موضوعات وبسایت : سوالات آیین نامه اصلی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

نیم کلاج در سربالایی

نیم کلاج در سربالایی

نویسنده : نازنین رحمانی | زمان انتشار : 07 اسفند 1399 ساعت 11:02

ymhavgqoj0cp.jpeg

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

شاید شما هم یکی از افرادی باشید که از رانندگی در ترافیک خصوصا در سربالایی می ترسید. کنترل خودرو در ترافیک خصوصا سربالایی یکی از مهارتهای مهمی است که هر راننده باید به آن مسلط باشد و این تسلط جز از طریق تمرین و تکرار به دست نمی آید.

پس از آموزش صکادرات و یادگیری مباحث آیین نامه رانندگی یکی از موضوعات مهمی که لازم است به خوبی یاد بگیرید بحث نیم کلاچ است. اگر هنوز اقدام به دریافت گواهینامه نکرده اید باید درنظر داشته باشید که یک مربی خوب می تواند به شما کمک کند تا این مهارت را به خوبی آموزش ببینید و با اعتماد به نفس کافی رانندگی کنید. بنابراین در انتخاب مربی دقت کنید و چنانچه مربی شما صبور نیست و در آموزش به شما کم کاری می کند حتما مربی خود را عوض کنید و از آموزشگاه بخواهید تا مربی بهتری برای شما درنظر بگیرد.

اگر ترس از رانندگی دارید این مطلب را بخوانید

از آنجا که در سربالایی ها با برداشتن پا از روی ترمز و یا خواباندن ترمز دستی خودرو به عقب می رود، باید از تکنیک نیم کلاچ استفاده کنید تا بدون عقب رفتن خودرو بتوانید در سربالایی حرکت کنید.

در صورت پارک خودرو در سربالایی و یا ترافیک در سربالایی ممانعت از عقب رفتن خودرو خیلی اهمیت دارد چراکه با عقب رفتن خودرو تصادف می کنید و مقصر نیز شما هستید.

با این فرض که خودرو روشن است کلاچ را تا ته بگیرید و دنده را روی دنده 1 قرار بدهید کلاچ را به آرامی و تا آنجا بالا بیاورید که خودرو شروع به لرزش کند.کلاچ را در همین وضعیت نگهدارید. (اگر خودرو در حال خاموش شدن بود مجدد کلاچ را تا ته فشار دهید و دوباره به آرامی بالا بیاورید تا نقطه لرزش را پیدا کنید.) پس از آن پای خود را روی کلاچ ثابت نگهدارید در این حالت کلاچ مانند ترمز عمل می کند و مانع از عقب رفتن خودرو می شود. با برداشتن پا از روی ترمز کمی گاز دهید تا خودرو به جلو رود سپس آرام آرام پای خود را از روی کلاچ بردارید.

اگر در ترافیک بودید و نیاز به حرکت لاکپشتی (ترمز و حرکت) داشتید. با هر بار ترمز کلاچ را تا انتها فشار دهید تا ماشین خاموش نشود. سپس برای حرکت مراحل را دوباره تکرار کنید. یعنی کلاچ را تا نقطه لرزش بالا بیاورید سپس پا را از روی ترمز برداشته و کمی گاز بدهیدو آرام پای خود را از روی کلاچ بردارید.

اگر در مهار اتومبیل با ترمز موفق نشدید و شیب زیاد بود می توانید از ترمز دستی هم استفاده کنید.

نیم کلاچ هنگام شروع به حرکت در سربالایی (چه حرکت رو به جلو چه بصورت دنده عقب) کاربرد دارد حرکت به صورت دنده عقب در سربالایی هم مثل حرکت رو به جلو انجام میشود.

برای پیدا کردن نقطه ی لرزش کلاچ از دور موتور نیز می توانید استفاده کنید به این ترتیب که کلاچ را باید به اندازه ای بالا بیاورید که عقربه ی دور موتور شما کم کم به سمت پایین بیاید وقتی عقربه ی دور موتور یک خط پایین تر بیاید (معمولا تنظیم عقربه دور موتور اتومبیلها ی جدید بین 8 تا 12 میباشد که حالت نرمال 10 میباشد و در اتومبیلهای قدیمی بین 8. تا 1.2 که حالت نرمال همان عدد یک میباشد و بستگی دارد دور موتور اتومبیل شما روی کدام عدد تنظیم باشد) به نقطه ی لرزش کلاچ رسیدید و نباید اجازه دهید عقربه ی دور موتور پایین تر بیاید در غیر این صورت اتومبیل شما خاموش خواهد شد.

در سطح هموار، نیازی به ترمز گرفتن نیست و خودرو ساکن است و با برداشتن پا به آرامی از روی کلاچ، خودرو حرکت می کند. برای تمرین می توانید در سطح هموار نیم کلاچ بگیرید تا مهارت شما افزایش یابد.

در حالت سکون و سرازیری نیازی به نیم کلاچ نیست و با گرفتن ترمز می توانید خودرو را کنترل کنید. در سرازیری با دنده های سنگین حرکت کنید و برای کم کردن سرعت ابتدا ترمز بگیرید و بعد کلاچ.

اگر برای ترمز گرفتن در سرازیری ابتدا کلاچ را بگیرید سرعت خودرو به ناگاه زیاد شده و ممکن است کنترل خودرو از دست شما خارج شود. پس در سرازیری ابتدا ترمز و سپس کلاچ.

در حالت سکون و سربالایی اگر در ترافیک هستید و شیب زیاد نیست با ترمز خودرو را نگهدارید و سپس از تکنیک نیم کلاچ برای حرکت استفاده کنید. اگر شیب زیاد است با ترمز دستی خودور را نگهدارید و سپس از تکنیک نیم کلاچ برای حرکت استفاده کنید. در سربالایی برای کم کردن سرعت و نگهداشتن خودرو باید ابتدا کلاچ را بگیرید و سپس ترمز کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: virgool.io



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر