موضوعات وبسایت : سوالات آیین نامه اصلی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

پارک دوبل تضمینی

پارک دوبل تضمینی

نویسنده : نادر | زمان انتشار : 15 مهر 1400 ساعت 12:11

جهت درج تبلیغات با قیمت مناسب در این سایت میتوانید به آی دی تلگرام زیر پیام دهید

@AlirezaSepand



در این پست یک مطلب با عنوان پارک دوبل تضمینی را مطالعه خواهید کرد.

پارک کردن خودرو بین دو خودرو پارک شده را پارک دوبل می گویند.

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

pvwxvttfieps.jpeg

متداول ترین نوع پارک کردن در شهرها پارک دوبل می باشد و رانندگان وسایل نقلیه باید در منتهی الیه سمت راست و محل های مجاز اقدام به پارک خودرو خود نمایند و توقف در محلهای غیر مجاز موجب انسداد راه،سنگینی ترافیک،بی نظمی در رفت وآمد می شود و خلاف مقررات است.

هر راننده ای که گواهینامه دارد باید علاوه بر پارک دوبل به پارک ال و صکادرات (اعمال قبل از حرکت) هم تسلط کافی داشته باشد.
اگر فضای خالی بین دو خودرو تقریبا از 2 برابر طول خودروی شما (8 متر) کمتر باشد پارک نمودن بصورت رو به جلو (با سر ماشین وارد پارک شدن) در چنین شرایطی برایتان بسیار مشکل خواهد بود و شما مجبورید از روش پارک دوبل استفاده کنید.

چنانچه فاصله ی بین دو خودرو پارک شده از 5 یا 6 متر کمتر باشد، دیگر به روش پارک دوبل نیز نمی توانید اتومبیل خود را پارک کنید و بایستی جای دیگری را برای پارک کردن اتومبیل در نظر بگیرید.

پارک دوبل را به روشهای مختلفی میتوان انجام داد که روش زیر یکی از این روشهاست که شاید ساده ترین و بهترین روش باشد.

1- ابتدا با نگاه به منطقه ای که می خواهید اتومبیل را پارک کنید از ممنوع نبودن پارک اطمینان حاصل نمایید.(عدم وجود تابلو توقف ممنوع یا شیر آتشنشانی، خط عابر، درب پارکینگ و ...)

2- با کنترل آینه ها و پوشش دادن نقاط کور اتومبیل و زدن راهنمای سمت راست اقدام به پارک کنید.

3- سرعت اتومبیل را کم نموده و کلاچ را تا ته فشار دهید و بصورت پلکانی دنده را برسانید به دنده ی 2 و اتومبیل را مثل پارک 45 سانت (پارک كنار جدول معروف به پارك 30 سانت یا 45 سانت است) کنار اتومبیل تنظیم کنید و به اندازه ی اینکه آینه ی سمت راست شما از درب موتور (اتومبیل پارک شده) به اندازه ی 50 سانت رد شد توقف نمایید.

دقت کنید:

اولا: در اتومبیل هایی که صندوق عقب ندارند باید به اندازه ی نصف اتومبیل جلوتر توقف نمایید.

دوما: اتومبیل شما صاف باشد و اگر صاف نبود چند متر جلوتر رفته و اتومبیل را صاف کنید

4- کلاچ را تا ته بگیرید و دسته دنده را در دنده عقب قرار دهید و با چرخیدن به عقب و کنترل کامل اطراف خودرو به آرامی کلاچ را رها کنید و بصورت حرکت لاک پشتی شروع به حرکت کنید و از شیشه باریکه درب عقب خودرو خودتان ته خودرو پارک شده را که دیدید سریع یک دور فرمان را به سمت راست بچرخانید.

البته دقت کنید موقع چرخاندن فرمان پا از روی کلاچ رها نشود و مجددا با همان حرکت لاک پشتی با توجه به شیب خیابان به عقب رفته تا آینه ی سمت راست شما از سپر عقب کمی رد شد فرمان را تمام به سمت راست بچرخانید تا قسمت جلو، پشت سر اتومبیل پارک شده قرار گیرد.( ته اتومبیل شما پشت اتومبیل پارک شده قرار گیرد بطوریکه فاصله ی شما با جدول حدودا 60 سانت باشد)

دقت کنید چرخش فرمان دوم باید با سرعت اتومبیل برابر باشد یعنی اگر فرمان را سریع بچرخانید فاصله ی اتومبیل شما با جدول زیاد میشود واگر فرمان را دیرتر بچرخانید به جدول نزدیک شده و یا برخورد میکنید.

دقت کنید رعایت دقیق فاصله ها در انجام پارک دوبل خیلی موثر می باشد اگر فاصله اتومبیل پارک شده با جدول و یا فاصله ی خودرو شما با اتومبیل پارک شده زیاد بود فرمان اول را یک کم زودتر یا یک دور اضافه تر و اگر فاصله ها کمتر بود فرمان اول یک کم دیرتر یا یک دور کمتر بچرخانید.

توجه کنید فرمولی که گفته شد برای اتومبیل های پراید 132 و 131 که پشت صندلی آنها بلند میباشد و دید راننده کم می باشد است والا برای اتومبیل های پراید معمولی شما هم میتونید از فرمول گفته شده و یا این فرمول استفاده کنید:

از پایین سمت چپ شیشه بزرگ عقب نگاه کنید، ته ماشین پارک شده را که دیدید با کنترل سرعت اتومبیل سریع فرمان را یک دور به سمت راست بچرخانید و بصورت حرکت لاک پشتی عقب رفته تا ته اتومبیل شما پشت اتومبیل پارک شده قرار گیرد به اندازه ای که آینه ی سمت راست شما پشت(سپر عقب) ماشین پارک شده قرار گرفت با توجه به شیب خیابان و کنترل سرعت عقب رفته و فرمان خودرو را بطور مساوی با سرعت اتومبیل تمام به سمت چپ بچرخانید تا ماشین شما با فاصله ی 50 سانت از جدول و از جلوی اتومبیل شما، زیر اتومبیل پارک شده دیده نشود.

دقت کنید در فرمان دوم اگر انتهای اتومبیل شما به جدول نزدیک میشود کمی زودتر و اگر دور می شود کمی دیرتر اقدام به چرخش فرمان کنید.

در تصویر زیر نیز تمام مراحل پارک دوبل به صورت خلاصه آمده است:

b5uxakpr3skr.jpeg

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: virgool.io



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر