موضوعات وبسایت : سوالات آیین نامه اصلی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

نحوه گرفتن کلاچ در پارک دوبل

نویسنده : علیرضا | زمان انتشار : 09 آذر 1400 ساعت 17:17

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

پارك دوبل ( دنده عقب )

رانندگان وسایل نقلیه باید در منتهی الیه سمت راست و محلهای مجاز اقدام به پارک اتومبیل نمایند.توقف در محلهای غیر مجاز موجب انسداد راه،سنگینی ترافیک،بی نظمی در رفت و آمد می‌شود و خلاف مقررات است. متداول ترین نوع پارک کردن در شهرها پارک دوبل است و برای آن،رانندگان جدید نیاز به تمرین لازم و کافی دارند.پارك كردن اتومبيل به صورت دنده عقب بين دو اتومبيل پارك شده را پارك دوبل می گوييم . در صورتی كه بخواهيد اتومبيل خود را بين دو اتومبيلی كه در كناره جدول پارك شده است پارك نماييم . اگر فضای خالی بين دو اتومبيل تقريبا از 2 برابر طول خودروی ما كمتر باشد پارك نمودن در چنين شرايطی برايمان بسيار مشكل خواهد بود و ما مجبوريم از روش پارك دوبل استفاده كنيم . در ضمن چنانچه فاصله بين 2 اتومبيل پارك شده از 5/6 متر كمتر باشد ديگر به روش پارك دوبل نيز نمی توانيم اتومبيل خود را نيز پارك بنماييم و می بايست جای ديگری را برای پارك كردن اتومبيل خود در نظر بگيريم . در ضمن چند بار كه پارك دوبل را تمرين كنيم خود به خود تشخيص اين فاصله برای چشمهای ما آسان می شود.

 موارد ممنوعه پارك دوبل
مواردی را كه در آنجا نبايد پارك دوبل بنماييم عبارتند از :
در بزرگراهها چرا كه در بزرگراهها اتومبيلها در لاين حركت با سرعت بسيار بالايی در حال عبور هستند
در حريم تقاطع ها ( حداقل 15 متر قبل و بعد از تقاطع ها )
در مكانهايی كه تابلوهای پارك ممنوع و توقف ممنوع نسب شده است .
در ايستگاههای اتوبوس و تاكسی و ....
در مقابل پل ورودی پاركينگ منازل و ورودی كوچه و خيابان
در حريم قانونی تابلوهای راهنمايی و رانندگی (پارك نمودن در چنين شرايطی باعث می شود تا رانندگی وسايل نقليه عبوری ديد كافی نسبت به تابلوهای فوق نداشته باشند)

ديگر مواردی كه پارك كردن يا توقف كردن در آنجا طبق قانون و مقررات راهنمايی و رانندگی ممنوع می باشد.

اهميت كنترل كامل كلاج ( حركت لاك پشتی ) در پارك دوبل
برای انجام و اجرا درست و صحيح پارك دوبل حتما بايد حركت لاك پشتی را به صورت كامل آموخته باشيم و مهارت بسيار بالايی در جهت كردن دادن اتومبيل به صورت سانتی متری به وسيله كلاج را فرا گرفته باشيم. چرا كه در غير اين صورت ممكن است با عدم تسلط كامل روی كلاج حركت اتومبيل ما با سرعت و شتاب زيادی همراه شده و مانع از اجرای صحيح پارك دوبل شود و چه شود و چه بسا موجب تصادف گردد.

كسی كه بتواند پارك دوبل را با كنترل روی كلاج به صورت صحيح اجرا كند می تواند درد راه بندان ها نيز با كنترل كامل كلاج به صورت ايست و حركت های پی در پی اتومبيل خود را به راحتی به حركت در بياورد . يكی از دلايل انتخاب پارك دوبل در امتحانات رانندگی به همين جهت می باشد زيرا راننده ای كه رد انجام پارك دوبل روی كلاج اتومبيل خود مسلط باشد در راه بندان های بسيار سنگين كه راننده مجبور است چند قدم به چند قدم مرتب ايست و حركت كند نيز از كلاج خوبی برخورد خواهد بود چون امتحان گرفتن در چنين راه بندان های شايد مقدور نباشد بنابراين پارك دوبل گرفتن راه بهتری برای امتحان كنترل كلاج به شمار می رود .

اهميت تسلط داشتن كامل روی فرمان
راننده ای كه از درك فرمان خوبی برخوردار نباشد چون مجبور است ضمن حركت دادن اتومبيل رو به عقب نسبت به چرخاندن فرمان اقدام كند بنابراين نمی تواند جهت چرخش فرمان را تشخيص دهد و نمی تواند پارك دوبل را به صورت صحيح اجرا كند لذا می بايست بيشترين حد تسلط را روی فرمان و اين يكی ديگر از علل انتخاب پارك دوبل به عنوان معيار امتحان رانندگی پايه دوم محسوب می شود.

درك كامل گاز و ترمز و هماهنگی آن با چشم و دست
در پارك دوبل بايد راننده تسلط كاملی روی گاز و اتومبيل خود داشته باشد و ارتباط آن نيز با چشم راننده و فرمان كه به عهده دست می باشد به بالاترين حد خود رسيده باشد چرا كه در غير اين صورت نمی توان پارك دوبل را به راحتی انجام داد .

پس بنابراين پارك دوبل نه تنها يك تكنيك است بلكه اوج يك هماهنگی كامل بين كار چشم دست و پای راننده می باشد و از اين طريق می توان به بودن چنين هماهنگی در اعضای بدن يك راننده پی برد.

پارک دوبل به صورت ساده
حال می خواهيم ابتدا به توضيح كلی پارك دوبل پرداخته و سپس نحوه اجرای هر كدام از قسمتهای پارك دوبل را به صورت جز به جز تشريح كنيم .
برای اينكه بتوانيم به ساده ترين روش پارك دوبل را بياموزيم آنرا به 3 بخش تقسيم می كنيم تا بتوانيم راحت تر آن را درك كرده و بياموزيم .
با روشن كردن راهنمای سمت راست با فاصله عرضی يك دست كنار اتومبيلی كه می خواهيم پشت سر آن پارك كنيم می ايستيم ( در واقع كنار اتومبيل مورد نظر همان پارك 30 سانت انجام می دهيم )‌
با حركت كردن به صورت دنده عقب وقتی در داخل شيشه لچكی عقب انتهای اتومبيل كناری را ديديم همه فرمان را به سمت راست می چرخانيم تا قسمت عقب اتومبيل وارد پارك شود كه به آن فرمان اول می گوييم .
پس از اينكه قسمت عقب اتومبيل ما وارد محوطه پارك دوبل شده ايست وسط را انجام داده و برای اينكه قسمت جلوی اتومبيل ما وارد پارك شود ضمن حركت كردن به صورت لاك پشتی همه فرمان را به سمت چپ می چرخانيم تا قسمت جلوی اتومبيل ما وارد پارك شود كه به آن فرمان دوم مي‌گوييم.
زمان چرخش فرمان دوم به ميزان مهارت راننده بر روی فرمان اتومبيل بستگی دارد و ما بسته به ميزان مهارت راننده 2 روش را برای پيدا كردن بهترين زمان جهت ايست وسط و آغاز فرمان دوم خدمت شما معرفی می كنيم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: guilandr.ir



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر