موضوعات وبسایت : سوالات آیین نامه اصلی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

شرایط گرفتن گواهینامه در 17 سالگی

شرایط گرفتن گواهینامه در 17 سالگی

نویسنده : علیرضا | زمان انتشار : 17 آبان 1400 ساعت 11:15

جهت درج تبلیغات با قیمت مناسب در این سایت میتوانید به آی دی تلگرام زیر پیام دهید

@AlirezaSepand



در این پست یک مطلب با عنوان شرایط گرفتن گواهینامه در 17 سالگی را مطالعه خواهید کرد.

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

گواهینامه رانندگی با ۱۰ سال اعتبار صادر می‌شود و به هنگام اتمام اعتبار آن نیازی به گذراندن دوره‌های جدید نیست و فقط برای تمدید باید با در دست داشتن مدارک لازم به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کنید.

حال اگر اعتبار گواهینامه فردی تمام شده باشد و او نسبت به تمدید آن اقدام نکند، جریمه خواهد شد.

سرهنگ هویدا تزار رئیس مرکز صدور گواهینامه راهور ناجا اظهار داشت: اشخاصی که اعتبار گواهینامه آن‌ها به پایان رسیده و از مدت اعتبار آن بیش از یک سال گذشته باشد، به ازای هر یک سال، برابر قانون ۵۰ هزار تومان جریمه می‌شوند.

دارندگان گواهینامه‌های معتبر خارجی(اعم از ایرانیان یا خارجی‌ها) می‌توانند تا ۶ ماه پس از ورود خود در ایران رانندگی کنند، اما در صورت تمایل به ادامه رانندگی در ایران باید نسبت به تبدیل گواهینامه خارجی خود به گواهینامه ایرانی اقدام کنند.

گواهینامه‌های رانندگی با تأیید وزارتخانه‌های کشور و امورخارجه صورت می‌پذیرد، مأموران سیاسی و کنسولی و اعضای سازمان‌های بین المللی می‌توانند برای تبدیل گواهینامه‌های خود مدرک مندرج در ماده ۲۲ این آئین نامه را از طریق وزارتخانه‌های خارجه و کشور به راهنمائی و رانندگی ارسال کنند.

در این گزارش می‌توانید با مدارک مورد نیاز جهت تمدید گواهینامه آشنا شوید.

۱- اصل و کپی شناسنامه (در صورت داشتن توضیحات کپی صفحه توضیحات ممهور به مهر ثبت احوال) (در شناسنامه‌های جدید: کپی صفحه محله تنظیم سند)

۲- اصل و کپی کارت ملی

۳- کدپستی ۱۰ رقمی و آدرس دقیق پستی محل سکونت دائمی

۴- اصل گواهینامه مربوطه بر اساس یکی از شرایط زیر:

_اعتبار آن به پایان رسیده باشد.

_مخدوش و یا مهر و مندرجات آن ناخوانا شده و یا اینکه مشخصات شناسنامه‌ای فرد و یا وضعیت جسمانی دارنده گواهینامه تغییر یافته باشد.

_مفقود شده باشد که باید در دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی، استعلام اولیه را انجام داده و در صورت نبود سابقه، به اداره راهنمائی و رانندگی صادر کننده گواهینامه مراجعه و برگه استعلام را تهیه کرده و به دفتر ارائه کنند.

توجه: دارندگان گواهینامه‌های قدیمی (پایه دوم قدیم، پایه یکم قدیم، ب ۱، ب ۲، پ ۱، پ ۲، موتورسیکلت، انواع ویژه، تراکتور چرخ لاستیکی) می‌توانند جهت صدور گواهینامه رانندگی جدید و یا تجمیع کردن آن‌ها، زودتر از موعد مقرر، درخواست تعویض گواهینامه رانندگی کنند.

۵- عکس بیومتریک

توجه: برای گواهینامه پایه یک و گواهینامه گروه ب عکس رنگی بدون عینک، کلاه، کراوات و آرایش (بدون پیرایش مو و محاسن)، تمام رخ به صورتی که گردی صورت معلوم باشد.

۶- اعلام گروه خونی: ارائه هر گونه مدرک اعم از کارت پایان خدمت، برگه آزمایشگاه و غیره که گروه خونی در آن درج شده و یا حتی خوداظهاری (با ثبت اثر انگشت و امضا خوداظهاری) در خصوص تعیین و ثبت گروه خونی متقاضی کافی است.

۷- پرداخت مبالغ زیر از طریق دستگاه کارتخوان (POS) مستقر در دفاتر

توجه: واریز از طریق اینترنت، عابربانک و فیش واریزی بانک به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

۸- گواهی عدم اعتیاد: متقاضیان تعویض و المثنی گواهینامه پایه یکم (در تهران) جهت انجام تست اعتیاد پس از دریافت معرفی‌نامه از دفاتر می‌بایست به یکی از مراکز ذیل مراجعه کنند:

بیمارستان ولیعصر (عج): تهران - بالاتر از میدان ونک

بیمارستان امام سجاد (ع): تهران، خیابان بهار شمالی، بالاتر از خیابان طالقانی، کوچه مهندسی

درمانگاه حضرت زینب (س): شهرری - دولت آباد

توجه: هزینه معاینه پزشکی و انجام تست اعتیاد و ارسال گواهینامه توسط پست به آدرس متقاضی و خدمات الکترونیک بر عهده متقاضی است.

نکات مهم مشترک بین همه گواهینامه‌ها:

الف) حضور شخص متقاضی به منظور اخذ اثر انگشت در دفتر الزامی است.

ب) با ارائه مدارک فوق به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی برگه معاینه چشم صادر می‌شود که معاینه باید توسط یکی از پزشکان معتمد ناجا انجام پذیرد.

_برای تعویض گواهینامه گروه ب موقت، انجام معاینه چشم نیاز نیست و ارائه یک قطعه عکس کافی‌ست.

_متقاضیان بالای ۷۰ سال بعد از انجام معاینه چشم باید ابتدا به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی و سپس به باجه کاردان فنی شهرک آزمایش مراجعه کنند.

_اشخاصی که قبلا گواهینامه رانندگی با لنز داشته و قصد اخذ المثنی یا تمدید گواهینامه با همان شرایط را دارند، نیازی به مراجعه به شهرک آزمایش ندارند و فقط باید توسط پزشکان معاین معتمد ناجا معاینه شوند.

ج) در مورد کسانی که گواهینامه قبلی آنان با عینک بوده و اکنون با انجام جراحی لیزیک نیازی به استفاده از عینک ندارد و تأییدیه یک پزشک معتمد ناجا در این خصوص در فرم معاینه پزشکی لازم است.

د) کسانی که قبلاً دارای نقص عضو بوده‌اند و یا اینکه پس از اخذ گواهینامه وضعیت جسمانی آنان تغییر پیدا کرده است، پس از انجام معاینه پزشکی، اخذ نظریه کاردان فنی شهرک آزمایش برای این اشخاص الزامی است.

هـ) افرادی که گواهینامه آن‌ها با استفاده از با لنز طبی می‌باشد بعد از حضور در دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی باید به کاردان فنی شهرک آزمایش مراجعه کنند.

بیشتر بخوانید: آیا برای افراد دارای خالکوبی گواهینامه صادر می‌شود؟

توجه: پس از اتمام امور مربوط به این خدمت، رسیدی تحویل متقاضی خواهد شد که می‌تواند تا تاریخ اعتبار آن به مأموران راهنمایی و رانندگی ارائه شود.

شرایط سنی برای دریافت گواهینامه

گفتنی‌ است سن قانونی برای دریافت گواهینامه سال ۱۸ است و فردی که ۱۷ ساله باشد، شرط دریافت گواهینامه را ندارد.

هزینه تمدید گواهینامه چه قدر است؟

این خدمت در دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی با احتساب هزینه پستی و پیامک مبلغ ۵۰۸ هزار و ۲۴۹ ریال است که از طریق دستگاه‌های کارت خوان موجود در دفاتر دریافت می‌شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر