موضوعات وبسایت : سوالات آیین نامه اصلی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

اصول رانندگی

اصول رانندگی

نویسنده : علیرضا | زمان انتشار : 07 اسفند 1399 ساعت 14:13

۱۳۹۷/۰۹/۱۳ ۱۷:۴۶:۰۳ کد خبر : 5306

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4+%D8%B1%D8%A7%D9%86%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C.jpg

راه اندازی خودرو طی چند مرحله به صورت زیر شرح داده می شود.

به گزارش خودروتک، رانندگی یک هنر است؛ و هدف از این بخش، آشنا نمودن هنرجو به چگونگی روشن نمودن و راه اندازی خودرو است.

1 - تنظیم صندلی : اگر شخص دیگری از خودرو استفاده نموده و تنظیم صندلی را تغییر داده، ضروری است بر حسب قد و اندام شما بطور مجدد تنظیم شود. هدف از تنظیم صندلی تسلط کامل پاها و دستها بر تجهیزات کنترلی همچون پدالها، اهرمها و غربیلک فرمان می باشد. عدم تسلط کافی بر روی تجهیزات فوق باعث می شود تا واکنش و عکس العمل راننده در مقابله با خطرات، مناسب نبوده و یا با تاخیر زمانی بالا صورت پذیرد در حالی که هنگام حرکت در سرعت های بالا، تنها چند صدم از ثانیه نیز می تواند در نجات یا فرار از تصادف و برخورد تاثیر گذار باشد. صندلی راننده دست کم باید در دو جهت نشان داده شده در شکل ذیل قابلیت تنظیم داشته باشد. تنظیم صندلی علاوه بر موارد بالا، در میدان دید شما نیز موثر است.

2 - تنظیم آینه ها : هر خودرو ی سواری دست کم دارای 3 آینه می باشد. مهمترین آنها آینه دید عقب است که داخل اتاق و در قسمت بالایی شیشه جلو نصب می گردد. استفاده از آینه های با چند بازو و مفصل کنترلی، امکان تنظیم بهتر و دقیق تری را فراهم می نماید. دو آینه های بغل می باشند که در صورت تنظیم مناسب آنها، در افزایش و بهبود میدان دید شما بسیار مؤثر خواهند بود.

3 - بستن کمربند ایمنی : بعد از انجام تنظیمات اولیه ، بستن کمربند ایمنی ضروری است. کمربند ایمنی باید حتما از نوع 3 نقطه ای باشد. این نوع کمربند ها علاوه بر پوشش دادن رانها، نیم تنه بالایی بدن را نیز نگه می دارد.  البته امروزه تمامی خودروها مجهز به کمربندهای 3 نقطه ای هستند اما ممکن است در بعضی از خودروهای قدیمی تر از نوع 2 نقطه ای باشند. منظور از کمربند 3 نقطه ای، کمربندی است که دارای سه محل اتصال است؛ از دو محل به بدنه خودرو دارای اتصال ثابت است و نقطه ی سوم نیز مربوط به محل قفل شدن کمربند می باشد که اتصالی غیر دائمی است.

4 - خلاص کردن دنده : توجه نمائید که برای قرار دادن دنده در حالت خلاص باید پدال کلاچ را قبل از آن فشرد. بعد از خلاص کردن دنده، پدال کلاچ را رها کنید.

5 - قرار دادن سوئیچ در وضعیت استارت ( START ) : با چرخاندن سوئیچ و قرار دادن آن در حالت ُSTARAT، موتور خودرو روشن می شود. در این حالت خودرو هنوز متوقف است و خودرو در حالت درجا کار می کند.

6 - فعال کردن راهنمای سمت مربوطه : اگر خودرو به نحوی پارک شده است که باید از سمت راست خود از حالت پارک خارج شود، باید راهنمای سمت راست را فعال نمود و در غیر این صورت راهنمای سمت چپ. البته لازم به ذکر است که در بعضی مواقع خودرو به صورت مورب یا عمودی پارک می شود و یا ممکن است که خودرو در حالت دنده عقب از پارک خارج شود که در هر صورت باید راهنمای مربوطه به شکل صحیح فعال گردد.

7 - کنترل مسیر ( با دید مستقیم و با استفاده از آینه ها ) : قبل از حرکت دادن خودرو، مسیر مقابل، کناره ها و پشت سر خود را به طور دقیق مد نظر قرار دهید. برای این کار از دید مستقیم و همچنین آینه ها استفاده نمائید.

8 - گرفتن کلاچ : با فشردن پدال کلاچ با پای چپ، خودرو آماده قرارگیری در حالت دنده خواهد بود.

9 - قرار دادن گیربکس در حالت دنده یک : با هُل دادن اهرم دنده به سمت جلو، گیربکس در حالت دنده یک خواهد بود.

10 - پایین آوردن ترمز دستی : برای غیر فعال نمودن ترمز دستی، دکمه ای را که در انتهای آن قرار دارد را بفشارید و اهرم ترمز دستی را به سمت پایین بیاورید.

11 - رها کردن تدریجی کلاچ و فشردن پدال گاز : اکنون برای به حرکت در آوردن خودرو، پدال کلاچ را به تدریج رها کرده و به طور همزمان پدال گاز را به آرامی فشار دهید.

نکات طلایی

proxy-this-arg?u=aHR0cDovL2VidGVrYXJkcy5jb20vd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMTcvMDgvc3BhbmlzaC1kcml2ZXJzLWxpY2Vuc2UtMS5qcGc=

- طی مراحل 10 و 11 کنترل مسیر نیز باید انجام شود و به اطراف با دقت نگاه کرد.

- برای چرخش فرمان و تغییر جهت تایرها باید قبل از مرحله 8 و یا طی مرحله 11 اقدام نمود.

- هنگامی که خودرو در سربالایی پارک است و یا در پشت ترافیک در سربالایی متوقف است، برای شروع حرکت باید مراحل 10 و 11 را همزمان با هم انجام داد.

- پیش از شروع حرکت باید کنترل غربیلک فرمان را در دست گرفت.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: www.khodrotak.com



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر