موضوعات وبسایت : سوالات آیین نامه اصلی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

چگونه فرمان ماشین را کنترل کنیم

نویسنده : علیرضا | زمان انتشار : 19 بهمن 1400 ساعت 01:47

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

فرمان گيری Steering

 با توجه به اينكه در هنگام رانندگي، دستان شما همواره بر روي فرمان خودرو قرار دارد ( يا بهتر بگوييم، در هنگام رانندگي هر دو دست شما بايد بر روي فرمان قرار گرفته باشد) ، ابتدا براي خودروي خود فرماني را انتخاب كنيد كه از نظر ضخامت، اندازه و شكل مناسب دستان شما باشد  . فرمان  هاي كوچك توصيه نمي شود  . براي انتخاب يك فرمان مناسب، امتحان كنيد كه جنس كدام نوع فرمان با دستكش  هاي شما سازگارتر است . 

نحوه گرفتن فرمان :  ابتدا دستان خود را در دو طرف غربيلك، ساعت ٣  و ٩  قرار دهيد،   اين حالت در مقايسه با گرفتن غربيلك از ساعت  هاي ١٠  و ٢  علاوه  بر اينكه به شما امكان چرخاندن بيشتر فرمان را مي  دهد، تاثير زيادي بر روي تسلط شما دارد .  سپس ٤  انگشت دست را به دور غربيلک حلقه کرده و آنرا در اختيار می گيرید و انگشت شست را بر رو ی بازوهای فرمان که به سمت تو ی می روند قرار دهيد .   براي تثبيت حركات فرمان با پايين كف به قسمت جلوي فرمان كمي فشار وارد كنيد تا تثبيت و كنترل فرمان فقط با نيروي انگشتان صورت نگيرد  . البته ديگر در خودروها محل قرارگيري دست و انگشت شست بر روي غربيلك مشخص شده . 

 فرمان را راحت اما  " در حد كافي  " محكم بگيريد  . چنانچه فرمان را بيش از حد محكم نگه داريد، دستها و بازوها به سرعت خسته مي شوند و حساسيت و كنترل بر روي فرمان به شدت كاهش پيدا مي كند  . اگر در شرايط مسابقه به هر دليلي استرس زيادي بر روي راننده وارد شود، به طور ناخودآگاه فشار دست بر روي دنده، پدالها و فرمان را افزايش مي يابد  . به  خاطر بسپاريد كه در اينگونه مواقع به طرز نشستن خود و نحوه كار با فرمان، پدال  ها و دنده دقت كنيد  . مقدار فشار بر روي فرمان بايد در تمام طول رانندگي يكسان باشد، ممكن است با ورود به پيچ به  طور نا خودآگاه فشار دست بر روي فرمان را بيشتر كنيد  . فراموش نكنيد كه با اين كار ميزان چسبندگي بين تاير و اسفالت بيشتر نمي شود  ! و فقط از قدرت مانور و سرعت رفلكس شما كاسته مي شود .  در دورهاي تمريني به خود عادت دهيد بازوها، دستها و شانه  هاي خود را قبل از ورود به پيچ شل كنيد  ( نفس عميقي بكشيد تا دستها و ماهيچه  هاي بدن در حالتي ريلكس قرار گيرند )  در هنگام رانندگي در مسيرهاي طوﻻني صاف اگر در اطراف شما خودروي ديگري وجود ندارد، برداشتن يك دست از روي فرمان براي زمان كوتاه و تكان دادن انگشتها توصيه می شود . 

كنترل فرمان : در هنگام چرخاندن فرمان، فرمان را با دست مخالف جهت پيچ بچرخانيد( Pushing)يعني در پيچ هاي به چپ با دست راست بر روي فرمان فشار وارد كنيد و بالعكس  (يعني دست راست براي پيچ  هاي به چپ و دست چپ براي پيچ  هاي به راست ) و با دست ديگر حركات فرمان را تثبيت كنيد  . چرخاندن فرمان به اين شكل از ساعت ١٢  بسيار راحت  تر و سريع  تر از كشيدن فرمان از ساعت ٦  است  . در هنگام چرخاندن فرمان فرمان را كمي Push  کنيد تا مچ دست در حالتي ثابت باشد و كنترل بر روي فرمان راحت  تر و بهتر انجام گيرد  . در اين حالت چون مچ دست ديگر خم شده، نقش خاصي در كنترل فرمان ندارد . 

يكي از نكات بسيار كليدي و مهم براي استفاده از حداكثر ليميتهاي خودرو در پيچ ها، كنترل آرام اتومبيل به طوري كه شوك شديد به خودرو وارد نشود است كه با كنترل آرام فرمان حاصل مي  شود . (حركت ناگهاني فرمان، دادن شوك و يا چرخاندن بيش از اندازه فرمان باعث از بين رفتن چسبندگي بين تايرها و سطح مسير مي شود)  با دقت در فيلم  هاي گرفته شده از نحوه رانندگي رانندگان حرفه  اي متوجه خواهيد شد كه كنترل نرم و روان چگونه است  . در اغلب موارد رانندگاني كه با فرمان خشن و سريع كار مي كنند مشكل انحراف قسمت جلوي خودرو ( كم پيچي يا Under steer )دارند .  ابتدا فرمان را همانطور كه توضيح داده شد بگيريد . 

Steering1.JPG

 در اغلب پيچ  ها نيازي به چرخاندن فرمان بيش از ١٨٠  درجه نيست و مي توان پيچ را بدون برداشتن دست از روي فرمان طي كرد  . در اين حالت دستان خود را بر روي ٣  و ٩  نگه داريد  . با توجه به عكس متوجه مي  شويد كه انگشت شست دست راست زير شاخه فرمان قرار گرفته تا كنترل و ثبات فرمان بيشتر شود .

Steering2.JPG

اگر براي پيچيدن نياز به چرخاندن فرمان بيش از ١٨٠  درجه بود و يا مي خواستيد از يك پيچ ٩٠  درجه  ي كم سرعت و تيز عبور كنيد، به كمك روش زير بيشترين كنترل را بدست مي آوريد  . به توضيحات و عكس  ها دقت كنيد : 

درست قبل از پيچيدن، دست راست خود را شل كنيد و آنرا بر روس فرمان سر دهيد تا بر روي ساعت ١١  قرار گيرد  . با اين كار هر دو دست خود را در هنگام ورود به پيچ نزديك به هم قرار داده ايد . 

Steering3.JPG

هر دو دست خود را نزديك به هم نگه داريد و پيچ را طي كنيد، اين حالت  به شما اجازه مي دهد كه از حدود ٢۶٠  درجه گردش فرمان استفاده كنيد  . در اين حالت درست راست شما بر روي ساعت ٦  قرار مي گيرد .

Steering4.JPG

Steering5.JPG

براي برگرداندن فرمان تا زماني كه دست راست به ساعت ٣  مي رسد فرمان را با هر دو دست نگه داريد، سپس دست راست را شل كرده و با دست چپ فرمان را كامل برگردانيد  (دقت كنيد كه دست راست از فرمان جدا نمي شود و روي فرمان سّر مي خورد )

Steering6.JPG

Steering7.JPG

براي پيچ هاي تنگ  تر به اين صورت عمل كنيد :  در يك پيچ به سمت راست فرمان را بچرخانيد تا دست راست به زانو برسد، سپس دست راست را از روي فرمان برداشته و بر روي ساعت ١٢  قرار دهيد  . وقتي دست چپ به زانو رسيد اين عمل را براي دست چپ هم تكرار كنيد  . اين روش در رانندگي معمولي و شهري كاربرد زيادي دارد اما در مسابقات استفاده نمي شود . 

+ نوشته شده در جمعه هفدهم اردیبهشت ۱۳۸۹ ساعت 1:45 توسط mercury  | 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: egzoz.blogfa.com



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر