موضوعات وبسایت : سوالات آیین نامه اصلی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

مزایای گواهینامه پایه یک

نویسنده : نادر | زمان انتشار : 22 آبان 1400 ساعت 00:16

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

گواهینامه پایه یک برای ماشین های سنگین است. به طور کلی می توان گواهینامه ها را به سه دسته تقسیم کرد. بسیاری از افراد صرفا به گواهینامه پایه سوم که برای خودروهای سواری است نیاز دارند. اما برای استفاده از اتومبیل های سنگین مثل تریلی یا کامیون نیاز به گواهی پایه یک داریم. در این مقاله می خواهیم به بررسی گواهینامه پایه یک بپردازیم. در ادامه با نیم کلاج، آموزشگاه خصوصی رانندگی برای گواهینامه دارها همراه ما باشید.

۳ گواهینامه، از راندن پراید تا اتوبوس مسافربری

بر اساس قوانین راهنمایی و رانندگی کشور گواهینامه ها به سه دسته تقسیم می شوند. کسانی که برای اولین بار اقدام به دریافت گواهینامه می گیرند، گواهی پایه سوم دریافت می کنند. گواهینامه پایه سوم در ابتدا یک ساله است اما با رعایت قوانین و محدودیت ها به مدت ۱۰ سال تمدید می شود. این گواهینامه برای راندن اتومبیل های سبک مثل انواع خودروهای سواری استفاده می شود. پس از دریافت گواهینامه پایه سوم می توان برای گواهینامه پایه دوم اقدام کرد. گواهینامه پایه دوم برای اتومبیل های نیمه سنگین کاربرد دارد. با گذراندن ۲ سال از دریافت گواهینامه پایه سوم می توان گواهینامه پایه یک را دریافت کرد. گواهینامه پایه یک برای رانندگی انواع اتومبیل های سنگین مثل اتوبوس و تریلی کاربرد دارد. پیش از ادامه مقاله پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات درباره رانندگی خصوصی به صفحه هزینه کلاس رانندگی برای گواهینامه دارها مراجعه بفرمایید.

Untitled-2.jpg

گواهینامه پایه یک، مجوز رانندگی با خودروهای سنگین

خودروهای سنگین به دلیل ماهیت و کاربرد متفاوت، شرایط ویژه ای دارند. از آنجا که قدرت مانور این خودروها کم است، رانندگی با آن ها دشوار تر می شود. بنابراین رانندگی با اتومبیل های سنگین شرایط و دقت بیشتری را می خواهد. به همین دلایل راهنمایی و رانندگی در گواهینامه پایه یک سخت گیری بیشتری می کند. این آزمون نیز مثل تمامی گواهینامه ها شامل دو بخش تئوری و عملی است. در بخش تئوری قوانین و مقررات مورد آزمون قرار می گیرند. در بخش عملی نیز مهارت داوطلب در رانندگی عملی با اتومبیل سنگین تست می شود. پیشنهاد می کنیم برای آشنایی بیشتر با آموزش خصوصی رانندگی نیم کلاج به صفحه اموزش تضمینی رانندگی در تهران مراجعه بفرماید.

شرایط اخذ گواهینامه پایه یک چیست؟

برای اخذ گواهینامه پایه یک باید شرایط سنی، قانونی و جسمی را داشته باشیم. بر اساس قوانین راهنمایی و رانندگی شرایط اخذ گواهینامه پایه یک به صورت زیر است:

  • متقاضی باید حداقل سن ۲۵ سال تمام را داشته باشد.
  • متقاضی باید نمره قبولی در آزمون آیین نامه راهنمایی و رانندگی را به دست آورد. بدون نمره قبولی آزمون تئوری نمی توان در آزمون عملی شرکت کرد.
  • متقاضی باید نمره قبولی در آزمون عملی شامل رانندگی را با انواع کامیون و اتوبوس را به دست آورد.
  • داوطلب باید اطلاعات لازم درباره عملکرد فنی وسایل نقلیه سنگین را داشته باشد.
  • حداقل ۲ سال از زمان اخذ گواهینامه پایه دوم سپری شده باشد. برای اخذ گواهینامه پایه دوم نیز باید حداقل ۲ سال از گواهینامه پایه سوم سپری شده باشد.
  • انجام معاینات جسمی و تایید سلامت جسمی توسط راهنمایی و رانندگی بایسیتی صورت گیرد. گواهینامه یک فقط با محدودیت عینک صادر می شود. افرادی که دارای انواع مشکلات جسمی هستند، نمی توانند گواهینامه پایه یک را دریافت کنند.

بخشی از آزمون تئوری گواهینامه پایه یک مربوط به سوالات فنی خودرو است. پیشنهاد می کنیم برای آشنایی با این سوالات به صفحه سوالات فنی در مورد خودرو مراجعه بفرمایید.

Untitled-2-1.jpg

برای دریافت گواهینامه پایه یک به چه مدارکی نیاز است؟

مدارک لازم برای اخذ گواهینامه پایه یک بر اساس قوانین راهنمایی و رانندگی به شرح زیر است:

  • ارائه اصل گواهینامه پایه دوم
  • اصل کارت ملی یا تاییدیه سازمان ثبت احوال کشور به همراه کپی کارت ملی جدید و هوشمند
  • ارائه سایر گواهینامه ها مثل گواهینامه موتور در صورت وجود
  • ارائه اصل شناسنامه عکس دار به همراه یک برگ کپی از صفحه اول و در صورت داشتن توضیحات یک برگ کپی از صفحه توضیحات
  • ۸ قطعه عکس ۴*۳ تمام رخ با زمینه روشن و لباس تیره. عکس حتما بایستی با زمینه روشن ارائه شود.
  • عکس باید بدون عینک باشد.
  • عکس آقایان باید بدون کلاه، کراوات و لباس نظامی باشد. افراد خارجی می توانند با کروات اقدام به عکس گرفتن کنند.
  • عکس بانوان باید به صورتی باشد که علاوه بر حفظ کامل حجاب اسلامی گردی صورت متقاضی در عکس مشخص باشد.

آیا برای گواهینامه پایه سوم نیازی به کارت پایان خدمت است؟

در قوانین و مقررات قدیمی ارائه کارت پایان خدمت برای اخذ گواهینامه ضروری بود. اما در قوانین جدید راهنمایی و رانندگی می توان بدون داشتن کارت پایان خدمت سربازی یا معافیت اقدام به اخذ گواهینامه کنند. این قانون درباره تمامی گواهینامه ها از جمله گواهینامه پایه سوم و دوم نیز به کار می رود. پیشنهاد می کنیم برای آشنایی بیشتر با قوانین رانندگی جهت دریافت گواهینامه به صفحه تابلوهای راهنمایی رانندگی مراجعه بفرمایید.

Untitled-2-2.jpg

آیا داشتن گواهینامه پایه دوم برای دریاف گواهینامه پایه یک ضروری است؟

طراحی گواهینامه های سه گانه طوری انجام شده که برای اخذ هر گواهی بالاتر نیاز به گواهی پایین است. بنابراین برای اخذ گواهینامه پایه یک، داوطلب حتما بایستی گواهینامه پایه دو داشته باشد.

مزایای داشتن گواهینامه پایه یک چیست؟

داشتن گواهینامه پایه یک برای افرادی مناسب است که می خواهند با خودروهای سنگین رانندگی کنند. در حقیقت این افراد می توانند اتومبیل های سنگینی مثل اتوبوس، کامیون، تریلی یا جرثقیل را حرکت دهند. بنابراین افرادی که نیازی به گواهینامه پایه یک ندارند، لازم نیست برای دریافت آن اقدامی کنند. گواهینامه پایه یک برای رانندگان اتوبوس، کامیون، تریلی و سایر ماشین های سنگین کاربرد دارد.

آیا مدرک دیپلم برای اخذ گواهینامه پایه یک ضروری است؟

بر اساس قانون راهنمایی و رانندگی نیازی به اخذ مدرک تحصیلی خاصی وجود ندارد. بنابراین بدون داشتن مدرک دیپلم هم می توان در آزمون گواهینامه پایه یک شرکت کرد.

Untitled-2-3.jpg

آیا پس از اخذ گواهینامه پایه یک می توان اقدام به رانندگی خودروهای سنگین کرد؟

باید دقت داشت که با داشتن گواهینامه پایه یک صرفا توانایی شما برای رانندگی اتومبیل های سنیگن احراز شده است. برای رانندگی اتومبیل های سنگین نیاز به کارت هوشمند مسافربری یا باربری داریم.

گواهینامه پایه یک، سخت ترین گواهینامه رانندگی

در این مقاله به بررسی کامل گواهینامه رانندگی پایه یک پرداختیم. گواهینامه رانندگی پایه یک را می توان سخت ترین گواهی رانندگی به حساب آورد. به دلیل حساسیت های ویژه ماشین های سنگین، راهنمایی و رانندگی نیز سخت گیری های بیشتری بر روی گواهینامه پایه یک انجام می دهد. در انتهای مقاله پیشنهاد می کنیم برای آموزش خصوصی رانندگی با شماره اعلام شده در سایت نیم کلاج تماس بگیرید. نیم کلاج آموزشگاه رانندگی مخصوص گواهینامه دارها است. نیم کلاج به شما کمک می کند تا با تسلط و مهارت بیشتری رانندگی کنید.


منبع: nimkelaj.com



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر