودرو و موارد دیگر دارد. شخصی ادعا می کند که روغن باید هر 5000 کیلومتر یا هر 6 ماه تعویض شود. برعکس ، شخصی معتقد است که هر 15000-20،000 کیلومتر مورد نیاز است. برای اینکه بفهمید دقیقاً چند وقت یکبار تعویض روغن لازم است ، باید به دفترچه راهنمای خودرو (یا به دفترچه خدمات) مراجعه کنید ، جایی که سازنده فرکانس تعویض روغن را توصیه می کند.

روغن گیربکس

جعبه دنده شما کار پیچیده ای در انتقال گشتاور موتور به محرک چرخ انجام می دهد. با تشکر از او ، ماشین آرام و سریع شتاب می گیرد. در بسیاری از وسایل نقلیه ، می توانید روغن گیربکس را به همان روشی که روغن موتور را چک می کنید ، بررسی کنید. تفاوت بررسی روغن در گیربکس و بررسی روغن موتور در این است که موتور باید روشن باشد.

بر خلاف روغن موتور ، روغن انتقال داخل یک سیستم بسته است ، بنابراین سطح روغن در جعبه نمی تواند کم باشد.

اگر سطح روغن در جعبه دنده کم است ، بدون افزودن روغن به جعبه ، با یک ماشین مخصوص اتومبیل تماس بگیرید تا فشرده سازی جعبه و نشت روغن را تشخیص دهد. در هنگام بررسی روغن در جعبه ، رنگ مایع ، ویسکوزیته و بو بررسی می شود.

روغن داخل جعبه باید قرمز باشد و هیچ بوی سوخته ای نداشته باشد. اگر مایع داشته باشد رنگ قهوه ای و بوی سوزش می دهد ، پس باید روغن داخل جعبه را عوض کنید.

چند بار باید روغن موجود در جعبه بررسی شود: ماهانه

چند بار نیاز به تعویض روغن داخل جعبه دارید: این به نوع ، ساخت و مدل بستگی دارد. همچنین ، فرکانس تعویض به نوع انتقال بستگی دارد. اما ، به عنوان یک قاعده ، در بیشتر اتومبیل ها ، فاصله تعویض روغن در جعبه بین 80،000 تا 160،000 است.

خنک کننده (ضد یخ)

همانطور که از نامش پیداست ، ماده خنک کننده که در غیر این صورت ضد یخ نامیده می شود ، موتور خودرو را از گرم شدن بیش از حد خنک می کند. اگر سطح مایع خنک کننده کمتر از حد نرمال باشد ، به احتمال زیاد ماشین ما بیش از حد گرم می شود. مایع خنک کننده داخل رادیاتور است. با باز کردن درب رادیاتور یا درپوش می توانید سطح آن را بررسی کنید مخزن انبساط ضد یخ (بسته به مارک ، مدل ماشین ، پوشش در مکان های مختلف زیر کاپوت است). به یاد داشته باشید که بررسی ضد یخ باید در انجام شود موتور سردخاموش شدن اگر سطح مایع کم است ، لازم است ضد یخ به حداقل سطح مورد نیاز اضافه شود.

چند بار بررسی سطح ضد یخ: حداقل دو بار در سال. در بهار و پاییز. ما به شما توصیه می کنیم هر بار که درب اتومبیل خود را باز می کنید ، سطح خنک کننده را بررسی کنید. انجام این کار دشوار نیست ، اما به شما کمک می کند تا از نشت مایعات غیرمنتظره در نتیجه کاهش فشار سیستم خنک کننده موتور جلوگیری کنید.

چند بار ضد یخ را تغییر دهید: 1 بار در 2-3 سال.

روغن ترمز

دقیقاً مانند سیستم انتقال قدرت ، روغن ترمز درون یک سیستم بسته است ، بنابراین سطح روغن در سیستم ترمز هرگز نباید پایین باشد. با این حال ، بررسی سطح مایعات برای جلوگیری از خرابی غیرمنتظره ضروری است. سیستم ترمز... مخزن روغن ترمز در زیر کاپوت خودرو قرار دارد. اصولاً مخزن مایعات در سمت چپ دستگاه قرار دارد. برای بررسی سطح مایع ، فقط باید سطح را از کنار نگاه کنید. رنگ نیز بررسی می شود روغن ترمز... باید طلایی رنگ باشد. اگر رنگ آن قهوه ای یا تیره است ، باید روغن ترمز تعویض شود.

چند بار چک کردن روغن ترمز: هر وقت روغن موتور را عوض می کنید.

چند بار تعویض روغن ترمز: هر دو سال

مایعات فرمان برقی

فرمان برقی شما به شما کمک می کند تا فرمان خود را نرم و سبک کنید. هنگامی که سطح مایع فرمان برقی کم می شود ، ممکن است صدای جیرجیر در فرمان یا صداهای عجیب دیگر را بشنوید. برای بررسی سطح مایع فرمان برقی ، باید مخزن مخصوصی را در زیر کاپوت که این مایع در آن قرار دارد پیدا کنید. معمولاً نگاه به داخل مخزن برای بررسی میزان مایع فرمان برقی کافی است. به طور معمول ، سطح مایع فرمان فرمان به حداقل مقدار نمی رسد. بنابراین ، اگر در مخزنی که مایع فرمان فرمان ریخته شده است ، پیدا می کنید سطح پایین، سپس شما باید در یک سرویس اتومبیل تشخیص دهید تا نشت احتمالی مایعات از سیستم فرمان را شناسایی کنید.

چند بار مایع فرمان فرمان را بررسی کنید: یکبار در ماه.

چند بار نیاز به تغییر مایعات در فرمان برقی دارید: زودتر از 80،000 کیلومتر یا هرگز. معمولاً تولیدکنندگان توصیه می کنند مایع در فرمان برقی را تغییر ندهید تا زمانی که ، بنا به دلایلی ، مایع به زیر سطح ثابت برسد. اما در همه اتومبیل ها مایعات موجود در فرمان برقی قابل تغییر نیست. در بسیاری از مدل ها ، تولید کنندگان توصیه می کنند که مایعات را هر 80000 کیلومتر تغییر دهید. کتابچه راهنمای خودرو خود را با دقت بخوانید تا بفهمید چند بار نیاز به تغییر مایع فرمان فرمان در وسیله نقلیه خود دارید.

بررسی روغن موتور یک روش اجباری قبل از هر کار با وسیله نقلیه است. سطح غلط روانكار بر روی قطره قطره به عنوان شاخص مشخصی از سو motor عملکرد موتور عمل می كند. به منظور جلوگیری از آسیب دیدگی از قبل ، لازم است نه تنها دائما سطح روغن را بررسی کنید ، بلکه باید بدانید که چگونه آن را به درستی انجام دهید.

برای درک چگونگی بررسی صحیح سطح روغن در موتور ، باید با برخی از تفاوت های ظریف روش آشنا شوید.

بررسی روغن باید قبل از روشن شدن موتور دستگاه انجام شود. بلافاصله پس از رانندگی یا پس از گرم کردن ساده وسیله نقلیه ، سطح روان کننده را بررسی نکنید. یک موتور داغ از تخلیه چربی در مخزن جلوگیری می کند و تست dipstick نادرست خواهد بود. بنابراین ، فقط وضعیت سرد موتور برای بررسی سطح روغن ایده آل تلقی می شود.

اگر دستگاه برای مدت زمان مشخصی کار کرده باشد ، اما برای اندازه گیری سطح روان کننده لازم است ، موتور باید خاموش شود و اجازه داده شود به مدت 15-20 دقیقه خنک شود. فقط در این صورت است که می توان سطح را بررسی کرد.

چگونه می توان روغن را در موتور بررسی کرد که در خارج زمستان است یا هوا به اندازه کافی سرد است؟ برای این کار ماشین را روشن کرده و چند دقیقه آن را گرم کنید. بعد از آن ، خاموش شوید و بعد از چند دقیقه می توانید سطح را بررسی کنید. در دمای سرد ، روغن غلیظ می شود و ممکن است مقدار دقیق ظرف را نشان ندهد. برخی از کاوشگرها ماشین های مدرن طوری مرتب شده اند که 4 علامت داشته باشند. دو تا از آنها به شما امکان می دهند روغن را در مواقعی که موتور سرد است اندازه بگیرید و دو تای دیگر - وقتی گرم است.

حتما فیلم را تماشا کنید:

قبل از اندازه گیری روان کننده در موتور ، اطمینان حاصل کنید که دستگاه در یک سطح نسبتاً سطح قرار دارد. کج شدن به هر طرف منجر به این خواهد شد که روغن موجود در مخزن به طور یکنواخت توزیع می شود و تعیین صحیح آن امکان پذیر نخواهد بود. شما نباید در این موضوع خیلی ریزبین باشید و به سطح استفاده از سطح برسید ، فقط کافی است ماشین را روی آن پارک کنید جاده صاف و اندازه گیری کنید.

روش اندازه گیری روغن

برای تعیین صحیح سطح روان کننده ، باید کاپوت ماشین را باز کرده و قطره را پیدا کنید. dipstick نواری فلزی باریک است که در انتها دسته پلاستیکی راحتی دارد و در بلوک سیلندر قرار دارد. رنگ پروب ها می تواند متفاوت باشد ، همه اینها به مارک خودرو بستگی دارد ، اما اغلب تولید کنندگان قرمز ، نارنجی یا زرد را ترجیح می دهند. اتومبیل های دارای گیربکس اتوماتیک دارای یک دیبک دوم هستند که یا در کنار موتور یا در عقب آن قرار دارد. شما باید دقیقاً بدانید که یک قطره چوب خاص مسئول چه عواملی است تا از اشتباهات هنگام پر کردن روغن جلوگیری کنید.

قطره روغن

بعد از پیدا شدن پایه ، باید از بلوک خارج شود. برای انجام این کار ، نباید تلاش قابل توجهی انجام دهید ، کافی است کمی آن را به سمت خود بکشید. در ابتدای حرکت ، لاستیک آب بندی می تواند محکم شود ، می توان قطره آب را کمی از این طرف به آن طرف چرخاند و سپس آزادانه بیرون کشید.

با بیرون کشیدن قطره آب ، اولین کاری که باید انجام دهید بررسی رنگ روغن است. باید قهوه ای زرد باشد ، این رنگ به این معنی است که روغن اخیراً تغییر کرده و نیازی به تعویض فوری ندارد. اگر روغن سیاه است ، لازم است در اسرع وقت آن را تعویض کنید ؛ نمی توانید سوار بر یک روان کننده با دوام طولانی شوید. چنین رانندگی می تواند منجر به گرم شدن بیش از حد موتور و خرابی اولیه آن شود.

اکنون کاوشگر باید با پارچه پاک شود و دوباره در جای اصلی خود قرار گیرد. قطره آب باید کاملاً در جای خود قرار بگیرد ، از جمله حلقه O لاستیک. اگر در جای خود قرار نگیرد ، ابتدا باید از یک جهت و سپس در جهت دیگر چرخانده شود.

پس از اتمام تمام عملیات فوق ، دوباره dipstick را بردارید. و اکنون سطح روان کننده بررسی می شود. بر ماشین های مختلف علائم روی کاوشگرها نیز متفاوت است. در بعضی از کاوشگرها می توان دو ضربه با کلمات "min" و "max" ایجاد کرد. در کاوشگرهای دیگر ، دو نقطه کوچک به راحتی حفاری می شوند. یکی نزدیک به دسته مسئول حداکثر سطح روغن است و دیگری که نزدیک به انتهای پایه است مسئول آن است حداقل سطح روان کننده ها اگر روغن در اولین علامت باشد یا به زیر آن بیفتد ، این بدان معنی است که باید دوباره پر شود.

اگر علامت روغن تقریباً در وسط باشد ، می توان این سطح را صحیح ترین دانست. به یاد داشته باشید که در یک موتور داغ ، سطح روان کننده کاملا متفاوت خواهد بود.

اگر قطعه قطره در موتور به هیچ وجه غیرقابل استفاده شده یا آسیب دیده باشد ، باید دقیقاً یک قطعه خریداری کنید. از آنجا که طراحی اتومبیل ها متفاوت است ، یک اندازه گیری فشار از یک ماشین دیگر اجازه اندازه گیری دقیق روغن را نمی دهد.

نتیجه بررسی بی موقع سطح روغن چه خواهد شد؟

اگر از بررسی سطح روان کننده غافل شوید ، بعداً این امر می تواند عواقب بسیار منفی به همراه داشته باشد و لازم است بدانید که چگونه قبل از خرید اتومبیل ، سطح روغن را در موتور بررسی کنید.

proverka_urovnya_1.jpg

اگر سو there عملکردهایی مانند قطع بلوک های بی صدا وجود داشته باشد میل لنگ، تهویه کارتر خراب است یا روغن به تدریج از زیر پوشش شیر نشت می کند ، سپس اندازه گیری به موقع سطح روغن می تواند به موقع از آسیب جلوگیری کند. همچنین ، گروه سیلندر-پیستون فرسوده موتور نه تنها سوخت اضافی بلکه روان کننده را نیز بی رحمانه مصرف خواهد کرد.

قبل از هر بار حرکت اتومبیل ، بررسی صحیح سطح روغن بسیار مهم است ، خصوصاً اینکه زمان زیادی لازم ندارد. همچنین باید بدانید که مقدار مشخصی روانکار به طور جبران ناپذیر مصرف خواهد شد. به عنوان مثال ، روانکاری که در گروه پیستون ظاهر می شود. مصرف روغن طبیعی در دفترچه راهنما مشخص شده است و اندازه گیری سطح ثابت به کنترل دقیق تر آن کمک می کند.

بررسی روغن در موتور نه تنها به کنترل سطح آن کمک می کند ، بلکه همچنین به طور مداوم کیفیت روان کننده را کنترل می کند. همیشه مشخص نمی شود که گریس دقیقاً پس از مسافت پیموده شده در دفترچه راهنما نیاز به تعویض دارد. اگر اتومبیل به طور مکرر و در شرایط شهری کار کند ، هرچقدر سرعت سنج نشان دهد ، ممکن است نیاز به تعویض کامل روان کننده زودتر ایجاد شود.

برای اینکه موتور موتور شما روان کار کند ، باید روغن موتور خود را مرتباً چک کنید. این ساده ترین روش است و به حداکثر نظم نیاز دارد. برای اندازه گیری سطح روغن نیازی به مراجعه به ایستگاه خدمات نیست - انجام این کار خودتان کاملاً امکان پذیر است.

مشاوره اگر قصد سفر طولانی دارید ، سطح را بررسی کنید ، زیرا بررسی نباید بعد از بارهای سنگین موتور انجام شود.

بررسی سطح چگونه انجام می شود؟

کنترل سطح را می توان تقریباً به دو مرحله اصلی تقسیم کرد. این مرحله مقدماتی و روند تأیید است.

مرحله آماده سازی

مرحله آماده سازی ، به نوبه خود ، به مراحل زیر تقسیم می شود:

60_image002.png

بررسی سطح

بررسی سطح به مراحل زیر تقسیم می شود:

  1. شما باید ضخامت را بگیرید. طول استاندارد آن حدود 30 سانتی متر است ، اما علامت هایی که طبق آن سطح روغن موتور تعیین می شود در پایین موتور است. کاوشگر به آرامی و با دقت برداشته می شود. پارچه یا حوله کاغذی را نزدیک نگه دارید تا از پخش شدن روغن روی سطح جلوگیری شود.

توجه! برای برداشتن قلم نیازی به تلاش زیاد نیست. کمی حرکت و فشار دادن فقط برای حرکت از موقعیت لازم است.

83_image003.png

موتور روغن اضافی چه تهدیدی دارد؟

البته روغن اضافی به اندازه کمبود برای موتور بد نیست ، اما هنوز هم می تواند منجر به اختلالات خاصی در خودرو شود. روغن اضافی می تواند منجر به موارد زیر شود:

54_image004.png

اگر روغن کافی نباشد چه باید کرد؟

اگر در هنگام اندازه گیری سطح روغن ، مقدار ناچیزی از آن مشاهده شد ، برای افزایش حجم به مقدار مورد نظر ، لازم است که شارژ شود. مخلوط کردن روغن ها از انواع و مارک های مختلف بسیار مهم است. لازم است حجم را فقط با مارکی که در اتومبیل آن است پر کنید این لحظه... به همین دلیل شما باید محتاط باشید و هنگام تعویض ، آن را با حاشیه کم خریداری کنید. اگر هیچ موجودی وجود ندارد ، بهتر است آن را در قفسه های یک فروشگاه خاص جستجو کنید.

وقتی داخل هستید خیلی ترسناک نیست سفر طولانی سطح افت کرده است و دقیقاً در علامت پایین است ، اگر خیلی پایین تر باشد و لازم باشد بلافاصله در مسیر بالا بروید ، بسیار بدتر است. بعضی اوقات ممکن است دقیقاً چنین روغنی وجود نداشته باشد و نیازی به از دست دادن قلب نباشد ، زیرا مارک هایی وجود دارند که به راحتی و بدون عواقب ناخوشایند با انواع روغن مخلوط می شوند.

توجه! رانندگی با سوخت ترکیبی فقط برای مدت کوتاهی ضروری است و بدون تأخیر هزینه می کنید جایگزینی کامل یک نوع روغن

81_image005.png

دوباره پر کردن حجم روغن مورد نیاز

اگر تعویض یا افزودن روغن برای اولین بار انجام شده است و هیچ تجربه لازم وجود ندارد ، توصیه می شود ابتدا کتابچه راهنمای ویژه کار و تعمیر خودرو را مطالعه کنید. همچنین ، وقتی هیچ اطلاعاتی در مورد روغن مورد استفاده در حال حاضر وجود ندارد ، شما باید برخی از ویژگی های وسیله نقلیه خود را مطالعه کنید و نتیجه بگیرید که کدام روغن برای نیازهای شما مناسب است. از آنجا که روغن در مقادیر زیادی وجود دارد ، انتخاب آسان نخواهد بود.

بالا بردن روغن از طریق پوشش مخصوصی که در قسمت بالای موتور یافت می شود انجام می شود. اغلب می توان روی آن کتیبه های مختلفی نوشت - شاخص هایی مانند "روغن پر کردن" ، در بعضی موارد علامت خاصی روی سطح درب زده می شود که نشان دهنده نوع روغن مناسب برای این موتور... درپوش را باز کنید و یک قوطی آبیاری راحت و تمیز وارد سوراخ کنید.

مشاوره برای باز کردن درب ، بهتر است از هر گونه پارچه استفاده کنید. این به جلوگیری از آلودگی دست کمک می کند.

روغن باید به آرامی اضافه شود. توصیه می شود این کار را در قسمت های کوچک انجام دهید. مکث دوره ای ضروری است تا روغن بتواند در لنگه جا بیفتد. باید مراقب سرریز شدن آن از قسمت بالای سطل آبیاری باشید ، زیرا از آن پس روی موتور جریان می یابد و در اثر گرم شدن دود می کند. این باعث ناراحتی راننده و سرنشین می شود زیرا بوی سوختگی از طریق سیستم خنک کننده به داخل فضای ماشین نفوذ می کند.

پس از دوباره پر کردن ، سطح را دوباره بررسی کنید. شما همچنین باید پروب را بدست آورید و همان دستکاری های انجام شده در چک اول را انجام دهید.

52_image006.png

نتیجه

سطح و شرایط روغن باید مرتباً تجزیه و تحلیل شود. بدون شک سنسورهایی برای این کار وجود دارد ، اما نباید کورکورانه به قرائت آنها اعتماد کنید. از آنجا که این فقط تجهیزات است و همچنین مستعد اشتباه است. علاوه بر این ، سنسور نمی تواند رنگ و قوام روغن را به شما بگوید. خودتان باید آن را ببینید.

اگر مرتباً اندازه گیری های کنترلی را انجام می دهید و در صورت لزوم به موقع شارژ می کنید ، می توانید مطمئن باشید که وسیله نقلیه شما را پایین نمی آورد.

نحوه بررسی صحیح سطح روغن در موتور ، ما در فیلم زیر جزئیات بیشتری را می آموزیم:

روز خوب ، خوانندگان عزیز وبلاگ. در مقاله می توانید یاد بگیرید که چگونه به درستی سطح روغن موتور موتور را بررسی کنید. بسیاری از علاقه مندان به اتومبیل توجه کافی به بررسی سطح و کاملاً بیهوده ندارند.

Kak-pravilno-proverit-uroven-masla-v-dvigatele.jpg

در حین کار ، عناصر موتور بارهای جدی را تجربه می کنند. اصطکاک ، ارتعاش و افزایش دما از عمر آن می کاهد. استفاده از روغن این امکان را فراهم می کند:

  • اصطکاک را کاهش دهید
  • کاهش سایش قطعات؛
  • محافظت از زنگ زدگی

تعویض آن به موقع کافی نیست ؛ مهم این است که به طور دوره ای سطح موتور را بررسی کنید. اغلب ، حتی رانندگان باتجربه ای که بیش از یک هزار کیلومتر زخم داشته اند ، مقدار روغن را به اشتباه بررسی می کنند.

در انتهای مقاله می توانید ویدیویی را در مورد چگونگی بررسی صحیح سطح روغن در موتور مشاهده کنید. این به تکمیل متن کمک می کند و برای رانندگان مفید خواهد بود.

Kak-pravilno-proveryat-uroven-masla.jpg

1. آماده سازی ماشین برای بررسی میزان روغن.

Podgotovka-avtomobilya-k-proverke-kolichestva-masla.jpg

  • ماشین آلات بر روی سطح بتونی یا آسفالت مسطح و بدون شیب نصب می شوند.
  • موتور باید خاموش باشد و 30 دقیقه صبر کنید تا خنک شود و روغن به میل لنگ تخلیه شود.
  • با کشیدن دسته واقع در زیر فرمان در سمت چپ ، کاپوت را باز کنید.
  • دستکش را روی دستان خود بگذارید و یک پارچه تمیز تهیه کنید.
  • کاپوت را بالا آورده و آن را محکم کنید.

2. بررسی سطح روغن موتور.

Kak-pravilno-proverit-uroven-masla-v-dvigatele-2.jpg

  • میله درج شده در جلوی موتور را پیدا کنید (دسته به رنگ زرد یا نارنجی رنگ شده است)
  • با کشیدن دسته به سمت خود ، آن را بیرون بکشید.
  • با احتیاط روغن را از یک ناحیه کنترل کننده مایع خاموش کنید.
  • پایه را به جای خود برگردانید و دوباره آن را بردارید.

3. بیاموزید که علائم روی مات را درک کنید.

Uchimsya-razbiratsya-v-otmetkah-na-shhupe.png

  • ما برای دومین بار کاوشگر را با دقت بررسی می کنیم.
  • ما دو علامت در منطقه کار آن (حداقل و حداکثر) پیدا می کنیم.
  • اگر خط بالای روغن بین حداقل و حداکثر باشد ، همه چیز مرتب است.
  • اگر خط بالا زیر علامت حداقل است ، روغن اضافه کنید.
  • کاوشگر به موقعیت اولیه خود باز می گردد.

در مدل های منتخب خودرو ، می توان در حالی که موتور داغ است ، بررسی روغن انجام داد. این کاوشگر دو نوع فارغ التحصیلی دارد حداقل و حداکثر به هر دو طرف اعمال می شود یک طرف کتیبه دارد سرد از انگلیسی سرد و داغ از انگلیسی داغ

اگر خنک شده باشد ، به قطب علامت روغن با توجه به Cold نگاه می کنیم ، و اگر گرم شود ، میله چسب سمت گرم را بررسی می کنیم. همه چیز ساده و سرراست است. اکنون حتی علاقه مندان به اتومبیل تازه کار می دانند که چگونه روغن را در موتور بررسی کنند.

R توصیه می شود حداقل 2 بار در ماه چک کنید. این فاصله زمانی بهینه برای کنترل میزان روغن در نیروگاه است.

اشتباهات اصلی رانندگان در بررسی سطح روغن

Osnovnyie-oshibki-voditeley-proveryayushhih-uroven-masla.jpg

  1. وسیله نقلیه کج است.
  2. موتور دستگاه روشن است.
  3. موتور سرد نیست ، مگر در مواردی که قطره آب دارای دو نوع مارک Cool و Hot باشد.
  4. قطره آب پاک نشده است و علائم اصلی روغن در نظر گرفته می شوند.
  5. چک بلافاصله پس از افزودن روغن انجام شد.

اگر بررسی به صورت slipshod انجام شود ، در آن صورت خوانش ها از سطح واقعی روان کننده در موتور دور خواهند بود. کمبود روغن می تواند منجر به سایش سریع عناصر کار شود نیروگاه... سطح پایین مزمن منجر به کاهش منبع استفاده از موتور می شود.

چگونه سطح روغن گیربکس اتوماتیک را به درستی بررسی کنیم؟

Proverka-urovnya-masla-v-akpp.jpg

(گیربکس اتوماتیک) به سرعت در حال جایگزینی شیفت دنده های مکانیکی هستند (). تقریباً تمام مدل های جدید اتومبیل با گیربکس اتوماتیک عرضه می شوند.

مهم است که بدانید چگونه سطح روغن در گیربکس اتوماتیک را به درستی بررسی کنید. این مکانیزم کیفیت روان کننده را می طلبد. اصطکاک بین عناصر کاری گیربکس اتوماتیک وجود دارد. کمبود روغن در دستگاه ( نام محبوب) منجر به گرم شدن بیش از حد و کاهش عمر مفید می شود.

اگر سطح روغن در موتور بهتر است در حالت سرد بررسی شود ، با یک گیربکس اتوماتیک وضعیت برعکس است. بررسی بر روی یک گیربکس اتوماتیک گرم شده انجام می شود.

  1. پس از طی یک دوازده کیلومتر ، ماشین در یک منطقه مسطح با نصب می شود گودال بازرسی بدون شیب
  2. موتور خفه شده و محافظت در منطقه گیربکس اتوماتیک برچیده می شود.
  3. محل قلم بصری مشخص شده است.
  4. کاوشگر برداشته شده و با پارچه پاک می شود.
  5. به جای اصلی خود برمی گردد و پس از یک ثانیه برداشته می شود.
  6. سطح مطلوب روغن در گیربکس اتوماتیک بین علامت های حداقل و حداکثر است.
  7. کاوشگر در جای خود نصب شده است.

چگونه می توان سطح روغن را در وایاتور به درستی بررسی کرد؟

Kak-pravilno-proverit-uroven-masla-v-variatore.jpg

علاقه مندان به خودرو کمتر با CVT برخورد می کنند. به طور فزاینده ای رخ می دهد جعبه های اتوماتیک دنده. بسیاری نسبت به آنها محتاط و مشکوک هستند.

CVT چیست؟ انتقال بی نهایت متغیر کنترل شده از خارج. نسبت دنده تغییر در حالت خودکار با توجه به بار و دور موتور.

  1. بررسی سطح روغن در واریاتور بر روی یک موتور گرم انجام می شود. این دقت اندازه گیری بالا را تضمین می کند.
  2. دستگاه بر روی یک سطح صاف و افقی بدون شیب قرار می گیرد.
  3. موتور نیازی به خاموش شدن ندارد.
  4. فشردن پدال ترمز و انتخابگر ردیاب به تمام موقعیت ها تغییر وضعیت می دهد.
  5. لازم است در هر موقعیت بیش از 10 ثانیه معطل شوید.
  6. انتخابگر به موقعیت اصلی خود باز می گردد.
  7. قفل کاپوت را با استفاده از دسته در سمت چپ فرمان باز کنید.
  8. هود را باز کنید.
  9. چسب در گردن پر کننده CVT (زرد یا نارنجی) را بصری تشخیص دهید.
  10. گیره را بردارید.
  11. ناحیه کار میله را با یک پارچه پاک کنید و دوباره در جای خود قرار دهید.
  12. قطره را برداشته و سطح روغن را بررسی کنید.
  13. موقعیت مطلوب بین علامت های حداقل و حداکثر است.
  14. جای قطره را عوض کنید.

در انتهای مقاله ، فیلم وعده داده شده در مورد چگونگی بررسی صحیح سطح روغن در موتور. امیدواریم مفید واقع شود و به شما در یادگیری اطلاعات جدید و جالب کمک کند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: gtshina.ru



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر