موضوعات وبسایت : سوالات آیین نامه اصلی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

پارک کنار جدول با دنده عقب

نویسنده : محمد پارسایی | زمان انتشار : 07 اسفند 1399 ساعت 15:31

جهت درج تبلیغات با قیمت مناسب در این سایت میتوانید به آی دی تلگرام زیر پیام دهید

@AlirezaSepand



در این پست یک مطلب با عنوان پارک کنار جدول با دنده عقب را مطالعه خواهید کرد.

یکی از اصلی ترین دلایل ترافیک در ایران این است که عده‌ای از رانندگان محترم هر جا که اراده کنند حتی وسط خیابان و در لاین حرکت توقف کرده و به سوار یا پیاده کردن مسافر اقدام می‌کنند. بهتر است بدانیم که فقط در لاین توقف باید نسبت به این کار اقدام کنیم.

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

برای اینکه بخواهیم اتومبیل خود را در لاین توقف پارک کنیم باید ابتدا سمت راست اتومبیل خود را ببینیم تا بتوانیم در فاصله‌ی معینی در کنار جدول پارک کنیم.اگر فاصله ماشین تا جدول خیلی زیاد شود، ممکن است زمانی که مسافر پیاده می شود و درب را باز می‌کند با موتور یا دوچرخه سوار تصادف کند یا اینکه وسایل نقلیه‌ای که در لاین حرکت در حال عبور هستند با سمت چپ اتومبیل ما برخورد کنند. در صورتی که فاصله ی ماشین تا جدول کم باشد، درب خودرو به جدول گیر میکند. به همین دلیل باید فاصله ی مناسبی بین خودرو و جدول در نظر بگیرید.

 قانون پارک کنار جدول

قانون فاصله پارک خودرو با کناره جدول را میان ۳۰ تا ۴۵ سانتی‌متر تعیین کرده است. از آنجایی که در پارک خودرو سمت راست دیده نمی‌شود، بنابراین می‌توان وسط شیشه بزرگ جلو و پایه برف پاکن و چشمه آبپاش روی موتور را مبنای داخلی چرخ راست خودرو قرار داد.

 برای اینکه چشمتان با کاربرد پایه برف پاکن و چشمه آبپاش آشنا گردد، در خیابان کم رفت و آمد که خط کشی لاین بندی دارد بروید و کنار خط مقطع لاین اول با پایه برف پاکن و یا چشمه آب پاش در یک خط قرار بگیرید. این تمرین برای ۱۰ دقیقه با سرعت کم انجام می‌شود.

پس از انجام تمرین و آشنا شدن چشم با پایه برف پاکن و چشمه آب پاش و منطبق کردن آن با کناره خط سفید مقطع و هماهنگی لازم چشم با دست و فرمان به سراغ کنار جدول و خط پارک سفید ممتد کنار جدول باید رفت. برای زیبایی خیابان و دید خوب در شب و همچنین برای پارک کنار جدول، خطوط پارک کف خیابان کشیده شده است و فاصله آن تا لبه آسفالت (برخورد آسفالت و جدول ) ۳۰ سانتی‌متر و پهنای خط پارک ۱۵ سانتی‌متر می‌باشد.

در جاهایی که جدول بلند می‌باشد بایستی پارک را ۴۵ سانتی‌متر فاصله دهیم و در خیابان‌هایی که عرض آن‌ها کم و پر رفت و آمد است و در ضمن خط پارک هم ندارد از پارک ۳۰ سانتی‌متر فاصله استفاده می‌شود. به این نوع پارک کردن پارک منطبق گفته می‌شود.

3.jpg

نحوه انجام پارک کنار جدول

برای این کار همیشه راهنمای سمت راست را می‌زنیم، به آینه وسط و بغل سمت راست نگاه می‌کنیم و سر را کمی به سمت راست برمی‌گردانیم تا نقطه‌ی کور آینه را ببینیم و سپس در صورتی که خطری نبود با سرعت کم و به شکل اریب و درست مثل فرود هواپیما اتومبیل را به منتهی الیه سمت راست آورده و پایه‌ی برف پاک کن و چشمه‌ی آب پاش را با فاصله‌ی ۱۵ سانتیمتر (به اندازه‌ی پهنای تایر اتومبیل) کنار خط بغل جدول (خط پارک) قرار می‌دهیم. اتومبیل را کاملاً صاف پارک می‌کنیم. در ضمن در صورتیکه محل مورد نظر خط پارک نداشت، پایه‌ی برف پاک کن و چشمه‌ی آب پاش روی درب موتور اتومبیل را با پایین جدول ۳۰ الی ۴۵ سانتی‌متر فاصله داده و وقتی اتومبیل صاف شد می‌ایستیم.

برای اینکه بخواهیم پارک کنیم باید از قبل محل پارک را انتخاب کنیم و کاملاً آهسته به کنار خیابان بیابیم زیرا اگر ناگهان و با سرعت به سمت راست برویم ممکن است وسائل نقلیه پشت سر غافلگیر شده و با ما برخورد کنند.

چگونه صاف پارک شدن خودرو در پارک کنار جدول

دو روش اساسی در مورد صاف پارک کردن خودرو کنار جدول وجود دارد.

 روش اول: در این روش به انتهای لاین توجه کرده و مطابق با آن خودرو پارک می‌گردد. هنگامی که روبه جلو به انتهای لاین توقف نگاه شود و آنرا با عرض جلوی درب موتور خودرو می‌سنجیم بایستی با انتهای لاین موازی باشد.

روش دوم: بایستی برای پارک لبه جلوی درب موتور را طوری قرار دهیم که با جدول سمت راست خیابان زاویه ۹۰ درجه را تشکیل دهد.

4.jpg

چگونگی خروج از پارک و رعایت حق تقدم

برای بیرون آمدن از پارک ابتدا راهنمای سمت چپ زده می‌شود، چنانچه تا ۳۰ متر جلوتر از خودرو در لاین توقف خودرو یا مانع دیگری نبود آینه سمت چپ کنترل می‌گردد و به سمت چپ با برگرداندن سر نقاط کور آینه را کنترل می‌نماییم و در همان لاین به صورت اریب وارد لاین حرکت می‌شویم.

چنانچه در جلوی ما تا حدود ۳۰ متری مانع یا خودرویی باشد بایستی به صورت پله‌ای وارد لاین حرکت شویم. ابتدا راهنمای سمت چپ زده می‌شود و به آینه وسط و چپ نگاه می‌کنیم و با گرداندن سر نقاط کور آینه در سمت چپ را پوشش می‌دهیم، در صورت نبود خطر خودرو را به حالت ۳۰ درجه کج کرده می‌ایستیم (سر گلگیر سمت راست خودرو به پلاک یا وسط خودرو جلویی برسد) دوباره سر به سمت چپ گردانده شده نگاه می‌کنیم سپس با احتیاط به صورت لاک‌پشتی وارد لاین حرکت شده و فرمان صاف می‌شود.

پارک ۴۵ -۳۰ سانت کنار جدول (روش سریع)

در جاهایی که کنار جدول خط‌کشی ندارد می‌توان از روش پارک سریع استفاده کرد.

parking.png

برای هنگامی که می‌خواهیم از لاین حرکت به لاین توقف رفته و پارک خودرو انجام شود ابتدا راهنمای سمت راست زده می‌شود. سرعت خودرو کم می‌گردد. آینه وسط سمت راست نگاه می‌گردد. برای پوشش نقاط کور آینه سر راننده به سمت راست چرخانده می‌شود. پس از اطمینان از عدم وجود خطر فرمان کمی به سمت لاین توقف چرخانده می‌شود و خودرو به  صورت اریب و با زاویه ۴۵ درجه به سمت لاین توقف هدایت می‌شود و بایستی گاز قطع و لمس ترمز انجام شود. زمانی که پایه برف پاکن و چشمه آب پاش از دید راننده به لبه آسفالت ( برخورد آسفالت و جدول ) رسیدن فرمان به چپ و خودرو صاف می‌گردد.

پارک کنار جدول به کمک سر گلگیر سمت راست

با رعایت تمامی نکات ایمنی مانند راهنمای سمت راست و نگاه کردن به آینه‌های وسط و راست و پوشش دادن نقاط کور آینه حرکت به شکل اریب به سمت جدول انجام می‌گردد و زمانی که نوک گلگیر سمت راست مماس با کناره جدول منطبق گردید پارک ۴۵-۳۰ انجام گردیده و پس از صاف شدن خودرو توقف می‌گردد. لازم به ذکر است در اتومبیل پراید چشمه‌ی آب پاش روی درب موتور و در بیشتر اتومبیل‌های تولید جدید پایه‌ی برف پاک کن وسط شیشه‌ی بزرگ جلو بهترین مبنا برای تعیین موقعیت چرخ سمت راست بوده و برای پارک کنار جدول می‌توان از آن استفاده کرد.

22.jpg

پارک کنار جدول در چه مکان هایی ممنوع است؟

۱-هر جا که پارک کردن و توقف کردن خودرو در آن توسط تابلوهایی ممنوع شده باشد

۲-ایستگاه‌های اتوبوس ، تاکسی و …

۳-حداقل ۱۵ متر قبل و بعد از تقاطع‌ها که به آن حریم تقاطع گفته می‌شود

۴-درون میدان‌ها

۵-روبروی پل منازل و ساختمان‌ها

۶-درون تونل‌ها

۷-روی پل‌ها

۸-روی خط‌کشی عابرین پیاده

۹-زیر پل‌ها و دیگر مواردی که در ماده ۱۶۳ قانون راهنمایی و رانندگی مشخص گردیده است

حالت چر‌خ‌ها هنگام پارک کردن خودرو در سرازیری و سربالایی (آخرین نکته پارک کنار جدول)

در سرازیری‌ها بهتر است حالت چرخ‌های جلو به سمت راست به مت جدول باشد پس از بالا کشیدن ترمز دستی و خاموش کردن خودرو دسته دنده را درون دنده سنگین گذاشته می‌شود. در سربالایی که کناره راه جدول ندارد؛ بهتر است حالت چرخ‌ها به سمت راست خودرو باشد پس از بالاکشیدن ترمز دستی و خاموش کردن دسته دنده در سنگین قرار داده می‌شود. برای پارک کردن در سربالایی که کناره راه جدول دارد، بهتر است حالت چرخ‌ها به سمت چپ خودرو باشد پس از بالا کشیدن ترمز دستی و خاموش کردن دسته دنده درون دنده سنگین قرار داده می‌شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: nimkelaj.com



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر