موضوعات وبسایت : سوالات آیین نامه اصلی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

نحوه ترمز گرفتن صحیح

نویسنده : علیرضا | زمان انتشار : 07 اسفند 1399 ساعت 14:41

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

چگونه ترمز کنیم

در زمان رانندگی و استفاده از ترمز پاشنه پا را روی کف اتومبیل بگذارید و با سینه پا پدال  ترمز را فشار دهید.ابتدا یک بار به نرمی فشار دهید و سپس در مراحل بعدی روی پدال برای ترمز گرفتن کامل فشار دهید.بطور ناگهانی و سریع از ترمز استفاده ننمایید.امکان دارد کنترل اتومبیل شما با مشکل مواجه گردد.

انواع استفاده از ترمز:
ترمز تند (شديد)
ترمز آهسته
نيش ترمز
 
1- ترمز تند ( شديد )
ترمزي است بسيار خطرناك و باعث تصادف و حتي المقدور نبايد از ترمز تند استفاده كرد زيرا باعث مي شود كه اتومبيلهاي پشت سر با ما تصادف كنند شايد شما ملاحظه اي نموده ايد كه در خيابانها و علي الخصوص بزرگراهها چند اتومبيل پشت سر هم با هم بر خورد كرده اند . علت اين است كه اتومبيل اول ترمز تند گرفته و بقيه نتوانسته اند كنترل كنند لذا با هم بر خورد كرده اند . در ترمز تند راننده يكدفعه و به صورت ناگهاني همه پدال ترمز را تا انتها فشار مي دهد و چرخها يكدفعه قفل شده و باعث ايست ناگهاني خودرو و چه بسا سر خوردن اتومبيل مي شود فقط زماني كه بحث حيات يك انسان در ميان باشد مي توانيم از ترمز تند استفاده كنيم . به طور مثال : هنگامي كه بچه اي يكدفعه به طرف اتومبيل ما بدود .

 2 – ترمز آهسته
بهترين نوع ترمز آهسته مي باشد بدين شكل كه راننده هميشه از قبل جايي كه مي خواهد توقف كند را در نظر مي گيرد به آرامي پدال ترمز را به صورت يك ميليمتر يك ميليمتر فشار مي دهيم و اگر احساس كرد كه نياز به فشار بيشتري به پدال ترمز است اين عمل را به صورت ميليمتري انجام مي دهد . به عبارتي راننده حتما بايستي حداقل 100 متر قبل در نظر بگيرد كه كجا مي خواهد توقف كامل انجام دهد تا مجبور نشود به صورت ناگهاني اقدام به ترمز كند.

هماهنگي بين كلاج و ترمز
در تمام ترمزهايي كه در سرعتهاي زير 10 كيلومتر انجام مي دهيم بايست اول كلاج را تا آخر فشار دهيم سپس اقدام به گرفتن ترمز مي نماييم. اين كار باعث مي شود كه اولا هيچگاه اتومبيل ما خاموش نشود ثانيا با تمركز بهتر و بيشتري مي توانيم ترمز آهسته انجام بدهيم . در ترمز هاي بالا ي 10 كيلومتر ( به طور مثال 20- 30- 40 ) اول ترمز را به تنهايي مي گيريم تا سرعت ما به زير 10 كيلومتر برسد سپس براي اينكه اتومبيل ما خاموش نشود كلاج را تا انتها مي گيريم و پس از ايست كامل دنده را خلاص مي كنيم.

 3- نيش ترمز
نيش ترمز جهت كاهش و كم كردن سرعت انجام مي شود و زماني كه ما قصد ايست كامل نداريم و فقط مي خواهيم مقداري از سرعت خود را كم كنيم به طور مثال هنگام عبور از چراغ زرد چشمك زن چون مي خواهيم رعايت احتياط كرده باشيم از نيش ترمز استفاده مي كنيم . بدين شكل كه ترمز را به آرامي فشار مي دهيم تا سرعت به مقدار دلخواه ما كم شود آن وقت ترمز را رها مي كنيم و به حركت خود ادامه مي دهيم مثل عبور از دست اندازها.

هماهنگي بين كلاج و ترمز
در سرعتهاي بالاي 10 كيلومتر به طور مثال 30 يا 40 يا 50 وقتي ترمز مي زنيم نيازي به گرفتن كلاج نيست چون اين كار باعث خلاص شدن و شتاب گرفتن اتومبيل مي شود و نيز زحمت ترمز بيشتر مي شود چون كم شدن دور موتور باعث كم شدن دور چرخ مي شود ولي هنگامي كه ترمز ما ادامه پيدا مي كند سرعت ما به مرز 10 كيلومتر كاهش پيدا كرد آنوقت بايد كلاج را تا انتها فشار دهيم تا ارتباط بين چرخ و موتور قطع شود و ايستادن چرخ باعث خاموش شدن اتومبيل چرخ نگردد .
به طور كلي هنگامي كه با دنده 1 در حال حركت هستيم و مي خواهيم ترمز را بگيريم بايد اول كلاج را تا انتها فشار دهيم سپس اقدام به گرفتن ترمز كنيم. (در راه بندها بيشتر مجبور به اين كار هستيم)

قانون ايست
قانون ايست به ما مي گويد هر گاه مي خواهيم اين كنيم پس از اينكه اتومبيل كاملا توقف كرد بايستي اول دنده را خلاص كنيم بعد پا را از روي كلاج بر داريم در صورتي كه توقف ما كمتر از 3 ثانيه طول بكشد چون مي خواهيم مجددا حركت كنيم نيازي به خلاص كردن دنده نيست ولي در صورتيكه توقف ما بيش از 3 ثانيه طول بكشد اول دنده را خلاص مي كنيم سپس پا را از روي كلاج بر مي داريم اگر پس از خلاص كردن دنده پا را از روي كلاج بر نداريم صفحه كلاج اتومبيل ما بي جهت فرسوده مي گردد و براي ديسك اتومبيل نيز ضرر دارد .
اگر دنده را خلاص نكرده پا را از روي كلاج برداريم ارتباط بين چرخ و موتور مجددا وصل مي شود و باعث مي شود اتومبيل رو به جلو پرت شده و خاموش شود.

پس بنابراين قانون ايست مساوي است با:
گرفتن كلاج
ترمز آهسته
ايست كامل سپس دنده خلاص و بعد كلاج را رها مي كنيم تا زماني كه قصد حركت نداريم پا را از روي ترمز رها نمي كنيم .

انتقال ترمز
اگر توقف ما بيش از 20 ثانيه طول بكشد براي اينكه به سيستم ترمز و نيز بوستر ترمز (تقويت كننده ترمز) ما فشار نيايد اول ترمز دستي را مي كشيم . بعد پا را از روي پدال ترمز برمي داريم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: guilandr.ir



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر